9 tapaa yritykselle LinkedInin hyödyntämiseen

LinkedInistä on vuosien mittaan kasvanut yksi tärkeimmistä sosiaalisista työelämän verkostoista. Uudet ominaisuudet, julkaisumahdollisuudet ja jatkuva kehitys tekevät palvelusta kuitenkin enemmän kuin vain digitaalisen käyntikortin. Lue alta vinkit LinkedInin tehokkaaseen hyödyntämiseen bisneksesi näkökulmasta.

1. Hyödynnä julkaisualustaa

Yksi LinkedInin parhaista ominaisuuksista on sisältöjen julkaiseminen, jota valitettavan moni ei ymmärrä hyödyntää. Julkaisujen postaaminen mahdollistaa prospektien ja liidien generoinnin myös lähimpien verkostojesi ulkopuolelta, ja tarjoaa yrityksille ja työntekijöille mahdollisuuden jakaa asiantuntijuuttaan muille. 

2. Liity ryhmiin

Yksi loistavista ominaisuuksista on mahdollisuus liittyä eri toimialojen liittyviin ryhmiin, jossa alan ekspertit jakavat vinkkejä, uusimpia trendejä ja verkostoituvat. Ryhmissä yrityksesi ja työntekijäsi voivat jakaa hyödyllistä sisältöä suurillekin yleisöille. 

3. Maksetut sisällöt 

Linkedinin mainostusmahdollisuudet tarjoavat erittäin tarkat kohdennusominaisuudet mainostamiseen. Vaikka klikkausperusteinen mainonta saattaa olla hintavampaa kuin esimerkiksi Twitterissä tai Facebookissa, voi LinkedIn tarjota parempia tuloksia sitoutumisen suhteen, sillä palvelussa vietetty aika liittyy useammin työhön kuin huviin, ja tavoittaa varmemmin esimerkiksi aktiivisia päättäjiä.

4. Optimoi näkyvyys

LinkedIn, kuten muutkin sosiaaliset verkostot, ovat kasvattaneet merkitystään Googlen hakutuloksissa. Hyödynnä siis verkoston tuoma auktoriteetti ja optimoi profiilisi vastaamaan asiantuntijuuttasi alueellisesti ja hakusanojen mukaan. Esimerkiksi hakutermi “Headhunters in Finland” tuo toisena tuloksena LinkedInin tuloksen Suomen top 25 -headhunttereihin.

5. Hyödynnä rekrytoinnissa

LinkedIn on yksi parhaista työkaluista tehokkaaseen rekrytointiin ja työnhakuun. Helpotat rekrytointiprosessia mahdollistamalla esimerkiksi suoraan LinkedIn-profiilin perusteella hakemisen, jolloin saat nopean katsauksen hakijoiden profiileihin, ja teet samalla hakijoiden elämästä hieman helpompaa. Näet myös nopeasti, tunteeko joku verkostostasi jonkun hakijoista, ja voit tarvittaessa tukeutua heidän apuunsa. 

6. Tarkkaile kilpailijoitasi 

Vaikka LinkedIn onkin loistava keino löytää uusia kykyjä ja hoitaa rekrytoinnit vaivatta, myös kilpailijoiden tarkkailu on asia, joka kannattaa pitää mielessä. Voit pitää silmällä yrityksen työntekijöitä, heidän päivityksiään ja yrityksen julkaisuja saadaksesi paremman kuvan siitä, mitä yrityksen sisällä oikeasti tapahtuu esimerkiksi asiakkaiden, innovaatioiden tai osaajien tiimoilta. 

7. Tuo esille yrityskulttuuria

LinkedIn tarjoaa loistavan mahdollisuuden esitellä yrityksesi ja työntekijöidesi parhaita puolia sekä mahtavaa yrityskulttuuria potentiaalisille, tuleville työntekijöille. Kerro tarinoita, levitä sanaa onnistumisista ja nosta osaajasi valokeilaan. Se, että yrityksesi välittää työntekijöistään, voi olla myös asiakkaillesi tärkeä arvo. Kiitosten ja onnistumisten ei tarvitse jäädä toimistojen seinien sisäpuolelle.

8. Julkaise säännöllisesti

Jaoitpa sitten blogeja, omia kokemuksia tai muuten vain hyödyllisiä artikkeleita, pidä postausten aikaväli säännöllisenä. Jatkuva sisältö takaa paremman sitoutumisen seuraajissasi ja tarjoaa heille mielenkiintoista luettavaa. Samalla osoitat, että yrityksesi ja työntekijäsi seuraavat toimialaa ja ovat varmasti ajan tasalla viimeisimmistä trendeistä ja kehityssuuntauksista. Älä myöskään pelkää olla persoonallinen!

9. Luo omia yhteisöjä

Omien yhteisöjen luominen ryhmien kautta edistää asiantuntijuutta ja ajatusjohtajan roolia toimialallasi, kunhan se liittyy jotenkin yritykseen tai palveluihisi. Älä perusta ryhmiä vain oman etusi tavoittelun nimissä, vaan rakenna yhteisöjä laadukkaan sisällön ja asiantuntijuuden kautta. Näin osoitat olevasi hyödyllinen ja luotettava toimija, jonka puoleen kääntyä tarvittaessa. 

LinkedIn tarjoaa yhtenä sosiaalisena verkostona mahdollisuuksia asiantuntevan ja luovan yritysimagon välittämiseen.