Mistä hakukoneoptimoitu verkkosivusto on rakennettu?

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) on tärkeä osa yrityksen verkkopresenssiä – se määrittää sivustosi löydettävyyden, sisällön laadun ja ennen kaikkea sijaintisi hakukoneiden tulossivulla. Vaikka sinulla olisi jo hakukoneoptimoitu sivusto, kannattaa vinkit vilkaista ja päivittää sivusto, sillä mm. Googlen hakukonealgoritmit päivittyvät jatkuvasti. On hyvä myös ymmärtää hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon suhde sisältöä luodessa tai jakaessa: näin varmistetaan, että luodaan mahdollisimman löydettävää ja liikennettä tuottavaa sisältöä.

Katso alta vinkit hakukoneoptimointiin ja lopussa sijaitseva infografiikka, josta löydät lisää vinkkejä!

1. Hakukoneystävälliset URLit

Yksinkertainen, mutta usein huomioimatta jäävä asia on muokata sivun URLeista eli osoitteista hakukoneystävällisiä: Tee URLeista lyhyitä ja muista sisällyttää tärkeimmät hakusanat niihin, esim. digimoguli.fi/google-hakukoneoptimointi. Optimoidut osoitteet helpottavat myös omien lisäysten tekemistä sosiaalisen median jakoihin, kun kaikkia merkkejä ei käytetä urlin muodostamiseen. 

2. Sivun otsikon optimointi

Muista pitää sivuston otsikot eli titlet mahdollisimman lyhyinä ja relevantteina. Useimmat hakukoneet (mm. Google, Bing) näyttävät 50-60 ensimmäistä merkkiä sivuston otsikosta. Hyvänä nyrkkisääntönä on, että merkkimääränä kannattaa pitää 55 tai vähemmän. Sivun otsikkoon kannattaa sisällyttää myös targetoidut hakusanat, ja käyttää niistä tärkeimpiä H1-otsikkotasona myös sisällössä.

3. Linkkaa laadukkaille auktoriteettisivustoille

Jos mahdollista, lisää ulospäin ohjaavia linkkejä resursseihin, viitteisiin tai sivustoihin, joita sisältösi käyttää tai johon se liittyy. Linkit auttavat Googlea määrittämään, mistä sisältösi koostuu, ja onko sisältösi laadukasta. Vältä kuitenkin linkkien liiallista tuputtamista, sillä niin tekemällä pahimmassa tapauksessa heikennät hakukonesijoitustasi.

4. Ripottele hakusanoja sisältöösi

Kuten jo ensimmäisessä ja toisessa kohdassa mainittiin, hakusanojen targetointi sivuston osoitteessa, otsikoissa ja sisällössä takaa parhaan mahdollisen näkyvyyden hakukoneita ajatellen. Ripottele siis tärkeimpiä hakusanojasi sisältöön, mutta vältä hakusanojen kalastelua. Voit käyttää teeman ympärille vakiintuneita sanoja ja termejä tehdäksesi sisällöstä helpommin luettavaa ja vähemmän toistuvaa sekä lukijan, että Googlen näkökulmasta. Käytä siis synonyymeja ja muita keinoja puhua saman asian ympärillä.

5. Optimoi sivustosi latausnopeus ja kuvat

Optimoimalla sivustosi latausnopeuden ja kuvat vähennät sivustosi lataamiseen kuluvaa aikaa. Verkosta löytyy monia ilmaisia työkaluja mm. kuvien kompressointiin ja sivuston latausnopeuksien mittaamiseen. Hyvä keino päästä alkuun on tutustua Google PageSpeed:iin. Muista myös sisällyttää kuviesi tageihin eli tunnisteisiin valitsemasi tärkeimmät hakusanat. Näin kerrot hakukoneille, mihin sisältö viittaa, niin tekstimuodossa kuin visuaalisestikin. Vaihtoehtoisia tunnisteita pääset muokkaamaan joko html-tasolla, mutta useimmat julkaisujärjestelmät tarjoavat myös mahdollisuuden tähän. 

6. Optimoi sivustosi kaikille päätelaitteille

Responsiiviset sivustot ovat olleet jo jonkin aikaa arkipäivää web-suunnittelussa, mutta vasta hiljattain Google muutti algoritminsa suosimaan hakutuloksissaan mobiiliystävällisiä sivustoja. Varmista siis, että sivustosi on kaikille päätelaitteille skaalautuva kokonaisuus, jolloin käyttökokemus pysyy samana selaamisen siirtyessä tietokoneelta puhelimeen. Tarkista mobiilisopivuutesi vaikkapa täältä.

7. Laadukas, pitkä sisältö 

Aiemmin sivusimme blogissamme, mistä laadukas verkkosivusto rakentuu. Yksi elementti on laajamittainen ja korkealaatuinen sisältö. Älä siis pelkää pitkiä artikkeleita, vaan mielellään tähtää usean sadan, jopa tuhannen sanan sisältöihin. Näin katat useita hakusanoja, synonyymeja, pääset lisäämään auktoriteettilinkkejä tai esimerkiksi jaksottamaan sisältöä visuaalisen sisällön avulla.

Lähde: QuickSprout.com

Lähde: QuickSprout.com