7 laadukkaan verkkosivuston elementtiä

Mistä koostuu laadukas, ammattimainen ja houkutteleva verkkosivusto? Viime aikoina moni on varmasti huomannut hyödyllisen, mielenkiintoisen ja alkuperäisen sisällön olevan kuningas. Huippulaatuisen sisällön lisäksi myös muutama muu tekijä vaikuttaa sivuston laatuun ja käyttökokemukseen. Lue alta seitsemän vinkkiä laadukkaan kokonaisuuden rakentamisen ja sisällön optimoinnin tueksi.

1. Merkityksellisyys ja sisältö

Mikä tekee sisällöstä mielenkiintoisen tai relevantin? Ensinnäkin, sen täytyy vastata lukijan odotuksia – puhutaanko artikkelissa, sivulla tai blogissa siitä, mitä lukija odottikin löytävänsä. Toiseksi, sisällön täytyy olla lukijalle hyödyllistä ja merkityksellistä. Alkuperäinen, hyödyllinen sisältö on osoitus ammattitaidosta ja ajatusjohtajuudesta toimijan alalla. Sisällön laatu ja aiheet vaikuttavat myös Googlen sivurankkaukseen, tunnistaen korkealaatuisen ja relevantin sisällön ja palkiten sivustoja paremmilla hakutuloksilla.

2. Sisällön pituus

Tiesitkö, että useimmat Googlen hakutulosten kärkipäässä viihtyvät sivustot sisältävät useita tuhansia sanoja sisältävää sisältöä? Esimerkiksi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta n. 2000:n sanan pituiset artikkelit ja blogit ovat ihanteellisimpia, kun taas lukijan näkökulmasta hieman lyhyemmät, noin 1500:n sanan kirjoitukset ovat miellyttävimpiä lukea.

3. Kuvat ja videot

Hyvä ja helppo tapa ajaa liikennettä sivustollesi ja pitää lukija kiinnostuneena on käyttää kuvia ja videoita tekstin seassa. Kuvat auttavat myös, jälleen kerran, hakutuloksissa ylöspäin kipuamisessa. Ne myös helpottavat jäsentelemään tekstiä ja auttavat lukijaa haukkaamaan hiukan happea välillä.

4. Muotoilu ja jäsentely

Tekstin jäsentely helpottaa luettavuutta ja auttaa lukijaa tarttumaan tärkeisiin pointteihin ilman koko tekstin läpilukua. Käytä otsikoita, (H1/H2) numeroituja listoja sekä bullet pointeja palastellaksesi sisällön helpommin luettavaan muotoon. Voit myös käyttää lihavointia tai kursivointia tärkeiden tai huomionarvoisten asioiden korostamiseksi. Kukaan ei halua lukea kymmeniä tai satoja rivejä pitkää tekstiseinää.

5. Kirjoitusasu ja kielioppi

Panosta sisällön oikolukuun ja kirjoitusasun tarkastelemiseen. Huono kielioppi ja kirjoitusvirheet eivät anna hyvää kuvaa kirjoittajasta tai toimijasta, vaan kertovat enemmänkin välinpitämättömyydestä. Jopa 43 % vierailijoista pitää huonoa kielioppia ja kirjoitustaitoa haitallisena tekijänä. Virheetön, laadukas teksti saa sinut loistamaan ammattilaisena! Tarkista aina sisältösi ennen julkaisua, ja luetuta se mieluiten vielä ulkopuolisella.

6. Sisäiset ja ulkoiset linkit

Jopa 90 prosenttia Googlen ensimmäisenä sijaitsevista hakutuloksista on sivustoja, joilla on vähintään 1 sisäinen linkki verkkosivustollaan. Sisäiset ja ulkoiset linkit helpottavat kävijän selauskokemusta, tarjoavat laadukkaita resursseja helposti saataville ja parantaa hakukonesijoitustasi. Älä kuitenkaan erehdy spämmäämään linkkejä turhaan, sillä epäolennaiset tai hyödyttömät linkit saattavat johtaa hakukonesijoituksen rankaisemiseen.

7. Sosiaalisen median jaot

Yksi hyödyllisen, relevantin ja laadukkaan sisällön mittareista on sivun, artikkelin tai blogin sosiaalisen median jakojen määrä. Yleensä huippusisältöä jaetaan, sillä sen koetaan olevan hyödyllistä sekä lukijalle itselleen, että mahdollisesti myös lukijan verkostoille tai seuraajille. Kannattaakin seurata sivuston sisältöjen jakoja, ja optimoida sitä myöden sisällöntuotantoa – panosta siis suosituimpiin sisältöihin, niin palvelet parhaiten yleisöäsi, sillä tuotat heille sitä, mistä he eniten pitävät. Muista myös sijoittaa jakonapit mahdollisen helposti löydettäväksi sisällön yhteyteen, ja tarkista, että jakoteksti on hyvä jo sellaisenaan.