Mihin tarvitset web-analytiikkaa?

Nykypäivänä etevimmät markkinoijat ymmärtävät, että analytiikan avulla saadaan parempaa tietoa ja ymmärrystä asiakkaiden ja liidien verkkokäyttäytymisestä, haluista ja tarpeista. Tähän myös sinun bisneksesi menestys nojaa vahvasti. Sinun tulisi voida ennakoida asiakkaiden ja prospektiesi haluja ja tarpeita, ja osata viestiä ratkaisusi heille oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Siitähän tehokkaassa markkinoinnissa on kyse. 

Web-analytiikka, yksi digimarkkinoinnin ajan vakiintuneista tekijöistä, kerää dataa verkosta. Tämän datan ja siitä jalostetun tiedon perusteella saat enemmän ja tarkempaa tietoa kohdeyleisöstäsi optimoidessasi verkkonäkyvyyttäsi tulosten pohjalta. Analytiikan avulla jokaisella tiimissäsi on pääsy luotettavaan ja ensiarvoisen tärkeään tietoon, muokaten ja ohjaten bisnestäsi asiakkaidesi tarpeita paremmin vastaavaksi. Tämä mm. parantaa asiakkaidesi vierailukokemusta ja tekee sivustostasi houkuttelevamman. 

Miten sinä hyödyt analytiikasta?

Verkkosivujesi kävijöistä saatavaa dataa käytetään mitattaessa ja analysoitaessa sivustosi käytettävyyttä ja asiakaskokemusta, jotta voit paremmin ymmärtää ja optimoida sivustosi käyttöä ja lisätä enemmän liikennettä. Data ei kuitenkaan vain kerro pelkästä kävijäliikenteestä, vaan se myös toimii markkinoinnin tutkimuksen, sisältöjesi optimoinnin ja verkkosivukokonaisuutesi parantamisen työkaluna. 

Alla muutamia esimerkkejä web-analytiikasta saatavasta datasta:

  • Konversiot
  • Linkkien klikkausprosentit
  • Sivuston vierailijan lataama sivumäärä 
  • Demografiatiedot
  • Vierailijan maantieteellinen sijainti
  • Bounce rate, ts. välittömät poistumiset
  • Yritysvierailut yms.

Tämän lisäksi web-analytiikan avulla dataa on mahdollista esittää usealla eri tavalla. Useiden erilaisten perusraporttien ajaminen kertoo mm. sivustosi kävijämäärän, mitä kävijät useimmiten klikkaajat tai ovatko käyttäjät konvertoitumassa liideistä maksaviksi asiakkaiksi. Myös kustomoitujen raporttien tarkastelu on mahdollista, kun halutaan tarkastella tietyntyyppistä dataa. Kun omat kustomoidut raporttipohjat on luotu kerran, data suodattuu haluamallasi tavalla, jolloin sitä on vaivatonta tarkastella. 

Ennalta suunniteltujen mittareiden ja raporttien seuraaminen on järkevämpää kuin kaiken mahdollisen datan ahmiminen. Pääset helposti käsiksi juuri siihen tietoon, mitä tarvitset. Nykypäivänä myös reaaliaikainen reagointi sivustosi statistiikkaan on lähes välttämätöntä. Esimerkiksi Google Analyticsin avulla näet reaaliajassa, mitkä uudet sisältösi ovat suosituimpia ja tuovatko promotaktiikkasi tai markkinointitoimenpiteesi oikeasti kävijöitä sivuillesi.

Edellämainitun lisäksi, sivustosi sisältöjen analysointi on myös ensiarvoisen tärkeää. Näet analytiikan avulla helposti, mitkä sisällöt tai julkaisut ovat suosituimpia tai esimerkiksi jaetuimpia, ja mitkä kaipaavat viilausta tai esimerkiksi hakukoneoptimointia näkyvyyden parantamiseksi. Myös eksyneiden vierailijoiden tarkastelu hakujen kautta tuo lisää tietoa siitä, mitä kävijäsi oikeasti etsivät, mutteivät löytäneet. Seuraamalla ja analysoimalla näitä tietoja voit myöhemmin lisätä etsittyjä asioita tai sisältöjä sivuillesi.

Nämä yksinkertaisilta vaikuttavat asiat vaikuttavat kuitenkin kaikki kävijäsi sivustokokemukseen, joka heijastuu aina potentiaalisten asiakkaiden määrään ja edelleen suppilossa toteutuneisiin kauppoihin. Siihen tarvitset analytiikkaa.