6 vinkkiä kansainväliseen online-mainontaan

Yksi online-mainonnan tehokkuuden kulmakivistä on mahdollisuus erilaisten kampanjoiden ja tarjousten kirurgintarkkaan kohdistamiseen haluttuihin kohderyhmiin ja sijainteihin kustannustehokkaasti. Perinteisesti uusien aluevaltauksien tai markkinoiden pilotoinnin ongelmaksi ovat muodostuneet kohtuuttoman suuret resurssit, joita markkinoille astuminen vaatii. Oli kyseessä sitten uusien tuulien testaus, tai jo hallussa olevan sijainnin markkinoinnin tehostaminen, vinkit tehokkaaseen, kansainväliseen PPC-mainontaan löydät tästä kirjoituksesta. Aikaisemman kirjoituksemme aiheesta löydät täältä.

1. Tunne kohderyhmäsi

Eräs tärkeimmistä ostokäyttäymistä ja sitä kautta markkinoinnin tehokkuutta määrittelevä tekijä kohdemarkkinassasi on kulttuuri ja paikalliset tavat toimia. On tärkeä tunnistaa eroavaisuudet ja trendit ennen kampanjoinnin tai panostusten käyntiin polkaisemista, jotta ymmärretään, miten paikalliset etsivät tietoa, vertailevat ja ostavat sekä verkossa että offline-kanavissa. 

Vaikka ilmaiset ämpärit saattavat taata onnistuneen kampanjan muissakin maissa, ainakin seuraavat asiat ja mahdolliset eroavaisuudet olisi hyvä olla tiedossa ennen toimenpiteiden käynnistämistä:

  • Juhlat, pyhät ja kansalliset tapahtumat
  • Työskentelykulttuuri ja -ajat
  • Internetin käyttöaste ja laiteosuudet (mobiili vs. desktop)
  • Ostokäyttäytyminen ja kulttuurilliset erot

Kun nämä perustiedot ovat selvillä, on helpompi välttää hölmöt virheet jo alussa.

2. Käytä aikaa avain- ja hakusanatutkimukseen

Ennen selkeää toimintasuunnitelmaa on hyvä käyttää hiukan aikaa itse markkinaympäristön tutkimiseen: mitä avainsanoja ja hakutermejä käyttäjät käyttävät etsiessään tuotteita tai palveluitasi, kuinka suurta näiden termien hakuliikenne on, ja ketkä ovat tärkeimpiä kilpailijoitasi. Googlen avainsanatyökalun avulla liikennemäärien ja kustannusten arviointi antaa selkeän kuvan ympäristöstä ja alustavasta budjetista. Ota kuitenkin huomioon mahdollinen käännösavun tarve, sillä jos kulttuuri tai kieli ei ole tuttu, sanakirjat eivät takaa laadukkainta lopputulosta saati välttämättä edes oikeaa kontekstia avainsanoille. 

3. Aseta selkeät tavoitteet

Kun markkina ja kohderyhmät ovat selvillä, on aika siirtyä itse suunnitelman pariin. Aseta kampanjalle tai kokeilullesi selkeät tavoitteet ja mittarit. Haluatko kasvattaa myyntiä, lisätä tunnettuutta tai ehkäpä kerätä potentiaalisia liidejä myöhempää käyttöä varten? Nämä tavoitteet ja niiden mukaiset mittarit tulevat ohjaamaan sekä kampanjasi kustannuksia että myöhempää optimointia tehokkuuden saavuttamiseksi.

4. Ota huomioon paikalliset eroavaisuudet

Jos kohdistat markkinointisi B2B-yleisölle päivänä, jolloin kukaan ei ole töissä, hukkaat varmuudella suuren osan budjetistasi turhaan. Ota siis selvää paikallisista eroavaisuuksista kohdan 1. mukaisesti, mutta keskity ainakin siihen, että tiedät paikallisten työskentely- ja vapaa-ajat. Esitä tarjoomasi myös paikallisten hintatietojen mukaan, sillä esimerkiksi epäolennaisen tai laskimen esiin kaivamista vaativan valuutan esittäminen hintatiedoissasi ei palvele ketään. 

5. Laajenna kampanjaa kielen mukaan

Vaikka lähtökohta paikalliseen markkinointiin kohdemaassa on paikallisella kielellä toimiminen, kannattaa myös muiden kielten merkitys ottaa huomioon – voihan olla, että kohdemarkkinassasi puhutaan kahta tai useampaa kieltä, tai ehkäpä virallinen työssä käytetty kieli poikkeaa maan puhutusta kielestä. Joka tapauksessa useamman kielen huomiointi ja testaus kampanjoinnista kannattaa pitää mielessä, jotta yksikään potentiaalinen asiakas ei luisu käsistäsi. 

6. Testaa, optimoi ja paranna

Kohdemarkkinasi online-mainonnan menestys nojaa pitkälti joustavuuteen, tiedon keräämiseen ja kykyyn parantaa kampanjaasi nopeasti opitun tiedon pohjalta. Juuri siksi alkuvaiheessa määritellyt mittarit ovat elintärkeitä, jotta vältyt turhilta kustannuksilta ja panostat vain tehokkaaseen, tuloksia tuottavaan markkinointiin. Testaa eri muuttujia, kuten mainostekstejä, kielivaihtoehtoja tai tarkempia segmenttejä jatkuvasti ja tee nopeita korjausliikkeitä. Jatkuva kampanjoiden optimointi takaa kustannustehokkaamman ja toimivamman lopputuloksen.

Kansainvälisen loikan ei tarvitse olla kustannuskysymys uusia liidejä, myyntiä tai kohdemarkkinoita lähestyttäessä. Globaalisti paikallisen mainonnan ja näiden vinkkien avulla minimoit kansainvälisen markkinoinnin riskit ja luot kustannustehokkaan, toimivan kampanjan tavoitteidesi saavuttamiseksi. 

Jos tarvitset apua online-mainontaan, olemme toteuttaneet mm. erilaisia hakusanamainoskampanjoita, display- ja remarketing-kampanjoita sekä Youtube-videokampanjoita. Digimogulilla on Googlella myös oma yhteyshenkilö ja kampanjaspesialisteja yhteistyössä tukemassa kampanjoiden optimointia ja tehokuutta. Tämä tarkoittaa sitä, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme korkeimmalla laadulla Googlen taustajoukkojen tukemana, myös kansainvälisissä projekteissa.