Kevyt opas konversioiden optimointiin

Konversio-optimointi (conversion optimization) on konversioiden, eli kävijän haluttujen tavoitteiden, kuten yhteydenoton tai oston maksimointiprosessi, johon sisältyy lukuisia hakukoneystävällisiä strategioita ja taktiikoita. Verkkosivun tai yrityksen omistajan näkökulmasta sivusto on ikään kuin kauppa. – jokainen on kiinnostunut siitä, miten konversioiden määrä saadaan maksimoitua, joka johtaa lopulta myynnin kasvuun. Vaikka liikenteen lisääminen ja uusien kävijöiden houkutteleminen on tärkeää, vielä tärkeämpää on näiden kävijöiden matka vierailijasta maksavaksi asiakkaaksi. Seuraavat vinkit ja neuvot opastavat sinut konversio-optimoinnin perusteisiin ja kohti parempaa myyntiä. 

Verkkosivun optimointi konversioiden takaamiseksi

Oletko ollut joskus sitä mieltä, että verkkosivun optimointi on puhdasta arpapeliä? Et ole yksin. Jopa 63 % markkinoijista nojaa verkkosivuston optimoinnissa parhaaksi opittuihin käytöntöihin ja intuitioon. Pelkkä tuntuma ja intuition ei kuitenkaan auta sinua päättämään, mitä testata, mutta yhdessä alan parhaiden käytäntöjen ja case studyjen kanssa olet jo oikeilla raiteilla.

A/B –testien hyödyntäminen

Eri taktiikat toimivat vaihtelevalla menestyksellä, riippuen sivustostasi, tarjoomastasi ja ennen kaikkea yleisöstäsi. Katso, miten muut alan toimijat tekevät asioita onnistuneesti. Yrityksen ja erehdyksen kautta löydät lopulta ne taktiikat, jotka toimivat juuri sinulle. Esimerkiksi HubSpot on kertonut generoivansa jopa 30-40 % enemmän liidejä testaamalla laskeutumissivustoa A/B –menetelmällä.  

Ostoskorin optimointi 

Ostoskorin hylkääminen on yksi suurimmista verkkokauppiaiden ongelmista myynnissä, ja suurin osa jälleenmyyjistä ei tiedä, mistä tämä johtuu. Jopa lähes 70 % ostoskoreista hylätään ennen ostopäätöstä. Tämä tarkoittaa siis että suurin osa potentiaalisista ostoista päättyy syystä tai toisesta juuri ennen maksuhetkeä. Syitä voi olla monia, kuten liian monimutkaiset lomakkeet ja tarpeettomien tietojen täyttäminen, hitaat sivulatausajat tai huonosti jaksotettu eteneminen maksuun. 

Sosiaalinen samaistuminen ja vertaisvaikutus

Kaikkihan tietävät word-of-mouth –markkinoinnin olevan se tehokkain markkinoinnin muoto, mutta tiesitkö, että jopa 85 prosenttia potentiaalisista asiakkaista luottaa verkkosivustojen arvosteluihin ja sosiaalisen median kautta saatavaan informatioon? Tällä tavoin ostaja hakee vahvistusta ostopäätökselleen samantyyppisistä ihmisistä, mielipiteistä tai kiinnostuksen kohteista. Ota siis tuote- ja palveluarvostelut käyttöön, ja ole aktiivisesti vuoropuhelussa yleisösi kanssa. Hyvistä kokemuksista usein kerrotaan muillekin.

Sähköpostimarkkinointi 

Sähköpostimarkkinointi ei ole kuollut. Itse asiassa se on edelleenkin yksi eniten tehokkaimmista konversio-optimoinnin taktiikoista. Tilastot osoittavat, että sähköpostimarkkinoinnilla päästään edelleen jopa 4 prosentin konversiolukemiin, ohittaen mm. display-, some- ja hakukonemainonnan. Tiesitkö, että keskimäärin jokainen sähköpostimarkkinointiin sijoitettu euro tuo 44.3-kertaisen palautuksen?

Näiden vinkkien avulla saat eväät konversio-optimoinnin alkuun pääsemiseksi ja apua konversioiden lisäämiseksi sekä myynnin kasvattamiseksi.