6 vinkkiä moderniin markkinointiin

Tässä blogissa pureudumme muutamiin modernin markkinoinnin ilmiöihin ja tarjoamme vinkkejä ajankohtaisen markkinoinnin työkalupakin päivittämiseen, jonka keskiöstä löytyvät muutokset verkko- ja kuluttajakäyttäytymisessä.

1. Tarjoa oikeita sisältöjä oikea-aikaisesti, oikeille vastaanottajille

Ai kuulostaa tutulta? Totta, mutta silti niin usein unohdettu totuus nykyaikaisen digitaalisen, vahvasti sisältöpainotteisen markkinoinnin aallokossa. Nykyaikaiset verkkomainonnan ja eri sosiaalisten medioiden avulla jaeltavat viestit tarjoavat mahdollisuuden massiivisen yleisön tavoittamiseen pilkkahinnalla. Epäolennaiset ja keskeyttävät viestit kuitenkin usein ärsyttävät enemmän kuin toimivat kiinnostuksen herättäjänä. 

Markkinoinnin säästöt valuvat hukkaan, mikäli viestin tai sisältöjen kohdennus ontuu. Tarkoilla kohderyhmien, -segmenttien ja ostopersoonien määrittelyllä parannat kustannustehokkuutta ja luot paremmat edellytykset myynnille. 

2. Tee itsesi helposti löydettäväksi ja lähestyttäväksi

Sisältömarkkinoinnin kasvaessa yhdeksi tärkeimmistä myynnin ajureista, yritysten on laajennettava inbound-ajattelua useampaan digitaaliseen satamaan. Asiakkaasi käyttävät suurimman osan ostopäätöksensä pohdinnasta vertaillen, tutkiskellen ja keräten tietoa – kunnes ovat valmiita ottamaan sinuun yhteyttä siinä kanavassa tai mediassa, minkä parhaaksi näkevät. 

Oli kyseessä sitten verkkokauppa, kivijalkamyymälä tai sosiaalisen median kanava, pidä huoli ajantasaisista linkeistä ja yhteystiedoista, sekä mahdollista helppo lähestyminen. Älä anna väärän puhelinnumeron, tuotetiedon tai kirjoitusvirheen olla syy hylätä sinut.

3. Ole hyödyllinen

Sanomattakin selvää on, että tarjoamasi sisällön tulee olla vastaanottajalle hyödyllistä, ei pelkkää tyrkytystä ja myyntiä. Ikivihreä suosikkivertauksemme rautakaupasta on hyvä esimerkki: jos kesän kuumin tuote on leikkimökki, olisi mahdottoman miellyttävää, jos kuluttajalle tarjottaisiin vinkkejä sen kasaamiseen, tuunaukseen tai jopa DIY-mökin rakentamiseen. Samalla voitaisiin mainita välineistä, joilla homma saadaan pakettiin. Sitten sisällöt videoksi tai artikkeliksi ja someen, niin palvellaan sekä jo ostaneita että mahdollisesti ostoa pähkäileviä rakentajia. 

Vaikka esimerkki saattaa olla hieman pelkistetty ja ruusuinen, asia ei silti muutu. Tulit luultavasti tähän blogiinkin, koska modernin markkinoinnin vinkeet sinua kiinnostavat. Jos sisältö ei miellytä, tuskin pääsit tälle riville, saati jatkat edemmäs. Olemalla hyödyllinen helpotat siis asiakkaiden ja prospektien tietoutta ennen ostopäätöstä sekä oston jälkeistä elämää.

4. Tee sisältö helposti jaettavaksi

Hyödylliset ja kiinnostavat jutut ovat asioita, joita välitetään mielellään myös muille. Jotta markkinointitempaus, uskomaton tarjous tai viraalein videosi saavuttaisi mahdollisimman monta silmä- ja korvaparia, kannattaa helppoon jaettavuuteen panostaa. Tämä tarkoittaa käytännössä tietenkin sosiaalisen median jakonappuloiden ja linkkien lisäämistä sisältöjen yhteyteen.

Muista myös, että sisältö ei saa olla päätelaiteriippuvainen. Varmista, että saitti tai verkkokauppa on mobiiliystävällinen ja ajan tasalla. Ota myös kohderyhmäsi huomioon: mikäli myyt lisävirtalähteitä älypuhelimiin, ehkä saattaisit tavoittaa Pokémonin villiinnyttämät nuoret parhaiten lisäämällä mahdollisuuden jakaa juttu Whatsappilla. 

5. Kuuntele yleisöäsi

Asiakkaat, käyttäjät ja fanit avaavat usein suunsa, kun jokin on pielessä tai kaipaa parannuksia. Kuuntele siis eri työkaluin yrityksestä tai tuotteistasi käytävää keskustelua somessa, keskustelupalstoilla ja tapahtumissa. Ota parhaimmat advokaatit ja superfanit mukaan kehitykseen, kuuntele heidän ideoitaan ja näytä, että välität. 

Kuuntelemalla eri työkaluin pysyt innovaatioiden ja kilpailun edellä, ja varmistat että tuotteissa tai palveluissasi on juuri ne ominaisuudet, mitä käyttäjät arvostavat. Verkosta löytyy lukuisia työkaluja mm. sosiaalisen median, uutisten ynnä muiden signaalien nappaamiseen.

6. Kokeile, mittaa ja kehity

Ylläolevien asioiden edellytykset vaativat ketterää, kokeilevaa kulttuuria ja turhan byrokratian tai esteiden unohtamista. Pienillä, mutta rohkeilla kokeiluilla löydät ne jutut, jotka toimivat parhaiten. Muista kuitenkin, että toimivaa peliä on turha lähteä korjaamaan. 

Yksi asia ei kuitenkaan koskaan muutu, ja se on datan tärkeys. Jotta voit onnistua digitaalisen markkinoinnin taistelutantereella, tulee sinun kaiken kokeilukulttuurin ketteryydenkin jälkeen pystyä mittaamaan ja analysoimaan tuloksia. Näin tiedät, mitkä jutut toimivat, ja mitkä taas vaativat kehitystä. Nykyään kaikki on mitattavissa, kun pohjasuunnitelmat ovat kunnossa. 

Toivottavasti nämä vinkit herättelivät digimaailmankin talviunisimmat tähän päivään. Jos jaksoit lukea tänne asti ja pidit jutusta, jaa se kaverillekin. Jos koit, että jotain uupuu, kerro siitä kommenteissa. Näillä sanoin polkaistaan menestyksekäs syksy käyntiin – uuden ilmeen ja isomman vaihteen myötä tietenkin!