Luonnollinen hakukonenäkyvyys ja siihen vaikuttavat tekijät

Luonnollisella eli orgaanisella hakukonenäkyvyydellä tarkoitetaan mahdollisimman parasta sijoittumista Googlen (tai muiden hakukoneiden) hakutuloksissa ilman maksettuja keinoja, ja on siksi yksi tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin eli SEO:n tavoitteista. Usein hakukonenäkyvyyttä pyritään parantamaan viilaamalla URL-osoitetta, otsikkoja ja ripottelemalla avainsanoja tekstin sekaan, mutta orgaaniseen näkyvyyteen vaikuttaa myös moni muu tekijä. Tässä niistä muutama.

Domain-tason tekijät

Jos tarkastellaan verkkosivustoa kokonaisuutena, ensimmäinen tärkeä luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä on domain- eli verkkotunnusperäiset tekijät. Domain-tason tekijöitä on vaikea jälkikäteen muuttaa tai yrittää parannella parempien sijoitusten toivossa. Näitä voivat olla esimerkiksi:

  • Domainin ikä
  • Avainsanan tai sanojen esiintyminen sekä sijainti domainissa
  • Verkkotunnuksen historia

Esimerkiksi haulla “kukkakauppa kaisaniemi”, jo pelkkä luonnollinen hakukonenäkyvyys takaa ykköspaikan, sillä yksi merkittävä tekijä on avainsanan esiintyminen domainissa.

google-kukkakauppa.png

Sivustokohtaiset tekijät

Sivustokohtaisilla tekijöillä tarkoitetaan koko verkkosivustoa koskevia muuttujia. Nämä eivät siis pidä sisällään sivukohtaisia tekijöitä, ja toisin kuin domain-tason tekijät, ovat yleensä helposti muokattavissa. Sivustokohtaisiin tekijöihin lukeutuu muun muassa:

  • Mobiilioptimoitu tai responsiivinen sivusto
  • Sivuston käytettävyys 
  • Googlen verkkotyökalujen tai Analyticsin linkittäminen ja käyttö
  • SSL-sertifikaatti (verkkokaupat ja markkinapaikat)
  • Sivukartta, sivuston sisällön taso sekä sivuston hierarkia

Sivukohtaiset tekijät

Kuten sivustokohtaisetkin tekijät, sivukohtaiset muuttujat ovat yleensä hakukoneoptimoijan viilauksien kohteena helpon muokattavuuden ja nopeiden testailujen vuoksi. Sivukohtaisia tekijöitä on useita, ja liiallisella optimoinnilla voidaan jopa huonontaa omia sijoituksia, mutta nämä tekijät ovat yleensä ns. viimeisen tason optimointeja. Toisaalta tehokkaan, tarkkaan tehdyn avainsanatutkimuksen pohjalta sivukohtaisilla muuttujilla voidaan saavuttaa helposti merkittäviäkin tuloksia. Sivukohtaisiin tekijöihin kuuluvat muun muassa:

  • Sivun otsikkotagit eli eri tason otsikot
  • Sivun täydellinen url-osoite
  • Sivulla esiintyvät avainsanat
  • Sivun metatiedot 
  • Sivun latausnopeus ja luettavuus
  • Linkkien määrä, laatu ja toimivuus
  • Sisällön laatu ja keskimääräinen sivulla vietetty aika
  • Kuvien tai videoiden optimointi

Kuten varmasti huomasit, monet tekijät ovat helposti muokattavissa, mutta joihinkin tekijöihin, kuten esimerkiksi toimimattomiin ulkopuolisiin linkkeihin on vaikea vaikuttaa itse. Siksi on tärkeä ylläpitää ja päivittää omaa sisältöä myös julkaisun jälkeen.

Sosiaalisen median signaalit

Myös sosiaalisen median kanavat vaikuttavat merkittävästi artikkelin, sivun tai verkkosivuston orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. Sosiaalisen median aktiivisuus, eri kanavien tilien tai profiilien taso ja suosituimmuus ovat vaikuttavia tekijöitä. Toki some-kanavat vaikuttavat myös välittömästi hakukonenäkyvyyteen lisäten suoraan sivustokävijöitä tai hakukoneissa tehtäviä hakuja. 

Backlinkit eli linkkaavat tekijät

Backlinkeillä tarkoitetaan muilta sivustoilta kohdesivustoon osoittavia linkkejä. Näitä voivat olla esimerkiksi viittaukset muissa artikkeleissa, linkit keskustelupalstoilla tai sosiaalisen median viittaukset. Linkkejä voidaan esimerkiksi rakentaa “vaihtokaupoin” mainitsemalla eri sivustoja arvosteluissa tai uutisissa, mutta niin sanotut harmaan alueen (gray hat / black hat SEO) taktiikat ovat vähentyneet viime vuosina niiden rangaistusten takia. Backlink-tason tekijöihin lukeutuvat esimerkiksi:

  • Linkkaavien sivujen tai sivustojen taso, luotettavuus ja suosituimmuus
  • Linkkaavan sivun hakukonenäkyvyys ja luokitus Googlen rankingissa
  • Linkin sisältävän sisällön laatu ja aitous
  • Linkittävän sivuston asiayhteys kohdesivuun

Hakukoneoptimointi ja luonnollisen hakukonenäkyvyyden parantaminen on siis muutakin kuin sivuston urlin, otsikon tai kuvan metatietojen muuttamista. Vaikka tekijöitä on lukuisia, eikä kaikkiin pysty itse vaikuttamaankaan, on systemaattinen hakukoneoptimointi aina kannattavaa ja jopa elintärkeää oman näkyvyyden varmistamiseksi. Vilkaise kattavampi listaus tekijöistä alla olevasta infografiikasta! 

Lähde: http://visual.ly/200-seo-ranking-factors

Lähde: http://visual.ly/200-seo-ranking-factors