Facebookin uusi aluevaltaus, YouTubeen kaivattu ominaisuus

Digivirrassa-sarja on tiivis katsaus sosiaalisen median, digimarkkinoinnin ja markkinoinnin teknologioiden uusimpiin tuuliin. Kaikki sarjan kirjoitukset löydät täältä!

Facebookin Messenger julkaisi uusia mainostusominaisuuksia

Messenger, eli Facebookin oma viestintäsovellus, on aiemmin tarjonnut mahdollisuuksia yhdistää robottiasiakaspalvelijoita juttelemaan potentiaalisten asiakkaiden kanssa, sekä mahdollistanut yhteydenotot mainoksista suoraan yksityisviestien välityksellä.

Nyt mainostajien ominaisuudet laajenevat, sillä Messenger alkaa tarjoamaan mainoksia viestiketjuihin. Rajoituksensa ominaisuudella toki on: mainoksia voi tarjota vain jo aiemmin käynnistettyihin keskusteluihin, jotta käyttäjiä ei häiritä turhaan. Viestit voivat myös sisältää yhden kuvan ja yhden linkin. Normaalista poiketen, kampanjoita ei voi pyörittää yhtä aikaa sekä Facebookin että Instagramin puolella. Tämä korostaa entisestään one-to-one -tyyppistä, henkilökohtaisempaa viestintää brändien ja asiakkaiden välillä. 

YouTuben End Screen parantaa käyttökokemusta

YouTube julkaisi muutama viikko takaperin kaikessa hiljaisuudessa uuden End Screen -ominaisuuden eli mahdollisuuden lisätä erilaista sisältöä videoiden loppuosioon, tarkemmin sanottuna viimeiselle 5-20 sekunnille. Ominaisuuden tarkoituksena on parantaa saumatonta käyttökokemusta videosta, aiheesta tai kanavasta kiinnostuneelle tarjoten esikatselun sisältäviä linkkejä muuhun sisältöön.

Nokkelat sisällöntuottajat ovat hyödyntäneet ominaisuutta jo pitkään annotaatioiden ja ilmoitusten muodossa, tai lisäämällä katkelmia muista videoista itse editointivaiheessa. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut mobiililaitteet, joissa annotaatiot ja ilmoitukset eivät toimi linkinomaisesti. End Screen mahdollistaa annotaatiotyökalun korvaajana kuitenkin jatkossa seuraavat toiminnot:

  • Videoiden ja soittolistojen linkkaaminen
  • Tilaa-nappulan linkkaaminen
  • Linkit verkkosivuille, -kauppoihin tai kampanjoihin
  • Linkit muihin YouTube-kanaviin
Lähde: YouTube Blog

Lähde: YouTube Blog

Facebookin uusi aluevaltaus haastaa LinkedInin työnhaussa

Facebook testaa parhaillaan uutta yrityssivuille tarkoitettua ominaisuutta, joka mahdollistaa työpaikkailmoitusten lisäämisen ja työnhaun suoraan Facebookin kautta. Ominaisuus olisi  suora haaste LinkedInille, jossa työpaikkailmoitukset ja työpaikkojen hakeminen on toteutettu vastaavalla tavalla.

Kuten LinkedInissäkin, työpaikkailmoituksen yhteydessä on Hae nyt -nappi, josta käyttäjä ohjataan suoraan hakemukseen. Perustiedot täytetään LinkedInin tapaan hakijan profiilitietojen pohjalta, mikä helpottaa hakemista. Työpaikkailmoitusten näkyvyyttä voi tottakai myös kasvattaa maksamalla mainosten omaisesti julkaisun näkyvyydestä, myöskin LinkedInin tapaan. Toteutuessaan Facebook olisi varteenotettava haastaja nyt hyvin yksipuoliselle sosiaalisen median työnhakukentälle.

Lähde: Techcrunch

Lähde: Techcrunch