Inbound-markkinointi vs. outbound-markkinointi?

Nykyään puhutaan paljon inbound-markkinoinnista ja yleensä kun puhutaan inbound-markkinoinnista, puhutaan väistämättä myös Hubspotista, joka on inbound-markkinoinnin all-in-one –alusta, alan markkinajohtaja ja ehtymätön aiheen tietolähde. Vaikka suosimmekin itse muita edullisempia välineitä inbound-markkinoinnin toteuttamiseen, allekirjoitamme täysin inbound-metodin toimivuuden. Olemme vasta uusineet Hubspotin inbound-markkinoinnin ja -myynnin sertifikaatit, jotka ovat nyt kaksi vuotta voimassa ja ovat osoitus ajantaisaisesta metodien hallinnasta.

Inbound-markkinointi on pohjimmiltaan markkinointimalli, joka perustuu potentiaalisen asiakkaan tarpeiden oikea-aikaiseen ymmärtämiseen ja markkinoinnin sekä myynnin sovittamiseen ostajan tarpeiden ympärille. Erilaisia markkinointimalleja on olemassa lukuisia ja inbound-malli ei sovellu kaikille.

Inbound-markkinoijalle on tärkeää olla löydettävissä silloin kun potentiaalinen asiakas etsii internetistä ratkaisua ongelmaansa. Tästä syystä menetelmässä on alkupäässä tärkeää hakukoneoptimoitu asiakkaan ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen keskittyvä sisällöntuotanto ja optimointia tukeva hakukonemainonta sekä tietysti sosiaalinen media sisällön jakelukanavana.

Harkintavaiheessa keskiössä ovat erilaiset toimintokehotteet, laskeutumissivut, kontaktitietoja vastaan ladattavat liidimagneetit, markkinoinnin automaatio, sähköpostimarkkinointi ja CRM-järjestelmä.

buyers-journey.png

Inbound-markkinoinnin menetelmässä markkinoija siis ohjaa sisältöjen ja automaatioiden tuella aktiivisesti asiakasta eteenpäin ostoprosessissa kohti ostopäätöstä, rikastaen ja hoivaten liidejä. Inbound-markkinoija ottaa potentiaaliseen asiakkaaseen yhteyttä vasta kun aika on varmasti ostajan kannalta kypsä (ellei ostaja ole jo ehtinyt ottaa itse yhteyttä).

Digiajan ilmentymä

Inbound-markkinointi on digiajan ilmentymä, jossa asiakkaalla on käytettävissä uskomaton määrä tietoa yhä pienemmissä päätelaitteissa. Asiakas perehtyy ongelmaansa omatoimisesti ja etsii aktiivisesti ratkaisua verkosta. Sen huomaa B2C-esimerkin kautta ihan käytännössä. Kivijalassa asioidessa monella tulee luettua älypuhelimella tuotearvosteluja. Jos myyjä sattuu paikalle niin hänen briffaamisessa kestää jo jonkin aikaa, että päästään samalle kartalle. Aina lopputulos ei tuo edes lisäarvoa, jos siirrytään keskustelemaan tietokoneen ääreen ja haetaan lisätietoa yhdessä verkosta. Myyjän todistelu ja tuote-arvostelut jäävät yleensä siihen, että tällä on juuri samanainen tuote kotona ja se on todella hyvä. Uskoo ken uskoo. ;)

Mitä sitten on Outbound-markkinointi?

Outbound-markkinointi on inboundin vastakohta. Jos Inboundissa asiakas lähestyy myyjää, niin outboundissa myyjä lähestyy asiakasta. Menetelmä on yksisuuntaista ja se tuntuu nykyään monessa tapauksessa häiritsevältä tavalta tehdä markkinointia. Hyvin useasti ostoikkuna ei ole potentiaalisella asiakkaalla edes raollaan (jos tämä edes ylipäätään on potentiaalinen asiakas).  Perinteisiä kanavia ovat TV, radio, printti ja kylmäsoitot.

keittioremontti.jpg

Hyvä esimerkki outbound-markkinoinnista/myynnistä on esimerkiksi keittiöremonttia kauppaava firma, joka sattuu olemaan maisemissa ja ajattelee samalla kartoittaa kylmäsoitoilla asuinalueen keittiöremonttitarpeet. "Ai että keittiöremontti, meille? Ei tällä kertaa. Heippa!"

Vaikka joku Inbound-markkinoija varmasti väittää muuta niin outboundille on myös paikkansa asiakaspolun yläpäässä tarpeiden luojana. Moniko muistaa kun ensimmäinen iPad tuli markkinoille. Se ei ollut tietokone, eikä älypuhelin. Koko ajatus oli uusi, tuntui oudolta ja tarpeettomalta. Miten sitä olisi osannut hakea verkosta? Olisiko Inbound toiminut tässä?

Omaamme pitkän digikärjellä varustetun mainostoimistotaustan. Olemme olleet mukana lukemattomissa markkinointiprojekteissa ja näin ollen olemme tehneet niin outboundia kuin inboundia. Suunta on ollut jo pidemmän aikaa toki enemmän jälkimmäinen. 

Jos aloit miettimään voisiko yrityksenne hyötyä inbound-markkinointiin siirtymisestä ja markkinoinnin automaatioiden käyttöönotosta niin ota yhteyttä tai varaa 30 minuutin veloitukseton verkkotapaaminen. Keskustellaan asiasta ilman sitoumuksia.

Ps. Vilkaise mitä tarkoitimme jutun alussa mainituilla edullisemmilla välineillä inbound-markkinoinnin toteutukseen.