Kurkistus moderniin markkinointiin ja inspiraatioiden lähteisiin

Moderni digitaalinen markkinointi muuttuu koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Markkinoinnin asiantuntijoiden on elettävä ja hengitettävä aihetta 24 tuntia vuorokaudessa. Tietoa on saatavilla kaikkialta, sitä jopa tulvii ovista ja ikkunoista.

Uudesta tiedosta on helppo niin inspiroitua kuin hengästyäkin. Tiedon hyötykäyttöön saattaminen on kiinni henkilökohtaisista oivalluksista ja kuinka tietoa osaa soveltaa käytännössä. Tässä ratkaisee pitkälti myös kokemus, jonka avulla uusia tai uuden paketoinnin saaneita asioita on mahdollista peilata aiempiin tekemisiin, miten ne ovat käytännössä toimineet ja mitä niistä on opittu.

Modernin markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa korostuu tänä päivänä ainakin nämä kolme asiaa.

1. Tunteet

Olipa sitten kyse B2B, B2C (tai H2H) –markkinoinnista niin tärkeintä viestin välittymisessä on tunne. Tämä pätee nykyään kaikkeen. Asiantuntijoiden täytyy innostua ja olla innostavia, viestien sisältöjen tulisi puhutella tunteiden tasolla. Tämä tunteisiin vetoaminen lähtee liikkeelle digimarkkinoinnin strategioista ja ostajapersoonien tarkasta analysoinnista.

2. Luottamus

Luottamus on asia, joka täytyy ansaita. Sitä ei voi ostaa. Luottamusta rakennetaan olemalla aito ja luomalla arvoa potentiaalisille asiakkaille esimerkiksi tarjoamalla työkaluja ja vinkkejä markkinoinnin käytännön haasteisiin. Tämä on yksi syy miksi haluamme ylläpitää tätä blogia. Luottamuksen rakentaminen vaatii aikaa, mutta tottakai tätä prosessia on myös mahdollista kiihdyttää erilaisilla keinoilla. Jokaisen yrityksen kannattaa miettiä omaa arvolupausta, jonka päälle luottamusta halutaan rakentaa.

3. Oikea-aikaisuus

Ihmiset eivät halua tulla häirityksi, mutta oikea-aikaiset relevantit viestit ovat tervetullutta sisältöä elämään ja arkeen. Jotta tätä voidaan käytännössä toteuttaa isommassa mittakaavassa niin tarvitaan teknologiaa ja dataa. Yhä teknologiavetoisemmaksi muuttuvan markkinoinnin muutosvauhtia kuvastaa, se että 90% maailman datasta on luotu viimeisen kahden vuoden aikana. Datan hyödyntäminen on siis vasta alkumetreillä.

Lukeminen kannattaa

Se on sanomattakin selvää, että työ ja mielenkiintoiset projektit inspiroivat jo itsessään. Yksi modernin markkinoijan tärkeä ja ehtymätön inspiraatioiden lähde on erilaiset markkinointikirjat. Se tuskin on iso yllätys kenellekään. Onneksi tänä päivänä on mahdollisuus saada lähes kaikki maailman markkinointikirjat sähköisenä muutamalla napin painalluksella (Amazonissa riittää yksi) omaan lukulaitteeseen.

Mistä sitten tietää mitä kirjoja kannattaa lukea? 

Yksi erittäin loistava kanava löytää uutta luettavaa on The Marketing Book Podcast. Ohjelmassa nostetaan esiin tuoreita markkinointialan kirjoja. Podcastissa haastatellaan kirjojen kirjoittajia ja keskustellaan sisällöistä sopivan rennolla meiningillä. Jaksot kestävät 30-45 minuuttia.

Nyt jonkin aikaa Podcastia seuranneena voimme sanoa, että The Marketing Book Podcast on toimiva paketti ja tämä julkaisuformaatti sopii kuunneltavaksi esim. lenkkeilyn ohessa. Kirjoista, sisällöistä ja kirjoittajien persoonista saa hyvän peruskäsityksen. Podcastin jaksot ovat jo itsessään inspiroivia ja niistä syntyy erilaisia oivalluksia vaikka kirjoja ei tilaisikaan. Mielenkiintoisimmilta vaikuttavat kirjat kannattaa tietysti tilata ja lukea kokonaan.

Tässä nyt tällä hetkellä tuoreimmat ohjelmassa esiin nostetut kirjat.