Hakukoneoptimointi: Oikeat avainsanat ohjaavat ostajat sivuillesi

Tässä blogisarjassa tutustutamme lukijamme hakukoneoptimoinnin yksityiskohtiin ja kerromme vinkkejä ja uusimpia päivityksiä hakukoneoptimoinnin maailmasta. Tällä kertaa halusimme pureutua tarkemmin SEOn eli hakukoneoptimoinnin peruskiveen, toisin sanoen avainsanatutkimukseen ja avainsanojen merkitykseen optimoinnissa.

Kuten jo aikaisemmin kerroimme, hyvän, laadukkaan ja löydettävän verkkosivuston tukipilarina toimii hakukoneoptimointi. Vaikkakin hakukoneoptimoidun sivuston otsikkotagit, sivun kuvaukset ja esimerkiksi kuvien tai sisällön optimointi on tärkeää, on pohjan oltava kunnossa, jotta voidaan rakentaa oikeita tuloksia tuova kokonaisuus. 

Avainsanatutkimuksen merkitys

Hakukonerobotit ja ns. “spiderit” käyvät läpi miljoonia sivuja päivittäin tuottaakseen käyttäjien hakutermeille relevantteja ja laadukkaita osumia. Juuri siksi on tärkeä keskittyä vain niihin avainsanoihin, jotka tuovat sivustollesi oikeanlaista yleisöä. Pahimmillaan väärät tai huonosti asetetut avainsanat tuovat sivustollesi kävijöitä, jotka lähtevät heti pois, sillä sisältö ei vastannut heidän olettamuksiaan. 

Oikeiden avainsanojen avulla varmistat kilpailijoita paremman näkyvyyden, kohdistat sivustosi tarkkoihinkin hakutermeihin ja generoit enemmän laadukkaampaa liikennettä sivustollesi.

Avainsanatutkimuksen perusta

Toimiva, hakukoneoptimoitu sivusto rakennetaan laadukkaan avainsanatutkimuksen voimin. Sinun tulisi ottaa huomioon ainakin seuraavat kohdat avainsanatutkimusta tehdessäsi.

1. Luo alustava lista avainsanoista

Mieti lista avainsanoja, jotka liittyvät liiketoimintaasi. Hyvä tapa on asettaa itsesi asiakkaidesi kenkiin: miten he hakisivat tuotteita tai palveluita, joita tarjoat? Koosta tärkeimmistä avainsanoista ja avainsanalauseista lista, jota lähdetään parantamaan. Miten, mitä, miksi ja ennen kaikkea missä ovat hyviä apukysymyksiä hakuihin.

2. Parantele listaa avainsanatyökalujen avulla

Verkosta löytyy hyviä ilmaisia ja maksullisia, hiukan monipuolisempia työkaluja avainsanojen tutkimiseen, joita voit käyttää avainsanojen optimoinnissa. Työkalujen avulla näet, mitkä avainsanayhdistelmät ja haut ovat suosituimpia. Voit aloittaa tutustumalla vaikkapa Keywordtool.ioon tai Google Adwordsin avainsanojen suunnittelutyökaluun. Työkalut myös tarjoavat omia suosituksiaan perustuen hakujen suosituimmuuteen ja hakumääriin, joten käytä näitä suosituksia hyväksesi ja nappaa avainsanaparit talteen tarvittaessa.

3. Varo käyttämästä liian laajoja avainsanoja

Monet käyttäjät hakevat ns. laajoja avainsanoja, kuten “kukkakauppa Helsinki”, mutta ongelma laajojen avainsanojen käytössä on yleensä kova kilpailu. Tämä tarkoittaa sitä, että näillä hakusanoilla on erittäin vaikea päästä hakutulosten kärkeen, sillä vaihtoehtoja on niin paljon. Toisekseen, esimerkiksi hakukonemainosten hintakilpailu on niin kovaa laajoilla avainsanoilla, että joudut yleensä maksamaan itsesi kipeäksi. Lisää online-mainonnasta löydät täältä.

Optimoimalla avainsanat tarkemmin esimerkiksi sijainnin mukaan, “kukkakauppa ruoholahti”, kohdennat hakutulokset vain niille käyttäjille, jotka etsivät tarkempaa tietoa. Toki, hakujen määrä vähenee, mitä tarkempia ja kohdennetumpia avainsanoja käytät, mutta näin varmistat, että ajat sivustollesi laadukkaampaa, juuri niillä avainsanoilla etsiviä asiakkaita. 

4. Hyödynnä long tail -avainsanat

Long tail -avainsanoilla tarkoitetaan nimensä mukaisesti pidempiä, hyvin tarkkoja ja kohdennettuja hakuja. Esimerkiksi haku “hyvä ja halpa kukkakauppa töölössä” on esimerkki long tail -hausta. Long tail -avainsanoja käytetäänkin yleensä lähempänä ostopäätöstä, jolloin jo yleensä tiedetään hyvin tarkkaan, mitä halutaan – olipa kyseessä sitten palvelu, tuote tai ratkaisun etsiminen ongelmaan. Nämä avainsanat voivat tuntua vierailta aluksi, mutta mieti, miten itse hakisit tuotetta tai palvelua, jonka tiedät tarvitsevasi? Hyödyntämällä long tail -avainsanoja yhdessä sisällön tuotannon kanssa varmistat erinomaisen hakukonenäkyvyyden näille ostopäätöksen jo tehneille liideille. 

Tämä oli vain pieni pintaraapaisu avainsanojen ja hakukoneoptimoinnin maailmasta. Digimoguli on Googlen sertifioima toimija hakusanamainonnassa, ja tarjoamme mielellämme näkemyksiämme ja osaamistamme käyttöösi myös hakukoneoptimointiasioissa.