Kansainvälisen markkinoinnin trendit 2017

Olemme päässeet suunnittelemaan vähitellen koko ajan enemmän kansainvälistä markkinointia ja auttamaan suomalaisia yrityksiä haastamaan globaaleja markkinoita. Tämä suunta tuntuu olevan ilahduttavasti kasvussa. Halusimmekin lähteä Hampuriin digitaalisen markkinoinnin messuille verkostoitumaan ja selvittämään millaisilla käytännön keinoilla ja välineillä kansainväliset edistyksellisimmät kollegamme auttavat heidän asiakkaitaan digitaalisessa markkinoinnissa ja myynnissä, sekä ennen kaikkea mitä voimme heiltä oppia ja jalostaa omien asiakkaidemme hyödyksi.

Pidetään pienimmät yksityiskohdat ammattisalaisuutena ja kilpailuetuna. Muutamia uusia tehokkaita digimarkkinoinnin välineitä on jo testikäytössä ja eräs innovatiivinen palvelukonsepti työn alla. Niistä lisää myöhemmin.

Keskitytään tässä kirjoituksessa kansainvälisiin markkinoinnin trendeihin, joiden ympärille messujen tarjontakin oli rakentunut. Mitä Online Marketing Rockstars -tapahtumasta sitten tarttui mukaan? Vilkaise alta markkinoinnin tämän vuoden kuumimmat jutut! Kurkista kuitenkin sitä ennen iPhonella kuvatulta videolta, miltä messuilla näytti.

1. Asiakaskokemuksen kehittäminen keskiössä

Moni- ja omnikanavaisen markkinoinnin yleistyessä vallitsevana digimarkkinoinnin tilana asiakaskokemuksen merkitys kasvaa entistä tärkeämmäksi, sillä kuluttajat ja asiakkaat odottavat samaa kokemusta laitteesta, paikasta tai kanavasta riippumatta. Fokus asiakaskokemuksen kehittämisessä ei ole vain markkinoinnin tehtävä, vaan se on koko yritystä ravisuttava tekijä, jossa jokainen osa näyttelee tärkeää roolia.  

2. Virtuaalinen todellisuus eli VR yleistyy

VR tulee mullistamaan seuraavina vuosina perinteisen markkinoinnin, ja sen käyttö markkinoinnissa tulee yleistymään huimasti lähitulevaisuudessa. Perinteiset toimialat, kuten autoteollisuus ja matkailu, ovat jo osoittaneet ketteryytensä digitaalisessa disruptiossa. Virtuaalitodellisuuden avulla tarinat ja elämykset voidaan tuottaa moninkerroin mieleenpainuvimpia perinteisiin kanaviin verrattuna.

3. Entistä tehokkaampi mittaaminen ja datan hyödyntäminen

Massiivisten datamäärien kertyessä markkinoinnin ja liiketoiminnan digitalisoituessa tehokas datan mittaaminen, analysointi ja hallinta kasvattavat merkitystään. Tulosten mittaaminen helpottuu jatkossa, ja kampanjoiden sekä toimenpiteiden tulokset voidaan johtaa yhä tarkemmin kerätystä datasta. Tiedon määrän kasvaessa myös erinäiset sovellukset, kuten markkinoinnin dashboardit, tulevat helpottamaan datan omaksumista.

4. Kaiken personointi

Informaatiotulvan keskellä koukuttavien ja kiinnostavien markkinoinnin sisältöjen tie kuulijan korviin jää usein puolitiehen tai se hukkuu geneeriseen höttöön. Yksilöllinen personointi tulee lisääntymään entisestään, ja massasegmentointi tai perustietoihin pohjautuva personointi menettää merkitystään. Tämä heijastuu entistä yksilöllisempiä valintoja ja kohtaamispisteitä tarjoavana kaikkikanavaisena asiakaskokemuksena, jolla on aidosti merkitystä asiakkaalle. 

5. Enemmän videota

Sisältömarkkinoinnin hallitessa digimarkkinoinnin valtakuntaa, elämysten ja tarinoiden merkitys korostuu. Videomarkkinointi on yksi nopeasti kasvava muoto sen kustannustehokkaan tuotettavuuden ja videon sisältämän moninkertaisen informaatiomäärän vuoksi. Video yleistyy markkinoinnissa mm. työnantajamielikuvan, rekryjen tai tapahtumakoosteiden ;) muodossa, ja nousee yleisimpien sisältöjen, kuten blogien, infografiikoiden ja ladattavien oppaiden rinnalle.

6. Sosiaalisen median markkinointi kasvaa

Sosiaalinen media muovautuu vinhaa vauhtia pelkästä markkinointikanavasta asiakaspalvelun ja merkityksellisten keskustelujen kanavaksi, missä brändit voivat luoda henkilökohtaisia ja aitoja suhteita asiakkaisiinsa heille luonnollisessa ympäristössä. Sosiaalisen median markkinointibudjetit tulevat myös kasvamaan alustojen ylivoimaisten kohdennusmahdollisuuksien ansiosta.

7. Tekoäly ja älykkäät sovellukset tulevat avuksi

Prototyypeistä ja kokeiluista nopeasti valtavirtaan putkahtaneet tekoälysovellukset, kuten chatbotit, tulevat levittymään tulevina vuosina eri kanaviin ja asiakaspalveluun. Teknologian kehittyessä huimaa vauhtia oikea-aikaisten ja persoonallisten, dataan pohjautuvien asiakaskokemusten tarjoaminen helpottuu. Oppivat algoritmit voivat esimerkiksi suositella sinulle ravintoloita matkalla, perustuen aiempiin tottumuksiisi, mielenkiinnon kohteisiin tai vaikkapa ruoka-allergioihin.