Markkinoinnin automaatioksi Hubspot vai ActiveCampaign?

Hubspot on all-in-one –alusta Inbound-markkinointiin ja tässä kategoriassa alan ylivoimainen globaali toimija. Hubspot-järjestelmä sisältää kaikki tärkeimmät elementit inbound-markkinoinnin toteutukseen. Samaan ohjelmistoon on paketoitu laaja kattaus ominaisuuksia tukemaan sisältömarkkinointia ja liidien hankintaa.

Hubspot sisältää mm. seuraavat toiminnot:

  • Verkkosivuston julkaisujärjestelmä ja blogi
  • Laskeutumissivut
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Markkinoinnin automaatio
  • Liidien hallinta
  • Analytiikka

Hubspot on ollut toimijana meille tuttu jo pidemmältä ajalta. Järjestelmä oli herättänyt mielenkiinnon ja oli ollut tarkassa seurannassa jo ennen kuin se avasi Euroopan pääkonttorin vuonna 2013. Olemme testanneet vuosien mittaan Hubspottia ja pohtineet sitä vakavasti, mutta se ei vain yksinkertaisesti istu tällaiselle pienelle mikroyritykselle hintansa puolesta. Emme näe itsellemme hyötyä sijoittaa yhteen järjestelmäkokonaisuuteen rahaa niin paljoa, mitä se vaatisi ja samalla sitoutua yhteen toimijaan.

Markkinoinnin teknologioita on tuhansia

Markkinointiteknologioiden kenttä on muuttunut viime vuosina radikaalisti. Nykyään on mahdollista rakentaa vastaava Inbound-markkinoinnin kokonaisuus paljon edullisemmin erillisistä palasista. Valmiita järjestelmäintegrointeja on olemassa paljon. Mikäli erilaisten järjestelmien välille ei löydy valmista rajapintaa niin esim. Zapier auttaa monessa tapauksessa integroimisessa ja työnkulkujen automatisoinnissa. Toki tällaisen markkinoinnin teknologioiden "stackin" kasaaminen vaatii kokemusta eri ohjelmistoista ja asiaan perehtyneisyyttä.

Kuva: Marketing Technology Landscape Supergraphic (2016) / Chief Marketing Technologist

Kuva: Marketing Technology Landscape Supergraphic (2016) / Chief Marketing Technologist

Kokeilimme syksyllä 2015 hetken aikaa myös markkinoinnin automaationa avoimen lähdekoodin (ilmaista) Mauticia. Järjestelmän plussana voidaan pitää, että sen voi asentaa omalle palvelimelle, mutta tässä tapauksessa käyttöönotosta tulee kuitenkin helposti ”ohjelmistoprojekti” ja hintalappu muotoutuu sen mukaiseksi. Mauticin pilvipalveluversio tuntui kömpelöltä ja siksi tutkimme koko ajan muita vaihtoehtoja rinnalla.

ActiveCampaing - edullinen markkinoinnin automaatiojärjestelmä

Perehdyimme ActiveCampaign -markkinoinnin automaatiojärjestelmään vuoden 2016 alussa ja otimme sen ensin itsellemme käyttöön. Olemme nyt jo reilusti yli vuoden tehneet sillä useita asiakasprojekteja. ActiveCampaign ei ole sinänsä mikään ihan uusi järjestelmä. Se on ollut olemassa jo vuodesta 2003, mutta kokenut matkalla paljon muutoksia päätyen siihen mitä se on tänä päivänä.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmien hinnat olivat kauan pienempien yritysten tavoittamattomissa, mutta tilanne on muuttunut. ActiveCampaignin hinta on murto-osan Hubspotin hinnasta ja järjestelmän käyttöönotto on aika nopeaa. Järjestelmä voidaan integroida mihin tahansa julkaisujärjestelmään (esim. Wordpress, Drupal, Joomla, Squarespace).

ActiveCampaign voidaan liittää helposti myös nykyiseenkin olemassa olevaan verkkosivustoon ja sillä voidaan tehostaa monenlaisia markkinoinnin ja myynnin prosesseja.

Edellä mainituista syistä ActiveCampaignin käyttöönotto ei vaadi niin suuria strategisia päätöksiä ja riskinottoa kuten vaikkapa juuri Hubspotin käyttöönotto, jossa kaikki munat laitetaan niin sanotusti kerralla yhteen koriin. ActiveCampaignin käyttöönotossa tarvitaan vähintäänkin halu modernisoida markkinointia. Suotavaa olisi myös sitoutuminen sisältöjen tuottamiseen joko itse tai ostopalveluna. Näin järjestelmästä saadaan parhaat hyödyt irti.

ActiveCampaignin ominaisuuksia ovat mm:

  • Markkinoinnin automaatio
  • Visuaalinen automaatioiden rakennustyökalu
  • CRM
  • Liidien hallinta ja pisteytys
  • Sivuston tapahtuminen seuranta
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Lomaketyökalu
  • Erilaiset triggerit (esim. notifikaatiot myynnille)
  • Paljon valmiita integraatioita

Kuten totesimme niin ActiveCampaignin käyttöönotto on aika nopeaa, mutta järjestelmän voi ottaa käyttöön oikein ja väärin. Mikäli käyttöönotto tehdään väärin tullaan hetken päästä tilanteeseen että kontaktit ovat systeemissä sekaisin moneen kertaan ja koko järjestelmän käytön hyödyt menetetään. Tunnustamme, että meinasimme ajaa tähän miinaan omakohtaisesti alkuvaiheessa kunnes otimme niin sanotusti systeemin haltuun kunnolla.

Mikäli kiinnostuit markkinoinnin automaatioista ja ActiveCampaignista niin ota yhteyttä tai varaa 30 minuutin veloitukseton verkkotapaaminen. Keskustellaan sitoumuksetta tarpeistanne.