Digitaalinen markkinointi, kasvun mahdollistaja

Alati digitalisoituvassa maailmassa sekä isot jätit että pk-yritykset taistelevat markkinointiviestinnän näkyvyydestä. Useimmat kivijalkabisnekset joko laajenevat verkkoon, tai vaihtavat liiketoimintansa täysin online-pohjaiseksi. Oli toimiala ja tilanne siellä mikä tahansa, digitaaliset strategiat koskettavat kaikkia meistä ainakin jollakin tasolla.

Nykyään ostoaikeissa oleva potentiaalinen asiakas aloittaa matkansa tiedonhankinnalla, sosiaalisen median ja arvioiden seuraamisella sekä toimijoiden karsimisella. Jos palvelusi tai tuotteesi ei ole lähtöviivalla, kun tiedonhankinnan kilpajuoksu alkaa, menetät 100 % asiakkaistasi digitaalisissa kanavissa. Lue alta, miten digitaalinen markkinointi tukee nykyistä liiketoimintaasi ja mahdollistaa täysin uuden tyyppisen kasvun.

1. Digitaalinen markkinointiviestintä tuo kaikki samalle lähtöviivalle

Olitpa sitten jättikorporaatio tai pienyrittäjä, online tuo samoilla kustannuksilla ja työkaluilla sinut samalla viivalle kuin jätit. Oli kyse sitten hakukoneoptimoinnista tai -mainonnasta, tai markkinoinnin automaation työkaluista, palvelut ovat yleistymässä kovaa vauhtia. Globaali kilpailukenttä pitää myös työkalujen kustannukset kurissa.

2. Ylivoimainen kustannustehokkuus

Kun puhutaan brändin tai tuotteen näkyvyyden kasvattamisesta, digitaaliset kanavat ja etenkin sosiaalinen media tarjoavat ylivoimaisen edun verrattuna perinteiseen markkinointiin, kuten printtiin tai televisioon. Gartnerin Digital Marketing Spend -raportin mukaan jopa 40 % oli sitä mieltä, että digitaalisen markkinoinnin keinovalikoima on tuonut huomattavia kustannussäästöjä.

3. Enemmän konversioita

Verkkosivuille somesta, sähköpostisuorista tai muista kanavista laskeutuvat kävijät konvertoituvat tietyllä prosentilla liideiksi, uutiskirjeen tilaajiksi tai kaupaksi. Mikä tahansa konversiosi eli toiminto, mitä tavoittelet kävijän tekevän onkaan, digimarkkinointi kasvaa konversio-optimoinnista. Hubspotin sisältömarkkinoinnin tutkimuksen mukaan suosituimpia ja eniten liidejä tuottavia kanavia ovatkin juuri hakukoneoptimointi, some-markkinointi ja – edelleen – sähköpostimarkkinointi.

4. Enemmän myyntiä

Enemmän konversioita tarkoittaa myös enemmän myyntiä. Mitä enemmän tavoitat oikeaa yleisöä ja ohjaat kävijäliikennettä suppiloihisi, sitä suurempi osuus heistä konvertoituu liideiksi ja lopulta liikevaihdoksi. Menestystarinoita on niin Suomesta kuin maailmaltakin; kuluttajabisneksestä pilvipalveluihin ja sovelluksiin. Digitaaliset kanavat moninkertaistavat myyntipotentiaalisi maailmanlaajuiseksi, sekä tukevat myös paikallista näkyvyyttä. 

5. Digimarkkinointi tuo yleisön luoksesi

Digitaalisen markkinoinnin avulla tavoitat paremmin ja tarkemmin kohderyhmäsi. Digityökalujen ja sosiaalisen myynnin avulla pienillä yrityksillä on täysin samat, ellei jopa paremmat, lähtökohdat brändin, palvelun tai tuotteen tunnettuuden kasvattamiseen. Kenellä tahansa on samat lähtökohdat esiintyä ja viestiä oman alansa ammattilaisina, kun ennen se oli enemmänkin kustannuskysymys. Tuomalla asiakaspalvelun ja mahdollisuuden keskusteluun niissä kanavissa, missä asiakkaasi jo ovat antaa sinulle välittömän yhteyden yleisöön. Hyvät kokemukset myös usein leviävät viraalinomaisesti ja ovat läpinäkyviä, aidosti kiinnostavia tarinoita. 

6. Digimarkkinointi tuo paremman tuoton panostuksillesi

Moninkerroin kattavampi näkyvyys ja digikanavista konkretisoituva myynti voi tuottaa huomattavasti paremman tuoton markkinointipanostuksillesi kuin perinteinen media ja kanavat, joissa pk-yrityksillä on lähes mahdotonta ylläpitää jatkuvaa presenssiä kustannusten noustessa liian kestämättömiksi. Digimarkkinoinnin etuna perinteisiin kanaviin onkin sen nopea hyödyntäminen, välitön seuranta ja monitorointi sekä parempi ymmärrys asiakkaidesi sijainnista ostopolulla. Näin panostuksia saadaan optimoitua erittäin nopealla aikataululla ja tuotto nähdään jopa välittömästi.

7. Entistä tarkemmin kohdistettua markkinointia

Digimarkkinoinnin ja etenkin sosiaalisen median tehokkaan hyödyntämisen taustalla ovat markkinoinnissa ja mainonnassa hyödynnettävät massiiviset datavarannot. Digitaalinen jalanjälki eri kanavissa luo edellytykset entistä tarkemmalle kohdennukselle markkinoinnissa. Markkinoinnin kohdentaminen hyvinkin tarkoin rajauksin esimerkiksi iän, sijainnin ja mieltymysten mukaan mahdollistaa sen, että tavoitat halutun kohderyhmäsi juuri oikeissa kanavissa juuri oikeaan aikaan, kustannustehokkaasti. 

Laitetaanko yrityksesi kasvukurssille? Autamme rakentamaan yrityksellesi digitaalisen markkinoinnin kivijalan, jonka jälkeen käytännön toimet ja rutiinit sujuvat tavoitteellisesti ja tehokkaasti. Toteutamme yrityksille myös räätälöityjä digimarkkinoinnin koulutuksia. Kysy lisää!