7 vinkkiä Instagram-markkinointiin

Instagram tarjoaa mahdollisuuden tehokkaaseen visuaaliseen markkinointiin. Se on myös loistava kanava olla läsnä arjessa ja kommunikoida verkostosi kanssa. Kun käytät Instagramia oikein, sitoutat seuraajiasi ja saat heistä brändilähettiläitäsi. Tässä muutama vinkki, joilla pääset alkuun Instagram-markkinointisi suunnittelussa.

1. Pidä profiilisi ajan tasalla

Muista, että profiilisi on ainut tila, johon voit lisätä klikattavan linkin tällä hetkellä (poislukien sponsoroitu mainossisältö). Seuraajiesi on mahdotonta konvertoitua asiakkaiksi, jos et anna heille mahdollisuutta siirtyä suoraan myyntikanavaasi. Käytä siis tila hyväksesi ja sisällytä ainakin linkki yrityksesi tai verkkokauppasi sivulle. Muista myös, että voit vaihtaa profiilikuvaustasi tarpeen mukaan, esimerkiksi sesongin tai kampanjan vaihtuessa.

2. Hashtagit

Tutki ja hyödynnä hashtageja tehokkaasti, jotta maksimoit näkyvyyden ja paremman löydettävyyden brändille tai yrityksellesi. Instagram toimii myös hakukoneena, jossa hashtagit ovat ns. kategorioita, jotka määrittelevät sisällön teeman. Instagram sallii jopa 30 hashtagia per kuvausteksti, joten käytä tila hyödyksi ja keksi nokkela, mutta brändiisi, tuotteisiisi tai yritykseesi sopiva hashtagi.

P.S. Katso tästä Bufferin postaus hashtagien käytöstä.

3. Call-To-Actionit

Kuten edellä jo mainitsimme, käytä kuvateksteissä sopivia, uniikkeja ja hauskoja kuvatekstejä ja hashtageja, mutta ennen kaikkea muista sisällyttää sopivissa julkaisuissa relevantti call-to-action eli toimintokehoite. Tämä voi olla esimerkiksi vinkki viikonlopun ylitse kestävään alennukseen, linkki juuri saapuneisiin uutuustuotteisiin tai vain kehote tutustumaan tuotteeseen tai palveluihin tarkemmin sivustollasi. Muista kuitenkin, että suorat linkit toimivat vain profiilitiedoissasi eli biossa, joten varmista, että mainitset tämän kuvatekstissä. 

4. Keskustelut ja sitouttaminen

Yksi Instagramin tärkeimmistä jutuista yrityksellesi on jatkuva keskusteluiden seuraaminen ja niihin osallistuminen. Keskustelu on avain onnistumiseen Instagramissa. Kysy kysymyksiä, vastaa seuraajien mieltä askarruttaviin asioihin ja kehota käyttäjiä luomaan omaa, brändiisi tai yritykseesi liittyvää sisältöä (kts. lisää alempaa). Näin sitoutat seuraajiasi ja esiinnyt helposti lähestyttävänä, mukavana tyyppinä. Muista myös vastata kaikkeen saamaasi palautteeseen, kysymyksiin ja viesteihin, äläkä pelkää osoittaa arvostustasi esimerkiksi tykkäämällä seuraajiesi kuvista silloin tällöin.

5. Käyttäjien luoma sisältö (UGC)

Käyttäjien luoma sisältö eli user-generated content on nimensä mukaisesti seuraajien ja faniesi luomaa sisältöä, kuten kuvia, yhteisöjä tai keskusteluja. Muista siis seurata yrityksesi hashtageihin viittaavaa sisältöä ja reagoi asianmukaisesti. Käyttäjien luomaa sisältöä voit käyttää esimerkiksi keksimällä oman hashtagisi, jota myöhemmin käytät kilpailuissa tai muuten vain kategorioimaan sisältöäsi. Näytä, että välität seuraajiesi julkaisuista ja haluat parantaa jokaisen fanisi kokemusta. Katso esimerkiksi tästä, miten kotimainen treenisivusto www.tikis.fi käyttää hyväkseen hashtagia #tikissmoothie julkaistakseen vinkkejä treenijuomiin liittyen.

6. Kilpailut ja arvonnat

Kuten edellä jo mainitsimme, Instagram on loistava keino sitouttaa seuraajia toimimaan brändilähettiläinä: käyttäjien luoman sisällön avulla voit valjastaa kilpailuita ja arvontoja eduksesi. Katso tästä, miten Fazer hyödynsi instagramia ja käyttäjien luomaa sisältöä kahvilakilpailussa.

Kilpailut ja arvonnat ovat myös loistava tapa kerryttää tilillesi lisää seuraajia. Esimerkki arvonnasta voisi olla vaikkapa seuraava: Luo mahtava kuva tai kollaasi kuvista liittyen kilpailuusi. Kerro sitten, mistä kilpailussa tai arvonnassa on kyse, ja mitä osallistuminen vaatii. Osallistuakseen käyttäjän tulee esimerkiksi

  • Tykätä kuvastasi, jolloin saat näkyvyyttä Instagramin suositut-osiossa
  • Seurata tiliäsi, jolloin saat tietenkin uusia seuraajia
  • Uudelleenjulkaista kuvasi mainitsemalla tilisi @brändisi, jolloin tavoitat myös seuraajiesi seuraajat ja luot lähtökohdat viraaliudelle

Muista myös julkistaa voittaja ja kertoa siitä seuraajillesi.

7. Verkostoidu vaikuttajien kanssa

Eräs tehokkaimmista keinoista kasvattaa näkyvyyttä ja uusia seuraajia on tehdä yhteistyötä brändin tai yrityksesi toimialan tai lifestylen vaikuttajien kanssa. Jos olet lisäravinteita valmistava ja myyvä yritys, etsi käsiisi fitness- tai kehonrakennusalan kuumimmat nimet, verkostoidu heidän kanssaan ja luo yhteistyökuvioita, joista on molemmille hyötyä. Luo vaikuttajista brändilähettiläitä, jotka jakavat arvosi ja vievät sanaasi eteenpäin omille seuraajilleen ja fanikunnalleen.

Tässä muutama vinkki, jotka Instagram-markkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon. Pysy kanavalla, sillä julkaisemme myöhemmin myös kattavan oppaan Instagram-mainonnan saloista ja parhaista vinkeistä.