Hakukonemainonta: parhaat käytännöt ja vinkit

Hakukonemarkkinoinnilla tarkoitetaan sekä maksettua hakukonemainontaa (hakusanamainonta) että ei-maksettua, orgaanista hakukonenäkyvyyttä ja sen optimointia (SEO). Hakukonemainonta on maksettua hakukonemarkkinointia (SEM), jolla pyritään näyttämään hakukoneissa mainoksia, jotka vastaavat käyttäjän tekemiä hakuja ja niissä käytettyjä hakusanoja. Kun käyttäjä sitten klikkaa sopivaa mainosta, veloitetaan mainostajaa mainoksen arvon tai ennalta määritetyn maksimibudjetin mukaisesti.

Vaikkakin hakukonemainonnan toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen, on siihen helppo hukata rahaa huonosti suunnitellulla tai puutteellisella tekemisellä. Eri mainosverkostojen tilien, kampanjoiden, mainosryhmien ja esimerkiksi hakusanojen toimivuuden suunnittelu voi olla haasteellista, joten parhaiden käytäntöjen tuntemisesta on todella hyötyä, jotta eurot eivät valu hukkaan. 

Mitä asioita sitten tulee ottaa huomioon toimivaa ja tehokasta hakukonemainontaa suunnitellessa?

Määrittele tavoitteet ja tee suunnitelma niiden saavuttamiseksi

Yksi tärkeimmistä tehokkaan hakukonemainonnan peruspilareista on hyvä suunnitelma, joka tukee ennalta määritettyjä tavoitteita. Tavoitteet kannattaakin määritellä muutaman peruskysymyksen mukaan, kuten

  • Mitä tavoittelet mainosten avulla?
  • Haluatko kasvattaa myyntiäsi vaiko lisätä näkyvyyttäsi?
  • Pyritkö varmistamaan hyvän sijoituksen hakukoneissa mainosten avulla?

Kun tavoitteet ovat selvillä, on suunnitelman laatiminen koko ostopolun varrelle helpompaa ja luonnollisempaa.

Ovatko laskeutumissivusi kunnossa?

Jos tarkoituksenasi on ohjata ja kasvattaa myyntiä maksetun hakukonemainonnan avulla, on erityisen tärkeä pitää huoli siitä, että koko ostopolun ajan kokemus pysyy johdonmukaisena ja selkeänä. Varmista siis, että kohde- tai laskeutumissivu vastaa mainoksen sisältöä, olipa kyseessä sitten tuotesivulle tai latauslomakkeeseen ohjaava polku. Seuraavat kysymykset voivat auttaa yhtenäisen kokemuksen määrittelyssä:

  • Vastaako laskeutumissivu hakuun liittyviä ongelmia tai kysymyksiä? 
  • Onko siirtymä hakukoneesta laskeutumissivulle looginen ja jouheva?
  • Onko seuraava askel (CTA) selkeä hahmottaa?
  • Onko käyttökokemus sama laitteesta riippumatta?

Yksi käyttökokemuksen kannalta tärkeimmistä huomioitavista asioista on johdonmukainen ja odotuksia vastaava laskeutumissivu. Jos käyttäjä hakee punaisia kenkiä, mutta päätyy mainoksesta sivulle, jossa on lisäksi mustia ja sinisiä kenkiä, ei voida puhua loogisesta tai jouhevasta käyttökokemuksesta. Varmista siis, että mainoksesi sisältö ohjaa sille kuuluvalle laskeutumissivulle.

Määrittele ja hienosäädä hakusanoja ja -termejä

Liian laajoilla tai liian suppeasti rajatuilla hakusanoilla on helppo hukata euroja, mutta myös menettää potentiaalisia ostajia. Yksi tehokkaan hakukonemainonnan perustoimenpiteistä on hakusanatutkimus, jossa määritellään ja optimoidaan hakusanat sekä -lauseet. Seuraavat kysymykset auttavat hakusanojen määrittelyssä:

  • Mitä hakusanoja ja -lauseita potentiaaliset asiakkaat käyttävät? Jos itse etsisit tuotteitasi, miten tekisit sen?
  • Jos käytät olettamiasi hakusanoja ja -lauseita, vastaavatko ne odotuksiasi?
  • Miten kilpailijasi mainostavat, ja miten heidän mainoksensa eroavat sinun hakukonemainonnasta?
  • Millaisia ostokehotteita (CTA) kilpailijat käyttävät?
  • Onko arvolupauksesi kunnossa?

Kuten ehkä jo huomasit, suunnitelmallisella ja tarkkaan määritellyllä, tavoitteellisella hakusanamainonnalla saadaan parhaissa tapauksissa asiakkaan tarve ja sinun tarjoamasi kohtaamaan täydellisesti. Edellä mainitut tekijät määrittelevät sen, millaisia hakukonemainoksista, niiden sisällöistä ja koko ostokokemuksesta ylipäätään muodostuu. 

Vilkaise lopuksi tästä vielä hyvän hakukonemainostajan vinkkilista!

  1. Ymmärrä ja seuraa mainostesi Laatupisteitä (Quality Score)
  2. Määrittele mainostavoitteet
  3. Varmista, että mainos ja laskeutumissivu puhuvat samaa kieltä ja ovat yhtenäiset
  4. Ymmärrä, miten mainosverkoston huutokauppa ja voittavat huudot toimivat
  5. Mittaa tavoitteittesi tuloksia ja tee nopeasti vaadittavat korjausliikkeet
  6. Käytä mitatessasi oikeita, merkityksellisiä mittareita
  7. Älä odota liian nopeita tuloksia - älä myöskään tee johtopäätöksiä liian lyhyen ajan datan perusteella
  8. Ymmärrä negatiivisia avainsanoja

Jos hakukonemainonta on yksi potentiaalinen tai jo käytössä oleva digimarkkinoinnin keino yrityksessäsi, poimi tästä parhaat käytännöt työkalupakkiisi. Oikein valjastettuna hyvin suunniteltu, tavoitteellinen hakukonemainonta on kustannustehokas keino tavoittaa asiakkaasi juuri ostopäätöksen hetkellä.

Digimoguli on Google Partner -sertifioitu kumppaniyritys, ja olemme erikoistuneet mm. hakukonemainonnan suunnitteluun ja toteutuksiin. Jos kiinnostuit, lue täältä lisää ja ota yhteyttä!