Instagramin yritystili on täällä, AMP haastaa mobiilisivut

Digivirrassa-sarja on tiivis katsaus sosiaalisen median, digimarkkinoinnin ja markkinoinnin teknologioiden uusimpiin tuuliin. Vilkaise edellinen kirjoituksemme täältä!

1. Instagramin ensimmäiset yritystilit ovat rantautuneet Suomeen

Jo tovin kansainvälisten yritysten käytössä ollut Instagram for Business -yritysprofiili on muutamien bongausten mukaan rantautumassa asteittan vihdoin myös Suomeen. Yritystili tuo mm. seuraavat työkalut brändien käyttöön:

  • Yhteydenotto suoraan sovelluksesta: käyttäjät voivat soittaa, lähettää viestin tai hakea esimerkiksi reittitietoja suoraan yrityksen Instagram-profiilista. Yrityksen voi myös luokitella toimialan mukaan, esimerkiksi “kahvila” tai “ravintola”.
  • Analytiikkatyökalut: varmasti monien odottamat Instagramin omat statistiikan seurantaan tarkoitetut työkalut ovat tervetullut lisä yritystilien myötä. Perusanalytiikasta saat selville muun muassa näyttökerrat, sitoutuneisuuden, klikkaukset ja julkaisujen kattavuuden.
  • Mainonta helpottuu, sillä olemassa olevien julkaisujen boostaaminen maksetulla näkyvyydellä onnistuu suoraan sovelluksen kautta. Sovellus myös ehdottaa parhaiten menestyviä julkaisujasi mainostettavaksi.

Käyttöönotto edellyttää, että tilillä on vähintään 100 seuraajaa, yrityksellä on olemassa oleva Facebook-sivu, ja että Instagram-tilin päivittävällä käyttäjällä on ylläpito-oikeus myös Facebookin puolella. Tsekkaa alta Instagramin oma lyhyt video tilin päivittämiseen!

2. AMP eli Accelerated Mobile Pages haastaa verkkosivujen mobiilikehityksen

AMP on Googlen tukema, viime vuoden lokakuussa julkistettu projekti verkkosivustojen paremman mobiilikäytettävyyden puolesta. Projektin tarkoitus on luoda uusi html-pohjainen standardi, joka tulee nopeuttamaan verkkosivujen käyttäytymistä ja latautumista mobiililaitteilla. Ihan pikkujutusta ei ole kyse, sillä taustajoukoista löytyy myös organisaatioita kuten Twitter, WordPress ja lukuisat maailman suurimmat uutissivustot.

Accelerated Mobile Pages perustuu teknisesti omaan frameworkiin eli sovelluskehykseensä, joka pitää sisällään seuraavat palaset:

  • AMP HTML: Perinteisen HTML:n optimoitu versio, joka pitää sisällään sekä rajoituksia että uudistuksia.
  • AMP JavaScript: Ainoa JS-framework AMP-sivuille, eli kolmansien osapuolien ratkaisut eivät tule toimimaan.
  • AMP CDN: Optionaalinen Content Delivery Network, joka optimoi AMP-pohjaiset sivut ja hoitaa niiden välimuistiin tallentamisen.

Tässä vaiheessa projektia ei verkkosivuylläpitäjien tarvitse vielä huolestua nykyisen sisällön tai pohjan päivittämisestä, mutta projekti kannattaa pitää mielessä tulevaisuutta varten, sillä se hyvin todennäköisesti tulee vaikuttamaan tapaan, miten julkaisujärjestelmät tulevat päivittymään jatkossa. 

AMP:n kehitystä odotellessa pääset tutustumaan Googlen livedemoon täältä.

Jos digimarkkinoinnin maailman uutiset kiinnostavat, nappaa päivitykset suoraan sähköpostiisi tilaamalla uutiskirjeemme.