Twitter-merkkimäärän muutokset, Snapchatin päivitys ja Instagramin uusi feedi

Digivirrassa-sarja on tiivis katsaus sosiaalisen median, digimarkkinoinnin ja markkinoinnin teknologioiden uusimpiin tuuliin.

1. Twitterin 140 merkin rajoitus uudistuu

Jo kauan puhuttu ja huhuttu uudistus sai viimein vahvistuksen, kun Twitter vahvisti blogissaan tuovansa pitkäänkysyttyjä helpotuksia 140 merkin mittaisiin twiitteihin. Tässä muutokset pähkinänkuoressa:

Vastaukset eivät enää vaikuta merkkimäärään

Pitkissä julkisissa keskusteluissa murheenkryyniksi noussut @käyttäjänimien laskeminen merkkimäärässä poistuu käytöstä, mikä tarkoittaa, että @käyttäjänimen mainitseminen ei enää syö tilaa itse viestiltä. 

Twiittien liitteet tai linkit eivät lisää merkkimäärää

Ehkä suurin ongelma yritysten ja rikkaamman sisällön jakamisessa on ollut twiittien lainausten, kyselyiden sekä liitteiden, kuten kuvien tai videoiden, viemä 23 merkin tila. Muutoksen myötä näitä ei enää lasketa merkkimäärää vähentäväksi. Erikseen liitetyt linkit tulevat kuitenkin jatkossa viemään kyseisen 23 merkkiä, mutta muutos on silti merkittävä ja kaivattu.

2. Snapchatin Discover-ominaisuus päivittyi

Viimeisimmän päivityksen myötä käyttäjiä ovat saattaneet hämmästyä Snapchatin Discover-ominaisuuden uudesta ulkoasusta. Päivitys muutti nimittäin hieman omien seurattavien tarinoiden järjestystä, ja toi entistä vahvemmin brändien ja tapahtumien tarinat löydettäväksi. Toinen merkittävä uudistus on mahdollisuus subscribata eli tilata haluttujen yritysten tai brändien sisältöjä perinteisten uutiskirjeiden tapaan.

3. Instagramin feedin uusi järjestys

Instagram kertoi jo maaliskuussa tuovansa muutoksia algoritmiin, jonka perusteella sisältöjä näytetään käyttäjille omassa kotifeedissä. Muutoksen myötä perinteinen, aikajärjestykseen pohjautuva feed poistuu, ja tilalla näytetään käyttäjän käyttäytymistietoon perustuvan algoritmin mukaisesti suosituimpia ja odotettavasti kiinnostavimpia sisältöjä. 

Tämä siis käytännössä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi viimeisen tunnin aikana julkaistuja seurattujen profiilien sisältöjä ei välttämättä näytetä käyttäjälle, kuten ennen, vaan sisältöjä näytetään Facebookin tapaan aritmeettiseen algoritmiin perustuen.

Instagram kertoi viime perjantaina blogissa muutoksesta, muttei antanut tarkkaa päivämäärää päivitykselle. Useat käyttäjät ovat kuitenkin jo raportoineet ja ottaneet kantaa muuttuneen feediinsä sosiaalisessa mediassa.