Digimarkkinoinnin trendit 2018

Miten vuosi 2017 on muuttanut digitaalisen markkinoinnin maailmaa ja mitä on tulossa vuonna 2018? Smart Insights julkaisi vasta markkinoinnin megatrendit 2018 -artikkelin, jossa käsitellään markkinoinnin nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä.

Inspiroiduimme tiivistämään aiheesta tärkeimpiä pointteja omilla huomioillamme varustettuna. Keräsimme alla olevaan pakettiin hyödyllistä tietoa, josta jokainen yritys voi ammentaa ideoita omaan markkinointiin ja myyntiin.

1. Asiakaskäyttäytyminen muutoksessa

Kaiken markkinoinninsuunnittelun pohjana tulee olla aina asiakasymmärrys. On tärkeää tiedostaa, miten potentiaalisten asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut. Asiakkaat haluavat nopeampaa ja henkilökohtaisempaa palvelua, juuri silloin kuin heille sopii, ei silloin milloin se sopii yritykselle. Tästä syystä yrityksen asiakaspalvelun pitäisi olla aina saatavilla tavalla tai toisella.

Älypuhelinten käyttö

Asiakkaat viettävät aikaa yhä enemmän mobiililaitteiden ja erilaisten applikaatioiden parissa. Tämä on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa.

•    Yli 50% verkkohauista tehdään mobiilissa
•    91 % Facebookin päivittäisestä aktiivisesta käytöstä tehdään mobiililaitteilla
•    80% Facebook-mainonnan tuotosta tapahtuu mobiililaitteiden kautta
•    90% mobiililaitteella vietetystä ajasta käytetään applikaatioiden parissa

Keskustelupohjaisten käyttöliittymien lisääntyminen

Keskustelupohjaiset käyttöliittymät kehittyvät kovaa vauhtia ja näistä on olemassa jo hyviä konkreettisia esimerkkejä.

Chatbotit

Kotipizza julkaisi tänä kesänä 2017 yhteistyössä OP Ryhmän kanssa KotiBotti-chatbotin, jonka avulla asiakkaat voivat tilata pizzaa Facebook Messengerissä. Kotipizza kertoi Markkinointi & Mainonnalle, että 40% kaikesta verkkokaupankäynnistä tapahtuu mobiililaitteen avulla.

Livechatit

Livechatteja on ollut jo jonkin aikaa olemassa, mutta sähköisen asiakaspalvelun bisnes on kehittynyt paljon ja se onkin nykyään monen yrityksen kilpailuvaltti esimerkiksi tukipalveluissa. Livechatteihin on tullut mukaan myös mm. erilaisia automaatioita ja triggerointimahdollisuuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että livechatilla koitetaan erilaisten ennalta luotujen sääntöjen avulla saada aikaan myyntiin tähtäävä keskustelu sivustolla vierailevan kävijän kanssa. Mikäli kävijä aktivoituu keskusteluun niin myös asiakaspalvelija aktivoituu toisessa päässä.

Ääniohjatut assistentit ja laitteet

 Apple Carplay

Apple Carplay

Ääniohjattujen assistenttien kautta tehtävät haut lisääntyvät koko ajan. Suurilla yhtiöillä on jokaisella oma assistentti. Applella Siri, Microsoftilla Cortana, Amazonilla Alexa, Googlella Now. Ääniohjattujen assistenttien luonnollinen jatkumo on erilaisten fyysisten assistenttilaitteiden (esim. Google Home) ilmestyminen elämäämme. Ääniohjatut assistentit integroituvat nykyisin myös autojen omiin järjestelmiin Apple Carplayn ja Android Auton muodossa.

2. Koneoppimisen ja tekoälyn nousu

Koneoppiminen ja tekoäly ovat markkinoinnissa kuumia puheenaiheita ja erilaisia sovelluksia näistä on ollut käytössä jo jonkin aikaa. Nämä termit pitävät sisällään laajan skaalan erilaisia markkinoinnin ja myynnin teknologioita kuten esimerkiksi:

  • Älykkäät ja personoidut sisällöt
  • Mainonnan ohjelmallinen ostaminen
  • Mainonnan kohdentaminen
  • Dynaaminen hinnoittelu
  • Markkinoinnin automaatio

Suomessakin on herätty AI-kuvioihin ja jotkut markkinoinnin ohjelmistoja tuottavat yritykset ovat päätyneet perustamaan jopa oman tekoäly-yksikön.

3. Markkinoinnin teknologioiden tehokkaampi hyödyntäminen

Markkinoinnin teknologiat jatkavat räjähdysmäistä kasvuaan. Vuonna 2017 maailmalla oli jo yli 5000 erilaista markkinoinnin ja myynnin teknologiaa, jotka jakautuvat monet digitaalisen markkinoinnin ostopolun mukaan esimerkiksi seuraavasti:

  • Tavoita: Sosiaalinen media ja hakukonemarkkinointi
  • Konvertoi: Liidien hankinta, A/B-testaus, konversio-optimointi ja erilaiset automaatiot
  • Auta ostamaan: Markkinoinnin ja myynnin automaatiot, chatbotit, livechatit
  • Sitouta: CRM, mediaseuranta, asiakastyytyväisyyskyselyt
  • Mittaa ja kehitä: Analytiikka ja markkinoinnin työpöydät

4. Markkinoinnin taktiikat ovat muuttuneet pysyvästi

Markkinoinnin teknologioiden kehittymisen mukana markkinoinnin taktiikat ovat muuttaneet vähitellen muotoaan ja muutostrendi jatkuu yhä. Entisajan katkaiseva push-mainonta (esim. TV-mainoskatko) on menettänyt tehoaan ja vastaavasti sisältömarkkinointi ja lisäarvon tuottaminen ovat nousseet tehokkaaksi markkinoinnin ja myynnin taktiikaksi. Hubspotin alunperin kehittämä inbound-markkinointi on tälle tavalle tietynlainen sateenvarjotermi.

Inbound-markkinoinnissa on ajatuksena luoda potentiaaliselle asiakkaalle arvokasta sisältöä, joka:

  • Kouluttaa
  • Viihdyttää
  • Inspiroi
  • Vakuuttaa

Näillä sisällöillä vaikutetaan niin järkeen kuin tunteisiin ja sisältöjen luonnin johtoajatuksena on saattaa yrityksen tuotteet ja palvelut oikeiden ihmisten tietoon ja saada heistä maksavia asiakkaita. Ihmiset ovat alkaneet jo vierastamaan ja kyseenalaistamaan perinteistä mainontaa ja monen jälkikasvu kysyy, miksi mainoksia täytyy olla ylipäätään olemassa. Kun asiat muutetaan taitavasti hyödyllisiksi sisällöiksi suhtautuminen muuttuu täysin.

5. Uusia alustoja, vaihtelevia käyttökohteita

ar-slush.jpg

Olemme vierailleet Slushissa kahtena vuonna peräkkäin ja tapahtumassa ei ole voinut välttyä Virtual Reality –hypeltä. Tänä vuonna testaamamme VR-demot liittyivät a.) pelaamiseen b.) matkailuun c.) oppimiseen. Vuodessa tuntuu tapahtuneen parannusta resoluutioissa ja ollaan selvästi uuden tavan edessä tuottaa elämyksiä silmälle ja samalla kokemuksia muillekin aisteille.

Siinä missä Virtual Reality oli Slushissa paljonkin esillä niin Augment Reality –sovellukset olivat ainakin meidän huomion mukaan vähemmän edustettuina. Tuoreimmassa Harvard Business Review –julkaisussa on hyvä esimerkki Augmented Realitystä. Tsekkaa oheinen video.

Nousussa ovat mm:

  • Asiakasdatan hyödyntäminen
  • Reaaliaikainen markkinointi
  • Mainonnan personointi
  • Useamman päätelaitteen käytön tunnistaminen
  • Ohjelmallinen ostaminen

6. Markkinoinnin johtamisen ja suunnitelmallisuuden välttämättömyys

Digitalisaatio muuttaa markkinointia ja myyntiä, kuten kaikkia muitakin toimialoja. Useasti palataan saman kysymyksen ääreen, onko markkinointi kulu vai investointi? Digitaalisen markkinoinnin kehityksessä kannattaa miettiä mm. seuraavia asioita.

Maailma muuttuu ja digitalisoituu kovaa vauhtia. Mikäli yritys ei ehdi itse pysyä perillä asioista, niin osaava kumppani on tänä päivänä ehdoton edellytys jos haluaa pysyä mukana bisneksessä, olipa toimiala mikä tahansa.