Digimarkkinoinnin trendit 2017

Tässä blogissa vilkaisemme digitaalisen markkinoinnin tärkeimpiin nouseviin trendeihin vuonna 2017. Osa trendeistä on elinkaarensa aallonharjalla, toiset ehkä vasta alussa, mutta yksi asia on varma – nämä ovat ensi vuoden kuumimmat jutut markkinoinnin maailmassa. Poimi siis tästä jutusta vinkit digimarkkinoinnin arsenaaliisi tai hae inspiraatio loppuvuoden tekemiseen!

SmartInsights listaa alkuperäisessä kirjoituksessaan viisi erityyppistä kategoriaa digimarkkinoinnin päätrendien osalta. Näitä ovat kuluttajakäyttäytymisen trendit, markkinointiteknologioiden trendit, markkinoinnin tekniikoiden trendit, uusien markkinointialustojen trendit sekä yleiset markkinoinnin hallinnan trendit.

Miltä siis näyttää digimarkkinointi vuonna 2017? 

1. Älypuhelinten suosio jatkaa kasvuaan

Jos tarkastellaan viimeistä kymmentä vuotta, kuluttajien verkkoselaaminen ja ostokäyttäytyminen on siirtynyt tietokoneilta mobiililaitteisiin. Älypuhelinten valta on saavuttamassa huippunsa kehittyneissä maissa, kun taas uudet, nousevat markkinat ovat vasta aloittamassa muutoksensa. Vaikka todellista huippua ei vielä olla nähty globaalissa mittakaavassa, seuraavat luvut puhuvat puolestaan:

  • Yli puolet verkkohauista tehdään mobiililaitteilla
  • 91 % päivittäisistä Facebook-käyttäjistä ovat mobiililaitteista
  • 80 % Facebookin mainostuloista tulee mobiilimainonnasta
  • 90 % päivittäisestä media-ajasta koostuu sovelluksissa vietetystä ajasta

2. Huippusuositut viestintäsovellukset

Suurten massojen ja etenkin nuorten siirtyessä kaikille avoimista, julkisista sosiaalisen median kanavista entistä tiiviimpiin, omien verkostojen suljettuihin kanaviin kuten Snapchatiin tai Whatsappiin, on näiden kohderyhmien tavoittaminen entistä vaikeampaa. Toisaalta uudenlaiset ympäristöt mahdollistavat entistä henkilökohtaisemman ja yksityisemmän dialogin asiakasviestinnässä tai markkinoinnissa.

suomalaiset_some_2016.jpg

3. Markkinoinnin pilvipalvelut

Teknologian näkökulmasta erilaiset digitaalisen markkinoinnin pilvipalvelut, kuten markkinoinnin automaatio, tulevat kasvattamaan suosiotaan. Nämä palvelut kehittyvät ja monipuolistuvat laajentamalla käyttömahdollisuuksia koko asiakkaan elinkaaren pituudelle. Käytännössä tämä tarkoittaa entistä paremmin toisiinsa integroituvia palveluita, mahdollistaen tarkemman ja kokonaisvaltaisemman datan keräämisen koko ostopolun varrelta. 

4. Ennustava analytiikka

Finanssi- ja sijoitussovelluksissa jo tovin käytössä olleen ennustavan analytiikan odotetaan löytävän viimein tiensä myös muun liike-elämän ja markkinoinnin sovelluksiin uutena teknologiana. Tämä tulee näkymään markkinoinnin automaation liidipisteytysten ja arvioinnin tekoälyyn perustuvana, oppivana algoritmiperusteisena toimintana nykyisen manuaalisen työn sijasta. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että käyttäytymisen mittaaminen ja datan hyödyntäminen tulee kasvamaan entistä merkittävämpään rooliin. 

5. Sisältö- ja inbound-markkinointi

Viime vuosina sisältömarkkinointi on markkinoinnin automaation ja ostokäyttäytymisen myötä osoittanut asemansa yhtenä tärkeimmistä digimarkkinoinnin strategioista. Vaikka hyödyt ovat usein selvät, tulevat sisältö- ja inbound-lähtöinen markkinointi jatkossa haastamaan markkinoinnin mittaamisen ja tekemisen. Yhä rikkaammat, laadukkaammat ja monipuolisemmat sisällöt vaativat resursseja ja aikaa, mikä näkyy ammattitaitoisen sisältöosaamisen tarpeena yrityksissä.

6. Markkinoinnin alustat

Uudet sovellukset, teknologiat ja trendit muokkaavat, hajottavat sekä luovat uusia alustoja jatkuvasti. Usein uusien teknologioiden suunnannäyttäjänä ja arvioijana pidetyn Gartnerin Hype Cyclen mukaan uusia sovelluksia ja alustoja tulevat olemaan muun muassa reaaliaikainen tekoäly asiakaspalvelussa (chatbotit), lisätyn todellisuuden sovellukset ja esimerkiksi Internet of Things -kuluttajasovellukset. Oiva esimerkki nopeasta reagoinnista teknologiaan on aikaisemmassa blogissammekin mainittu Tjäreborgin virtuaalitodellisuuskampanja.

Vaikka suuri osa teknologioista ei välttämättä ikinä tule vaikuttamaan kuluttajabisnestä saati markkinointia, ovat ne osaltaan ohjaavia tekijöitä uusien alustojen syntymisessä. Erilaiset teknologiat ovat mm. näidenkin nousevien markkinoinnin trendien takana:

  • Mainostenestopalvelut (Ad Blocking)
  • Reaaliaikainen markkinointi personoinnin keinoin
  • Personifikaatio
  • Ohjelmallinen tv-mainonta
  • Henkilökohtaiset virtuaaliassistentit ja tekoälyt

7. Elinkaarimarkkinoinnin optimointi

Pelottavalta kuulostavalla elinkaarimarkkinoinnin optimoinnilla käsitetään käytännössä dataan perustuva, yhtenäinen lähestymistapa, jolla markkinoinnin kosketuspisteitä eri vaiheissa ja laitteissa ostopolun varrella hallitaan ja optimoidaan. Kyseessä on siis markkinoinnin automaation kehittäminen monikanavaiseen, yhtenäiseen ympäristöön, jossa kokonaisuutta optimoidaan laajemmassa mittakaavassa kuin perinteisesti yksittäisiä kosketupisteitä, kuten laskeutumissivuja tai maksettua mainontaa optimoimalla.

Digitaalinen markkinointi tulee siis luultavasti muuttumaan jatkossakin entistä nopeammin, vaatien enemmän resursseja ja tuoden entistä mitattavampia ja kustannustehokkaampia tuloksia. Vaikka nämä trendit tulevat jalkautumaan usean vuoden aikajänteellä, saatamme nähdä jo muutamia käytännön esimerkkejä uusista teknologioista ensi vuonna. Kehitystä ja muutosta ohjaavat tekijät on kuitenkin aina hyvä tiedostaa, sillä moni nykyisistä ja uusista trendeistä on tullut jäädäkseen.