Pieni opas online-mainontaan

Klikkausperusteinen (PPC) online-mainonta on yksi pk-yritysten digimarkkinointitoimenpiteiden kulmakivistä. Online-mainonnalla on mahdollista johdattaa suuria määriä yrityksen kohderyhmään kuuluvaa liikennettä sivustolle. Tämän lisäksi online-mainonta on erittäin kustannustehokas tapa tehdä markkinointia, ja hyvin monessa tapauksessa yritys haluaakin kohdentaa online-mainontaa maantieteellisesti paikallisiin asiakkaisiin. Lue alta vinkit paikallisen online-mainonnan suunnitteluun.

Online-mainonnan pääkanavat Suomessa

Suomessa on tällä hetkellä kolme pääkanavaa toteuttaa alueellisesti kohdennettua klikkiperusteista online-mainontaa. Tämä on tietysti osittain mielipidekysymys. Kaikissa kanavissa on omat vahvuudet ja heikkoutensa - yrityksen täytyy vain päättää, mikä kanava (tai kanavat) täyttää markkinointitavoitteet parhaiten.

Google Adwords

Suurin Google Adwordsin hyöty on verkoston potentiaalinen kattavuus. Google on maailman suurin hakukone, jota käyttää enemmistö maailman verkossa hakuja tekevästä väestöstä. Google Adwordsilla kuka tahansa voi saada parhaan paikan mainospaikoilla hakutuloksien yhteydessä. Toisaalta klikkaushinnat saattavat nousta korkeammiksi kuin muissa kanavissa suuren kattavuuden vuoksi.

Facebook

Jos haet Google Adwords -mainonnalle haastajaa, on Facebook-mainonta vastaus. Mark Zuckerberg ilmoitti hiljan, että Facebook on ylittänyt miljardin päivittäisen kävijän rajan - toisin sanoen joka seitsemäs ihminen maapallolla vieraili päivän aikana palvelussa. Facebook hallitsee sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median mainontaa. Facebookissa mainostajalle tarjotaan erittäin hyvät vaihtoehdot esimerkiksi kohdentamiselle ja näin ollen tavoitetaan varmasti juuri oikea kohderyhmä ja -segmentti. 

Yahoo! Bing Network

Tämä mainoskanava on varteenotettava tukijalka Google Adwords -mainonnalle. Se on kustannuksiltaan edullisempi, mutta toisaalta se tuo vähemmän liikennettä kuin Adwords. Yksi hyvä taktiikka onkin siirtää kalleimpia hakusanoja Adwordsista Bingiin, jolloin varmistetaan näkyvyys molemmissa hakukoneissa.

Näitä mainoskanavia käyttäessä homma ei voi mennä kovin pahasti pieleen. Online-mainontaa voi toki tehdä myös esimerkiksi erilaisissa display-verkostoissaTwitterissä ja LinkedInissä, sekä uutuutena myös Instagram-mainonta on vihdoin saapumassa Suomeen. Google Adwords on online-mainonnassa selkeä markkinajohtaja ja keskitymme tässä oppaassa siihen ja tarkemmin hakusanamainontaan.

Määritä oikeat avainsanat

Avain paikalliseen Adwords-mainontaan ja onnistumiseen on ennen kaikkea oikeat avainsanat. Google auttaa mainontaasi menestymään ja tarjoaakin avainsanojen suunnitteluun työkalua, jota kannattaakin käyttää mainoskampanjan rakentamisessa hyödyksi. Suunnittelutyökalulla voit vertailla esimerkiksi hakusanojen suosituimmuutta.

Pienen yrityksen kohdalla yksi merkittävä kompastuskivi on se, että lähestytään liian laajaa kohderyhmää kerralla. Jos otetaan esimerkkinä paikallinen autohuolto, joka tarjoaa autohuoltoa, kolarikorjausta, tuulilasin korjausta, autopesua ja niin edelleen, niin kaikkea ei välttämättä kannata niputtaa mainonnassa yhteen. Sen sijaan jokaisesta erillisestä palvelusta kannattaa tehdä oma mainos avainsanoineen. Kannattaa pohtia vastauksia seuraaviin kysymyksiin, jotka auttavat yritystänne suunnittelemaan ja kohdentamaan online-mainontaa oikein.

  • Mikä liiketoiminta-alue tuo yrityksellenne paikallisesti eniten tuottoa?
  • Mistä tuotteista tai palveluista paikalliset asiakkaanne ovat eniten kiinnostuneita ja onko myynti sesonkityyppistä?
  • Mitä liiketoiminta-aluetta yrityksenne haluaa kasvattaa?

Kun olet löytänyt oikeat avainsanat, niin kannattaa miettiä myös tuleeko negatiiviset avainsanat huomioida. Negatiiviset avainsanat ovat joissain tapauksissa ihan yhtä tärkeitä kuin positiivisetkin avainsanat: negatiivisten avainsanojen käytöllä estetään mainosten näkyminen sellaisille kohderyhmille, joille ei haluta näyttää mainoksia, ja toisaalta säästetään tästä syystä myös kustannuksissa.

Suunnittele toimiva mainosteksti

Google ei tarjoa tekstimainoksissaan paljoa tilaa luovuudelle, joten tila kannattaakin käyttää tehokkaasti hyödyksi. Mainokseen tarvitaan hyvä otsikko, joka saa huomion kiinnitettyä ja saa käyttäjän lukemaan lopunkin tekstin. Mainokseen kannattaa sisällyttää 2-4 avainsanaa ja konkreettinen, toimintaan ohjaava kehote (call-to-action).

Adwords-mainoksissa on myös mahdollista käyttää puhelulaajennusta. Mainoksiin lisätään tässä tapauksessa puhelinnumero, jolloin mobiilikäyttäjien on helppo ottaa yhteyttä suoraan mainoksestasi. Tämä on toimiva tapa varsinkin paikallisessa hakukonemainonnassa. Googlen mukaan laajennuksen käyttö parantaa klikkausprosenttia keskimäärin jopa 6-8 prosenttia. Tässä muutama soittamiseen ohjaava kehote esimerkkinä.

  • Soita meille tänään ja saat erikoistarjouksen.
  • Soita ja varaa tutustumisaika.
  • Soita ja kysy lisää.

Rakenna tehokas laskeutumissivu

Kun potentiaaliset asiakkaat saadaan klikkaamaan mainosta, ollaan vasta puolessa välissä matkalla kohti onnistunutta kampanjaa. Kun asiakas saapuu kohdesivulle, halutaan kävijä vielä saada suorittamaan haluttu toimenpide, jonka perusteella mainoskampanjan ROI (return on investment) eli sijoitetun pääoman tuottoprosentti määräytyy.

Potentiaalinen asiakas halutaan siis ohjata mahdollisimman tehokkaasti haluttuun konversioon. Mainoksen viestin tulisi jatkua saumattomasti mainoksesta laskutumissivulle. Tähän on kaksi pääasiallista syytä: Googlen määrittämät mainoksen laatupisteet riippuvat osittain kohdesivusta, ja toiseksi, potentiaaliset asiakkaat hämmentyvät, jos he päätyvät sivulle, joka ei vastaa mainoksen luomaa odotettua mielikuvaa.

Hyvä laskeutumissivu rakentaa luottamusta potentiaaliseen asiakkaaseen ja saa kävijän uskomaan yrityksen tarjoomaan.

Testaa ja seuraa mainoskampanjaasi

Kun mainokset ja laskeutumissivut on rakennettu ja julkaistu, niin päästäänkin testaamiseen ja tulosten seurantaan, joita olisi hyvä tehdä säännöllisesti pitkin kampanjan elinkaarta. Google tarjoaa Adwordsissa ja Analyticsissa monia tapoja testata ja seurata kampanjoidesi edistymistä. Tärkeimpiä seurattavia lukuja ovat avainsanojen klikkausprosentit, konversioprosentti ja välitön poistumisprosentti.

Kampanjoiden testaamiseen löytyy myös monia muita verkkopalveluita. Jos kampanjaa haluaa hioa äärimmäisen tehokkaaksi, niin laskeutumissivujen konversiota voi parantaa mm. A/B-testauksen avulla.

Epäonnistu nopeasti

Tässä oli avuksesi muutamia tärkeimpiä huomioitavia asioita, kun suunnittelette yrityksenne online-mainontaa. Online-mainonta muuttuu koko ajan, ja markkinoijilla onkin kiire pysyä ajan tasalla asioista. Kouluttautumisen lisäksi moni asia opitaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Muista siis seurata aktiivisesti ja säännöllisesti toimenpiteidesi toimivuutta, ja uskalla testata useita eri vaihtoehtoja hioaksesi viimeistellyn ja toimivan kampanjan.

Jos tarvitset apua online-mainonnan suunnittelussa tai toteutuksessa, niin ota yhteyttä ja jutellaan lisää.