10 taktiikkaa sisältömarkkinointiin

Hyvä sisältö kaikenlaisine elementteineen sekä sosiaalisen median kanavat, joissa sitä jaetaan tehokkaasti, ovat kaksi pääpointtia, kun ajatellaan miten saada laadukasta liikennettä yrityksenne sivuille. Mitä parempaa sisältöä ja mitä sitoutuneemmista ihmisistä sosiaalisen median kanavat koostuvat, sitä enemmän tunnettuutta, kyselyjä, liidejä ja lopulta lisää myyntiä yrityksesi saa.

Sisältömarkkinointi on varmasti terminä tuttu, mutta kuinka paljon ja miten siihen pitäisi panostaa? Onko kaikki tärkeimmät tekniikat jo käytössä? Lue alta 10 tärkeintä sisältömarkkinoinnin taktiikkaa.

1. Bloggaaminen

Jos yritykselläsi ei ole blogia tai se ei ole aktiivisessa käytössä, niin kannattaa miettiä mihin työaikaa käyttää. Blogi kasvattaa hakukonenäkyvyyttä, tuo brändillesi tunnettuutta ja auktoriteettia, rakentaa parempia asiakassuhteita ja tuo enemmän kävijöitä sivustollesi. Selvitä millaista sisältöä yleisösi haluaa lukea ja ala tuottamaan sitä säännöllisesti.

2. Ladattavat oppaat

Ladattavien oppaiden ei tarvitse välttämättä olla kovin pitkiä. Oppaat ovat hyvä tapa tarjota sivustolla vierailijoille hyödyllistä ja lisäarvoa tuottavaa luettavaa. Ladattava opas on myös hyvä keino pyytää jättämään sähköpostiosoite vaihtokauppana ilmaisesta lataamisesta, jolloin kävijästä saadaan tunnistettava liidi rekisteriin. Opas kannattaa taittaa kunnolla ja huolehtia ammattimaisesta, visuaalisesta ilmeestä. Virkkeet on hyvä pitää sopivan lyhyinä ja käyttää bullet pointeja rytmittämään luettavuutta. Erilaiset tilastot ja lainaukset ovat hyviä todistamaan, että oppaan sisällöt pohjautuvat faktoihin.

3. Videot

Tiesitkö, että video on sitouttavin sisällön muoto? Tämä siksi, koska video on yleensä helppo ymmärtää ja se on paljon muistettavampi kuin pelkkä teksti. Kun yrityksesi luo videoita niin kannattaa ajatella millaista sisältöä asiakkaanne haluavat nähdä. Ajattele heidän haasteitaan, ja kerro kuinka yrityksenne ratkaisee ne. Tämä kannattaa muistaa pitää videoiden johtoajatuksena.

4. Infografiikat

Infografiikat ovat erinomainen tapa kertoa tilastoja ja numeroita, niin että päästään suoraan asian ytimeen. Jos infografiikka on suunniteltu hyvin, ihmiset verkossa suorastaan rakastuvat siihen. Kun yrityksesi luo infografiikoita, kannattaa tuotosta ajatella tarinankerrontana. Mieti, mitä tilastoja ja numeroja haluat esittää, ja luo tarina niiden kertomiseen visuaalisesti. Muista jakaa infografiikka sosiaalisissa kanavissa. Jos haet inspiraatioita infografiikoihin, niin katso Pinterestistä Digimogulin Infographics-board, johon on kerätty erilaisia laadukkaita infografiikoita matkan varrella.

5. Slideshare-presentaatiot

Slideshare on maailman laajin sisältömarkkinoinnin alusta, jossa on yli 60 miljoonaa maailmanlaajuista käyttäjää. Kuten nimestä voi päätellä, niin Slidesharessa jaetaan pääasiassa erilaisia presentaatioita, joita kävijät voivat selailla. Slidesharessa voit myös jakaa infografiikoita, dokumentteja, PDF-tiedostoja, webinaareja sekä videoita. Slideshare onkin erinomainen tapa jakaa yrityksesi sisältöjä ja luoda tunnettuutta toimialallasi.

6. Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on kanava, jossa yritys voi pistää persoonallisuutta peliin. Yrityksen kannattaa kuitenkin olla johdonmukainen, kun vaihdellaan eri sosiaalisen median kanavista toiseen. Sosiaalisessa mediassa keskustelu on hyvä tapa olla yhteydessä yleisöön ja käydä sitouttavaa asiakasdialogia. Luo keskusteluja, kysy yleisöltäsi asioita ja ole rehellinen.

7. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnin toimivuutta ei kannata aliarvioida. Jos ihmiset liittyvät yrityksesi postituslistalle, niin he yleensä haluavat kuulla teistä. Muista tarjoilla myös hyödyllistä sisältöä, eikä pelkästään tuputtavaa myyntiä. Sähköpostitse voit lähettää paljon erilaisia sisältöjä, kuten kilpailuja, tiivistelmiä uutisista ja blogikirjoituksista, tiisereitä ladattavaista oppaista sekä tapahtumakutsuja. Kun alat rakentamaan tilaajalistaasi, muista laittaa tilausmahdollisuus näkyvälle paikalle yrityksenne verkkosivuille. Kerro, miksi kävijän pitäisi liittyä tilaajaksi. Voit tarjota myös jonkun pienen porkkanan, kuten palan sisältöä, listalle liittymisestä.

8. Lehdistötiedotteet

Tiedottamisen ydin on luoda tunnettuutta. Lehdistötiedote on hyvä keino herättää kiinnostusta, mitä yrityksessänne tapahtuu. Riippuu toimialasta, millainen lehdistötiedote voi olla. Oletteko kenties voittaneet jotain palkintoja, saaneet uusia yhteistyökumppaneita tai järjestäneet hyväntekeväisyystapahtumia? Jos tiedotteet eivät jostain syystä tunnu löytävän tietänsä läpi mediassa, voit aina lisätä ne omalle sivustollesi ja saada lisää positiivista hakukonenäkyvyyttä myös tätä kautta.

9. Webinaarit

Webinaarin järjestäminen voi olla loistava lisä sisältömarkkinointiin. Kutsu mukaan yrityksenne ja toimialan asiantuntijoita, asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita. Voit kertoa tuotteistanne, vastata niitä koskeviin kysymyksiin, antaa syvempää tietoa toimialastanne tai jopa kysyä asiakkailta, miksi he ovat halunneet työskennellä kanssanne. Onnistuneen webinaarin salaisuus on luoda hyvä sisältökokonaisuus, tallentaa se ja sen jälkeen jakaa webinaari eri kanavissa, saavuttaen sillä laajempaa huomiota.

10. Testimoniaalit

Testimoniaaleja on käytetty lähes niin kauan kuin myyntiä on ollut olemassa. Testimoniaali on hyvä tapa vahvistaa luottamusta oikeiden asiakastarinoiden kautta. Nykyisten asiakkaiden positiiviset kokemukset ovat hyvää uusien asiakassuhteiden pohjan rakennusainetta. Kun olette tehneet töitä muutamien asiakkaiden kanssa, pyydä heitä arvioimaan palvelujasi. Tästä saat hyödyllistä palautetta ja toivottavasti materiaaleja testimoniaaleiksi verkkosivuillesi. Jos palautteet sattuvat olemaan negatiivisia, niin yrityksenne voi ottaa oppia niistä ja tehdä tulevaisuudessa asiat paremmin.

Tässä oli 10 erilaista sisältömarkkinoinnin taktiikkaa avuksesi. Jos haluat keskustella, miten yrityksenne voisi päästä sisältömarkkinoinnissa alkuun tai parantaa nykyisiä keinojanne, ota rohkeasti yhteyttä.