Markkinoinnin ja myynnin työkalut 2018?

Syksyn edetessä pikkuhiljaa kohti seuraavaa vuotta monessa yrityksessä pohditaan tulevan vuoden 2018 budjettia, markkinointistrategioiden päivitystä ja uusia keinoja tehokkaampaan tekemiseen. Tämä tehtävä ei välttämättä ole yksinkertainen, sillä erityyppisten markkinoinnin ja myynnin työkalujen tarjonta on räjähtänyt käsiin viimeisen kuuden vuoden aikana.

Myös entistä suositumpaa on siirtyminen erillisistä palveluista koostuviin “stäkkeihin”. Tästä markkinointiteknologioiden palapelien noususta kiitos kuuluu mm. Zapierille ja Automate.io:lle, jotka auttavat useissa tapauksissa integroimaan eri ohjelmistoja, mikäli valmista rajapintaa ei ole olemassa.

Kun vuonna 2011 näitä markkinointiteknologioita tarjoavia palveluntarjoajia oli noin 150, on luku vuonna 2017 lähemmäs 5400. Tämä kertoo palveluiden monipuolistumisesta, mutta myös pilvityökalujen ja teknologioiden käytön lisääntyneestä tarpeesta. Työkaluja ja palveluja tässä Martecin tutkimuksessa tarkasteltiin koko asiakaspolun ja markkinoinnin tekemisen varrelta: aina suunnittelusta, tiimityöskentelystä, sisältöjen luonnista lähtien mainostamiseen, sosiaalisiin kanaviin, liidien generointiin ja myyntiin sekä datan hyödyntämiseen ja hallintaan.

Tuhansien ja taas tuhansien työkalujen valikoimasta on lähes mahdotonta löytää yritykselle sopivat ja optimaalisimmat välineet, mikäli ei seuraa silmä kovana markkinointiteknologioiden kehitystä. Päätimme nostaa muutaman ohjelmiston esiin markkinoinnin ja myynnin kasvaneisiin tarpeisiin. Poimi alta talteen vinkit vuodelle 2018!

1. Slack - tiimityö ja viestintä

Toimiva viestintä ja projektien tiedonkulku on elintärkeää markkinointisuunnitelmien, kampanjoiden ja päivittäisen tekemisen pyörittämisessä. Slackista on muodostunut lähes synonyymi nykyajan tiimiviestinnälle suuren suosionsa ja intuitiivisen käyttöliittymänsä ansiosta.

2. Trello - projektinhallinta

Helppokäyttöiset ja toimivat projektinhallinnan työkalut ovat tärkeässä asemassa aina kampanjasuunnittelusta toimenpiteiden seurantaan. Trello on kevyt kanbaniin pohjautuva projektityökalu, jolla markkinointitiimin projekteja on helppo pyörittää. Trello taipuu myös moneen muuhun asioiden organisointiin. Inspiraatioita voit hakea täältä.

3. WordPress - sisällönhallinta ja hub

WordPress on ilmainen sisällönhallintatyökalu ja julkaisujärjestelmä, jonka päälle on rakennettu 28% kaikista internetin verkkosivuista. Helppokäyttöisyyden ja monipuolisuutensa puolesta se on yksi parhaista liidien hankintaan soveltuvista välineistä – kunhan huolehdit, että tarjoat kiinnostavaa ja kävijöitä houkuttelevaa sisältöä.

4. MailChimp - sähköpostimarkkinointi

Hiljattain myös oman markkinoinnin automaation työkalunsa julkaissut MailChimp on erinomainen työkalu outbound-markkinointiin, kevyisiin automaatioihin ja useiden tilaaja- tai uutiskirjelistojen hallintaan sekä kampanjoihin.

Mailchimp-screenshot.png

5. Optimizely - sisältöjen optimointi ja testaus

Optimizely on nimensä mukaisesti työkalu konepellin alla tapahtuvaan, erilaisten digitaalisten kanavien ja kohtauspisteiden mittaamiseen, optimointiin ja testaukseen. Mikäli haluat kokeilla personoituja sisältöjä, A/B testata verkkosivustoja tai yleensäkin kiskoa enemmän tehoja irti digitaalisista kanavistasi, kannattaa Optimizely ottaa testiin.

6. Hootsuite - sosiaalisen median kanavien hallinta ja kuuntelu

Useiden sosiaalisten medioiden kanavien hallitseminen on työlästä puuhaa pienenkin seuraajamäärän parissa työskenteleville. Hootsuite on oiva keino eri kanavien hallintaan, julkaisujen ajastamiseen ja sosiaaliseen kuunteluun.

7. Google Analytics - verkkosivuanalytiikka

Maailman suurimpana – ja suosituimpana – verkkosivuanalytiikan työkaluna Google Analytics ei juuri esittelyjä kaipaa. Analytics on jokaisen verkkosivun mittaamisen perustyökalu, joka tarjoaa arvokasta tietoa potentiaalisista asiakkaistasi ja auttaa kehittämään koko asiakaspalvelukokemusta eteenpäin.

8. Activecampaign - markkinoinnin automaatio

Hubspotin hallitessa inbound-markkinoinnin pioneerina markkinointiautomaation pelikenttää, on vastapainoksi ilmaantunut kymmeniä pienempiä toimijoita, joista Activecampaign on eräs esimerkki. Activecampaign tarjoaa täydellisen markkinoinnin automaation alustan liidien generoinnista, pisteytyksestä, kampanjoiden ja toimenpiteiden automaatiosta aina sisältöjen jakeluun, liidien hoivaamiseen ja raportointiin. Lue lisää täältä.

9. Pipedrive - myynnin CRM ja seuranta

Vaikka useat markkinoinnin automaatiojärjestelmät tarjoavat yhä monipuolisempia ominaisuuksia myös myynnin ja asiakkaiden hallintaan, on vähemmän joskus enemmän. Pipedrive on hyvä esimerkki kevyestä myynnin CRM:stä, joka on tarpeeksi helppokäyttöinen mutta toimiva isompienkin myyntiorganisaatioiden käyttöön: asiakashistorian tallentaminen, myyntitavoitteiden seuraaminen, tulosraportointi kuin asiakassuhteen hoitokin onnistuu Pipedrivellä.

10. Hotjar - käyttökokemuksen parantaminen

Inbound-markkinoinnin hyrrätessä ja automaation hoivatessa liideistä asiakkaita on hyvä keskittyä myös eri kosketuspisteiden optimointiin. Yksi verkkosivun käyttökokemuksen parantamiseen erikoistunut palvelu on Hotjar, jolla seuraat helposti sitä, mitä ja miten kävijät toimivat verkkosivullasi. Hotjarista näet mitä kävijät sivultasi etsivät, mitä he klikkaavat ja miten käyttökokemusta voisi kehittää entistä paremmaksi.

Oheinen lista on pieni pintaraapaisu reilun 5000 markkinointiteknologian ohjelmiston valikoimaan. Pääset tarkastelemaan koko supergrafiikkaa tarkemmin alta (klikkaa kuvaa). MIkäli kaipaat sparrauskaveria markkinointiteknologioiden valintaan ja oikeanlaisen markkinoinnin ja myynnin stäkin kasaamiseen niin autamme mielellämme.