Markkinoinnin automaatio pienyrityksissä?

Vuosi 2015 on kääntymässä kohti viimeisiä viikkojaan, ja monen markkinointialan ihmisen mielessä on jo ensi vuoden panostukset ja kuumat trendit. Yhtenä suurimmista alan trendeistä vuonna 2016 tulee ehdottomasti olemaan markkinoinnin automaatio, sen yhdistäminen jo toimivaan sisältöpalettiin ja ratkaisujen suosion räjähdysmäinen kasvu kaikkialla. Suosituimmat markkinoinnin automaation ratkaisut, kuten Hubspot tai Pardot, ovat hintavia ja massiivisia järjestelmiä, mutta älä säikähdä, sillä myös mikro- ja pk-yrityksille löytyy varteenotettavia ratkaisuja siinä missä isoille toimijoille. 

Pienille toimijoille alkuun pääseminenkin on tehty nykyään helpoksi: monet palvelut tarjoavat ilmaista kokeilua, ja löytyypä markkinoilta myös avoimen lähdekoodin ratkaisujakin. Näin pääset kokeilemaan markkinoinnin automaatiota ensi kädessä, lähes minimaalisilla kustannuksilla.

Miten sitten ottaa käyttöön markkinoinnin automaatio pienessä skaalassa? Mitkä ovat asioita, joita markkinoinnin automaation ratkaisua etsiessä kannattaa testata? Lue lisää alta.

1. Laskeutumissivut 

Laskeutumissivut eli landing paget ovat tiettyyn tarkoitukseen rakennettuja kokonaisuuksia, joiden päätavoite on halutun konversion eli tapahtuman toteuttaminen. Laskeutumissivuja käytetään yleensä esimerkiksi ladattavien oppaiden, whitepaperien, infografiikoiden tai muiden hyödyllisten resurssien jakokanavana. Laadukkaita laskeutumissivustoja on helppo käyttää display-mainonnan, email-kampanjoiden tai muiden markkinointitoimenpiteiden päätepysäkkinä. Tiesitkö, että yritykset, joilla on enemmän kuin 30 erilaista laskeutumissivua generoivat yli viisinkertaisen määrän liidejä verrattuna yritykseen, jolla on vain muutama laskeutumissivu?

Laskeutumissivut ovat erinomainen ja kustannustehokas tapa rakentaa eri yleisöille sopivia personoituja sisältöjä. Yhdistämällä laskeutumissivut ja lomaketiedot markkinoinnin automaation ratkaisuun tallennat kävijöiden jalanjäljen alusta asti, joka automatisoi liidien siirtämisen myynniltä markkinointiin vaivattomasti. 

 2. Web-analytiikka

Markkinoinnin automaation raaka-ainetta on analytiikka ja kaikenlainen kävijöistä saatava data. Keräämällä tietoja kävijöistä lomakkeiden, latausten ja uutiskirjetilausten sekä jo olemassa olevien rekisteriesi avulla luot yksilöityä ja arvokasta dataa kävijöidesi käyttäytymisestä. Markkinoinnin automaation avulla kävijät, jotka ovat vaikkapa vierailleet tarpeeksi usein sivustollasi, selanneet tietyn määrän sivuja tai antaneet yhteystietonsa, voidaan siirtää automaattisesti hälytyksinä myynnille. Näin myynti näkee helposti, missä vaiheessa ostopolkua liidi on, mikä heitä on kiinnostanut, ja mitä heille kannattaa mahdollisesti tarjota.

3. Mikrokampanjat

Pitkälle automatisoidut, liidien pistetytykseen perustuvat ja eri ostopolkuja tarjoavat automaatiokampanjat eivät välttämättä ole se paras tapa aloittaa markkinoinnin automaation hyödyntämistä – varsinkaan pienissä yrityksissä. Aloita kevyesti vaikkapa lähestymällä kuumimpia prospekteja tai jo olemassa olevia asiakkaitasi. Näin saat rankattua tärkeimpiä liidejä ja asiakkaitasi entistä tarkemmin jo olemassa olevaa dataa, kuten sähköpostirekistereitä hyödyntämällä. Samalla näet, miten helppoa triggereiden eli automaatiolaukaisimien, kuten myynnin hälytysten, asettaminen osaksi automaatiota on. 

4. Jaa tieto, hyödyt ja tulokset myynnin kanssa

Jos viestisi on kiinnostava, oikea-aikainen ja oikealle kohderyhmälle esitetty, saat varmasti tuloksia. Oli kyse sitten AdWords-kampanjasta, displaymainoksista tai eri laskeutumissivujen testaamisesta, jaa tulokset ja markkinoinnin automaation avulla saavuttamasi hyödyt myös myynnin kanssa. Näytä tulokset ja raportit myös johdolle, ja näytät, että työkalusta on aidosti hyötyä ja lisäarvoa niin myynnin, markkinoinnin kuin koko bisneksenkin kannalta.

Yllä olevat toimenpiteet ovat helppoja ja nopeita toteuttaa. Näin saat vikkelästi dataa sisään jalostukseen, ja saat ensikosketuksen markkinoinnin automaation hyötyihin omassa toiminnassasi. Nyt jos koskaan kannattaa panostaa digitaalisiin ratkaisuihin, sillä asiakkaasi ovat verkossa 24/7. Kun tiedät mitä he tekevät ja etsivät tai millaista sisältöä he kuluttavat, myynnin on helppo hoitaa kaupat kotiin.