Googlen mobiili-indeksointi – hakukoneoptimoinnin kuolema?

Kuten jo viime viikon blogissamme väläytimme, Google on tekemässä merkittävän muutoksen tapaan, jolla hakukonejätti päivittää indeksiä eli hakemistoa, josta tuloksia hakuja tekeville nostetaan. Muutos on jopa niin merkittävä, että sen ennustetaan tappavan nykyisen hakukoneoptimoinnin. 

Kuulostaa pelottavalta, mutta mistä oikein on kyse?

Mikä ihmeen mobiili-indeksointi?

Mobiili-indeksointi, tai tarkemmin ottaen siirtymä mobiili edellä tapahtuvaan indeksointiin (mobile-first indexing) tarkoittaa perusteellista muutosta tapaan, jolla Googlen hakemistoa päivitetään. Se tulee vaikuttamaan siis suoraan siihen, kuinka korkealle hakutuloksesi sijoittuvat hakukoneiden tulossivuilla eli SERP:issä. Käytännössä tämä tarkoittaa hakukonerobotteja, jotka surffaavat saitteja ja päivittävät niistä saatavan ajan tasaisen tiedon hakemistoihin, jotta käyttäjille voidaan näyttää mahdollisimman relevanttia ja paikkaansa pitävää sisältöä. 

Perinteisesti nämä bittiavaruuden puurtajat ovat tehneet työnsä työpöytäkäyttäjän näkökulmasta, ja ymmärrettävästi: vielä vuoteen 2015 asti mobiilihakujen osuus oli pienempi kuin työpöytähakujen määrä. Tämä tarkoitti sitä, että kaikki hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeät elementit, kuten leipätekstit, avainsanat, metatiedot ja otsikot napsittiin verkkosivun työpöytäversionäkymän mukaan. 

Nyt nämä hakemistoa päivittävät robotit alkavat työskentelemään mobiilinäkymässä. Ero voi olla joissain tapauksissa kuin yö ja päivä, sillä riippuen siitä miten sivusto on rakennettu, mobiilinäkymä voi erota työpöytäkäyttäjän näkymästä täysin. Pahimmassa tapauksessa mobiilinäkymästä on tehokkuuden nimissä piilotettu linkkejä tai kokonaisia osioita, joita ei tietenkään tulla jatkossa ottamaan huomioon hakemistoa päivitettässä. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi sijoituksiin hakutuloksissa.

Muutos on viimeinen naula arkkuun ei-mobiiliystävällisille verkkosivuille. Googlen muutos kohti mobiiliystävällisten sivustojen suosimista alkoi näyttämällä niitä ensisijaisesti hakutuloksissa (Mobilegeddon), ja tulee jatkumaan edelleen. Vanhat verkkosivustot tulevat kuolemaan lopulta pois, sillä kukaan ei niitä tule löytämään.

Kuten rakennesuunnittelussa, jatkossa hakukoneoptimointikin sisältöineen tulee suunnitella mobiili edellä. 

Miksi Google tekee näin?

Mobiili on tänä päivänä kaikki kaikessa. Piste. Kuten jo aiemmin mainittiin, Googlen hakujen määrä mobiililaitteilla ylitti työpöytälaitteet pari vuotta sitten. Tämän lisäksi jo aiemmin koko internetin mobiilikäyttäjien määrä on ollut suurempi kuin työpöytäkäyttäjien, ja tämä kuilu jatkaa vain kasvamistaan. 

Mitä jos minulle ei ole mobiilisivustoa?

Erillisen mobiilisivustoversion puuttuminen puhtaasti päivityksen näkökulmasta ei tule koitumaan rangaistukseksesi tai pudottamaan sinua hakutuloksissa yhtään enempää kuin nytkään. Googlen mukaan hakemisto päivitetään työpöytäversion pohjalta, mikäli erillistä mobiilisivua tai näkymiä ei havaita, ja sivustosi indeksoidaan kuten tähänkin saakka. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole monelle ongelma, sillä responsiivisen tai muutoin mobiiliystävällisen käyttökokemuksen puuttuminen jo itsessään on varmin tapa tappaa asiakkaan kiinnostus jo ensikosketuksella.

Tuleeko sijoitukseni muuttumaan merkittävästi?

Monen digimarkkinoijan, webmasterin tai hakukone-ekspertin polttavin huolenaihe on toki se, miten sijoitus ja jo huolella tehdyt optimoinnit tulevat muuttumaan päivityksen jälkeen. Googlen mukaan hakutulokset ja sijoitus niissä ei tule muuttumaan merkittävästi, joskin heidän edustajiensa mukaan on vielä liian aikaista sanoa varmuudella mitään. Mikäli sivustosi ei alun alkujaankaan ole mobiiliystävällinen, valitsemillasi avainsanoilla korkealle sijoittuminen tulee olemaan hyvin vaikeaa.

Milloin päivitys astuu voimaan?

Itse päivityksen puskeminen on jo alkanut Googlen toimesta. Täysi muutos tulee viemään kuitenkin kuukausia, ja vanhaa työpöytänäkymään perustuvaa hakemistoa tullaan käyttämään vielä uuden mobiili-indeksoinnin rinnalla. Tarkkaa päivämäärää lopullisesta päivityksestä ei kuitenkaan ole annettu, sillä päivitys on osin vielä testausvaiheessa. Muutos tapahtuu siis portaittain vuoden 2017 aikana.

Miten tarkistan, miten Google näkee sivustoni?

Paras tapa seurata sivuston hakutuloksia ja päästä käsiksi myös uuden mobiili-indeksoinnin tuloksiin on käyttää Googlen Search Consolen “Hae kuten Google” (“Crawl”) -ominaisuutta, joka löytyy Indeksointi-valikon alta. Valitse laitteen kohdalta Mobiili (älypuhelin) ja sen jälkeen “Hae ja piirrä ruudulle”. Googlen indeksointibotit kahlaavat sivustosi hetkessä läpi ja näet, miten ja mitkä sisällöt hakemistoon päivittyvät, sekä mahdolliset virheet, kuten puuttuvat linkit tai tagit. 

Vaikka vielä muutoksen todelliset seuraukset ovat hieman usvan peitossa myös Googlella, yksi asia on varma: mobiili on kuningas, ja tulee ohjaamaan niin suunnittelua kuin teknisiä toteutuksiakin jatkossa. Mikäli et ole varma, syöksyykö sivustosi hakutulosten syövereihin, tai kaipaat apua digipresenssin ylläpidossa, ota yhteys ja piipahda kahvilla!

Tarjoamme asiantuntevia palveluita Googlen hyödyntämiseen tuloksellisessa markkinoinnissa. Digimoguli on sertifioitu Google Partner -kumppaniyritys.