5 some-trendiä vuonna 2015

Jos vuosi 2014 oli merkittävä siinä, että internetin mobiilikäyttö ohitti ensimmäistä kertaa työpöytäkäytön, niin tämä vuosi on sosiaalisen median valtakauden alkua. Lue alta viisi merkittävää trendiä vuonna 2015.

1. Sosiaalisen median kautta generoituva myynti on huimassa kasvussa

Vuonna 2015 globaalin verkkokaupan arvon odotetaan olevan n. 1.3 triljoonaa (1300 miljardia) dollaria. Vaikka sosiaalisen median kautta syntyvät ostokset ovat tästä määrästä vain 5 prosenttia, summa on huikeat 15 miljardia. Parhaiten sosiaalisista medioista kauppaan johtavia linkkauksia jakelevat Facebook, Instagram ja Pinterest.

2. Facebook hallitsee verkkomainontaa

Kaikista sosiaalisessa mediassa markkinoivista yrityksistä 92% mainostaa tai markkinoi tuotteita ja palveluitaan Facebookissa. Yli kolmanneksen osuudella mainostilaa myy Youtube, LinkedInin ja Twitterin tyytyessä noin 23 prosentin osuuksiin. Vuonna 2015 internetmainonnan odotetaankin ylittävän neljänneksen koko mainosmarkkinasta. Tiesitkö myös, että lähes puolet kaikista internet-käyttäjistä ovat Facebookissa?

3. LinkedIn vakiinnuttaa asemansa B2B:n sosiaalisena verkostona

Jo vuosien ajan LinkedIn on ollut alan kuin alan ammattilaisten ja asiantuntijoiden verkostoitumis- ja keskustelukanava, mutta LinkedIn on kovaa vauhtia ohittamassa jätit kuten Facebook ja Twitter sosiaalisen median B2B-markkinoinnin panostuksissa.

4. Kaksi kolmesta internet-käyttäjästä somettaa

Maailmassa on tänä vuonna yli 3 miljardia aktiivista internet-käyttäjää (45 % koko väestöstä), joista lähes 2.1 miljardia käyttäjää omistaa jonkin sosiaalisen median tilin. Näistä 1.7 miljardia on aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, ja 1.65 miljardia käyttää sosiaalista mediaa aktiivisesti mobiilissa.

5. Instagram on visuaalisen sisällön perusta

Yritykset ja brändit ovat tänä vuonna ottaneet Instagramin visuaalisen sisällönjakamisen tärkeimmäksi kanavaksi, ja syystä: Instagramilla on 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa, ja 75 miljoonaa käyttäjää käyttää palvelua päivittäin. Käyttäjistä hieman yli 40% on 16-24 –vuotiaita.

Markkinointi ja myynti tulevat haastetuiksi sosiaalisten verkostojen, mobiilin ja perinteitä rikkovien, disruptiivisten palveluiden toimesta. Miten sinun liiketoimintasi pärjää tällä kentällä?