6 ideaa uudelleenmarkkinointiin

Jos verkkosivuillasi päästään 5-10% konversioprosenttiin, voidaan konversiota pitää hyvänä. Kääntäen ajateltuna tässäkin tapauksessa kuitenkin 90-95% kävijöistä ei toimi sivuillasi haluamallasi tavalla. Uudelleenmarkkinointi (remarketing) tuo takaisin nämä ihmiset, jotka siis ovat käyneet sivustollasi jättämättä yhteystietojaan tai ostamatta mitään.

Uudelleenmarkkinointi on myös loistava tapa muistuttaa ihmisiä tarjoamistasi tuotteista ja palveluista, kun he liikkuvat eri verkkosivuilla, käyttävät erilaisia mobiilisovelluksia tai tekevät Google-hakuja. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voit tarjota heille uuden mahdollisuuden tehdä sivuillasi tavoittelemasi tapahtuma, kuten tarjouspyyntö tai ostopäätös.

Uudelleenmarkkinointikampanjan määrittäminen kannattaa tehdä liiketoiminnan tavoitteidesi ja tavoiteltavien asiakkaiden tyypin mukaan. Listaamme tähän alle Googlen Adwords-ohjeistuksen pohjalta erilaisia uudelleenmarkkinointiluetteloiden ideoita.

1. Sivuston kaikkien vierailijoiden tavoittaminen

Tämä on helpoin ja nopein keino kohdistaa uudelleenmarkkinointia. Mainontaa näytetään kaikille sivuillasi käyneille.

2. Erilaisten tuoteluokkien esitteleminen

Voit kohdistaa mainontaa tietyssä tuoteluokissa (kategorioissa) käyneille ihmisille ja esitellä uudelleenmarkkinoinnilla heille esimerkiksi kyseisen tuoteluokan eniten myytyjä tuotteita.

3. Konversioita tuottamattomien vierailijoiden houkutteleminen 

Tällä taktiikalla tavoitellaan kirjoituksen alussa mainittua 90-95% kävijöistä, jotka ovat käyneet sivustolla, mutta eivät ole tuottaneet konversiota.

4. Huomion herättäminen ostokorin hylänneille 

Verkkokaupoissa ostoskorin hylkäämisprosentti on keskimäärin 68,63%. Tässä tapauksessa asiakas ei etene ostoprosessissa loppuun vaan hylkää jostain syystä ostoskorin. Nämä asiakkaat ovat jo olleet erittäin lähellä ostopäätöstä, joten heihin kannattaa yrittää vielä vaikuttaa uudelleenmarkkinoilla.

5. Lisämyynti nykyisille asiakkaille

Ostoksia verkkokaupassa tehneet asiakkaat voivat olla kiinnostuneita myös muista tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Tällä taktiikalla tavoitetaan pienempi, mutta sitäkin sitoutuneempi ryhmä, jos olet palvelut heitä hyvin aiemmin.

6. Asiakkaiden tavoittaminen tietyn ajan kuluttua ostoksen tekemisestä

Jos tuotteesi tai palvelusi ovat sellaisia, joita asiakas tarvitsee todennäköisesti uudestaan jonkun tietyn ajan sisällä, niin tällä taktiikalla tavoitat esimerkiksi ne asiakkaat, jotka ovat tehneet ostoksia viimeisen kuluneen 30-90 päivän aikana.

Uudelleenmarkkinoinnin edut tiivistettynä 

  • Lisää sivuston kävijämäärää 
  • Kasvattaa verkon kautta tulevaa liikevaihtoa 
  • Edistää yrityksen mainetta ja tunnettuutta
  • Parantaa asiakasuskollisuutta ja asiakkaiden säilyttämistä 
  • Parantaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia