5 vinkkiä paikalliseen hakukoneoptimointiin

Eräs parhaista pk-yritysten digimarkkinoinnin vaikutuskeinoista on paikallisen hakukoneoptimoinnin (local SEO) tehokas valjastaminen käyttöön. Digitaalinen ympäristö tarjoaa samat lähtökohdat niin pienille kuin isoillekin yrityksille kuluttajan näkökulmasta – ostopolku nimittäin usein alkaa juuri hakukonehauilla. 

Googlen laajan kuluttajakäyttäytymiskyselyn mukaan 80 % kuluttajista hakee tietoa verkosta ennen ostopäätöstä, ja yli puolet etsii paikallisia yrityksiä liikkeellä ollessaan. Juuri siksi on tärkeää, että yrityksesi on löydettävissä ja näkyvillä silloin, kun asiakkaat ovat jo ilmaisseet ostohalunsa.

Paikallisen hakukoneoptimoinnin avulla nostat yrityksesi hakutulosten kärkeen, helpotat löydettävyyttä potentiaalisille asiakkaille ja teet ostamisen helpoksi. Lue alta 5 vinkkiä paikalliseen hakukoneoptimointiin!

1. Optimoi yrityksesi tiedot

Yksi tärkeimmistä perusasioista on, että tärkeimmät tietosi – kuten puhelinnumero, osoite ja yrityksen nimi – ovat johdonmukaisesti merkitty, virheettömät ja optimoitu toimialasi mukaan. Tässä muutama kohta, jotka kannattaa ottaa huomioon: 

  • Yrityksen nimi, osoitetiedot ja puhelinnumerot ovat ajan tasalla ja tiedot oikeita
  • Optimoi eri sivut toimialan, sijainnin ja palveluiden tai tuotteiden mukaan
  • Tuo yrityksesi yhteystiedot mahdollisimman monelle sivulle, mielellään vaikka kaikille
  • Käytä paikallisia avainsanoja sisällöissä, otsikoissa ja sivuissa.

2. Listaa yrityksesi erilaisiin hakemistoihin ja portaaleihin

Yrityksesi verkkonäkyvyys ei missään tapauksessa rajoitu vain verkkosivuillesi. Laajenna yrityksesi tiedot eri tyyppisiin (luotettaviin) yrityshakemistoihin, luetteloihin ja muiden palveluntarjoajien sivuille. Samalla rakennat hakukonenäkyvyyttä tehostavia linkkejä ja kerrot hakukoneille olevasi luotettava, olemassa oleva toimija. 

Eräs helppo ja vaivaton tapa on perustaa yrityksellesi paikallinen Google My Business -profiili. Lisäämällä yrityksesi tiedot yhteystiedoista houkutteleviin kuviin ja aukioloaikoihin helpotat löydettävyyttä ja informaation omaksumista huomattavasti. Samalla rakennat parempaa lyödettävyyttä hauissa ja näin ollen laajennat näkyvyyttä toimialallasi.

3. Huomioi avainsanat sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median kanavien ollessa loistavia esimerkiksi poikkeuksellisten aukioloaikojen, uutuustuotteiden ja muun yritykseen liittyvän päivittäisen toiminnan jakamisessa, some-kanavissa esiintyvillä avainsanoilla on merkitys myös hakukonenäkyvyyden kannalta. Tämä korostuu etenkin silloin, kun verkkosivustosi ei ole kovin sisältörikas, tai sisältömarkkinointi on pienemmässä osassa digimarkkinoinnin strategiaasi

Sosiaalisen median profiileihin ja kuvauksiin kannattaakin päivittää paikalliset tiedot, jos mahdollista. Näin vahvistat näkyvyyttäsi hakutuloksissa ja jälleen kerran kerrot hakukonealgoritmeille, mitä yrityksesi tekee ja missä. 

4. Panosta sosiaaliseen mediaan

Sosiaalisella medialla on erittäin suuri merkitys pienten ja paikallisten yritysten arjessa – se on ehdottomasti kustannustehokkain tapa tavoittaa laajoja yleisöjä murto-osalla normaalin mainonnan kustannuksista, usein vieläpä ilmaiseksi. Sosiaalisen median strategiaan panostaminen siis kannattaa. 

Fiiliskuvien, kuulumisten tai erikoistarjousten ja henkilökohtaisen asiakaspalvelukanavan lisäksi sosiaalisen median avulla parannat hakukonenäkyvyyttä, sillä yrityksesi tai palvelusi ovat löydettävissä monissa eri kanavissa. Varmista kuitenkin, että yhteystiedot ja kuvaukset ovat johdonmukaisia muiden kanavien ja verkkosivuston kanssa. 

5. Hanki medianäkyvyyttä

Medianäkyvyys uutis- ja paikallislehtisivustoilla tulee parantamaan yrityksesi hakukonelöydettävyyttä pitkässä juoksussa, joten ota medianäkyvyys myös huomioon markkinoinnissa. Paikallisten lehtien ja uutissivustojen jutut tarjoavat myös loistavan tavan tavoittaa uusia asiakkaita, ja sitä kautta tuoda lisää liikennettä sivuillesi. Samalla ulkopuolisten sivustojen linkit verkkosivullesi edistävät näkyvyyttä hakutuloksissa.

Paikallinen hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä, mutta samalla myös vaivattomimmista kivijalkayritysten digitaalisen markkinoinnin toimenpiteistä. Jos haluat kasvattaa verkkonäkyvyyttäsi paikallisesti, ota yhteyttä ja istahdetaan alas – vaikka paikalliseen kahvilaan :)