Markkinoinnin automaatio ja open source -järjestelmät – Case Mautic

Markkinoinnin automaatio ja sen järjestelmät olivat vahvasti esillä juuri päättyneellä Markkinointiviestinnän viikolla eräänä alan kuumimmista puheenaiheista. Kirjoitimme markkinoinnin automaation tuomista hyödyistä myös aiemmin blogissamme. Maailmanluokan ratkaisut ja etenkin niiden kustannukset voivat kuitenkin olla usein kompastuskivi pk-yrityksille ja yksittäisille toimijoille järjestelmää hankkiessa. Kuukausimaksujen liikkuessa satojen ja tuhansien eurojen välillä, ei puhuta mistään pienestä sijoituksesta.

Markkinoille on tekemässä tuloaan kuitenkin liuta open source –ratkaisuja, eli avoimeen lähdekoodiin perustuvia ilmaisia sovelluksia. Yksi näistä on Mautic, joka lupaa tekevänsä saman, ja enemmänkin, kuin kilpailijansa. 

Ominaisuudet

1. Liidien hoivaaminen ja seuranta

Mauticin avulla voit seurata ja hoivata (nurturoida) liidejä tehokkaiden analytiikka- ja historiatietojen perusteella. Avointen rajapintojen kautta Mauticin liidienhallinta on myös mahdollista integroida osaksi olemassa olevaa CRM-järjestelmääsi

2. Kampanjoiden markkinointi ja drip-kampanjat

Mauticin avulla voit luoda helposti monikanavaiset kampanjat tavoitteineen ja laskeutumissivuineen. Myös yksi markkinoinnin automaation kannalta oleellinen ominaisuus eli drip-kampanjoiden suunnittelu voidaan toteuttaa määriteltävien workflowien eli työnkulkujen mukaan. Sananmukaisesti drip-kampanjoissa sisältöä tiputellaan liideille tiettyjen toimintojen ja käyttäytymisen perusteella, jolloin saadaan esimerkiksi uutiskirjeen lähetys tai ladattavan oppaan uusin osa automaattisesti vastaanottajalle oikeaan aikaan.

3. Sosiaalisen median markkinointi

Yksi monista maksullisista markkinoinnin automaation järjestelmistä puuttuva ominaisuus on sosiaalisen median markkinoinnin hallinta. Mautic tarjoaa tähänkin soveltuvan integraation, jonka avulla voit lisätä niin yrityksesi sosiaalisen median kanavat palveluun, kuin asiakkaiden ja liidienkin sosiaalisen median profiilit ja toiminnan.

4. Laskeutumissivut ja resurssit

Mauticin avulla luot myös helposti kampanjoillesi laskeutumissivut ja niihin kuuluvat lomakkeet sekä seurannan ja automatiikan. Laskeutumissivut mahdollistavat myös ladattavien resurssien, kuten oppaiden, infografiikoiden tai tutkimusten lataamisen ja analytiikan, jota kautta tieto liidistä saadaan jalostettua myyntisuppilossa eteenpäin. Laskeutumissivuja, kuten muitakin Mauticin kampanjakeinoja, on mahdollista automatisoida liidien pisteytyksen osalta.

5. Muut ominaisuudet

  • A/B –testit
  • Kampanja-automaatiot
  • Sähköpostimarkkinointi
  • CRM-integraatiot
  • Tapahtumien suunnittelu
  • Lomakkeiden luonti
  • Liidien analysointi
  • Liidien hallinta
  • Liidien pisteytys
  • Sähköpostilistojen hallinta
  • Verkkoanalytiikan seuranta
  • Julkaisujärjestelmäintegraatiot
  • Verkkokauppa-integraatio

Kuten edellä mainituista ominaisuuksista ja kuvauksista käy ilmi, Mautic on täysiverinen markkinoinnin automaation järjestelmä, joka ei varmasti kalpene peruskäytössä maksullisille kilpailijoilleen. Yksi iso plussa Mauticissa on myös mahdollisuus asentaa palvelu omalle palvelimelleen täysin lokaalisti, jolloin kaikki tieto on varmassa tallessa omissa tiloissa.