Markkinoinnin mittarit kuntoon dashboardeilla

Laadukas data on tärkeää, jotta voit mitata markkinointiaktiviteettien ja kampanjoidesi tehokkuutta. Markkinoinnin mittaaminen on elintärkeää, sillä vain mittaamalla avainmittareita on paremman markkinoinnin kehittäminen mahdollista. Ilman datan keräämistä ja analysointia on mahdotonta tietää, mitkä asiat toimivat erinomaisesti tai missä mennään metsään.

Yksi datan keruun, mittaamisen ja analysoinnin ongelmia voi usein olla liiallinen informaatiotulva. Eri toimenpiteitä, markkinointia, konversioita tai myyntiä voi mitata lukemattomin tavoin, ja niinpä oleellisen tiedon suodattaminen kaikesta tietomäärästä ja useasta eri lähteestä on haastavaa. 

Yksi tehokas digimarkkinoinnin työkalu ja ratkaisu ongelmaan on dashboardien eli erilaisten markkinoinnin kojelautojen käyttö. 

Kuva: Cyfe.com

Dashboardit pyyhkivät vanhoilla, mitä eriskummallisimpia virityksiä täynnä olevilla ekseleillä tai laskukaavoilla lattiaa mennen tullen niiden monikäyttöisyyden ja helppouden vuoksi. Toki näissä viime vuosikymmenten ihmenikseissä ei varmasti vikaa sinänsä ole, ne ovat vain äärimmäisen hitaita tapoja esittää tietoa ja tuloksia yksinkertaisesti. 

Viime vuosina markkinoinnin dashboard -palveluita on alkanut ilmaantumaan reilummin. Yleensä pilvipalveluna toimivat kojelaudat ovat helppoja käyttää ja tarjoavat kattavat mahdollisuudet liitännäisten ja muiden yhteensopivien palveluiden kanssa, olivatpa tarpeet sitten liiketoiminnan mittarien seurannassa tai markkinoinnin optimoinnissa. 

Mitä hyötyä markkinoinnin dashboard sitten voi tarjota? 

  1. Voit vetää yhteen dataa lukuisista lähteistä yhteen sijaintiin sen sijaan, että mittaat jokaista työkalua ja kanavaa erikseen.
  2. Ajaa ja ladata erilaisia raportteja liiketoimintaan tai markkinointiin liittyen.
  3. Mitata kampanjoiden tehoa, aina markkinoinnin toimenpiteistä siihen, miten se konkretisoituu myynnissä.
  4. Tuoda raportit vaikkapa reaaliajassa toimiston tai kulmahuoneen näytölle, jolloin raportointi johdolle helpottuu.
  5. Helposti muokattavat kojelaudat mahdollistavat juuri oleellisen datan suodattamisen.
  6. Skaalautuvuus mukautuu datan määrän, projektin koon tai muiden muuttujien mukaan sekä mahdollistaa lukuisten datalähteiden käytön.

Markkinoinnin dashboardit ovat yleensä juurikin keskittyneet raportointiin ja datan keskittämisen helpottamiseen. Ne tarjoavat visuaalisia, helposti luettavia tapoja esittää ja omaksua dataa aina graafeista heatmapeihin. Toki datan saa ulos myös tekstimuodossa, mikäli KPI-mittareita haluaa tarkastella yksityiskohtaisemmin. Muutamia kojelaudassa mitattavia asioita ovat esimerkiksi:

  • Verkkosivujen analytiikkatietoja, kuten välitön poistumisprosentti, sivujen katselut, uudet kävijät, liikenne eri kanavista
  • Viimeisimmän uutiskirjeen avaus- ja klikkausprosentit
  • Liidien tai prospektien seuranta
  • Konversioprosentit
  • Myynnin pipelinen ja myyntisuppilon suorituskyky
  • Adwords-mainonnan tuottoprosentti ja arvo
  • Sisältömarkkinoinnin sitoutuneisuus
  • Erilaiset sosiaalisen median kanavien tunnusluvut

Useimmat markkinoinnin hallinnan kojelaudat tarjoavat lähes identtiset tai ainakin hyvin samankaltaiset ominaisuudet niitä vertailtaessa. Yleensä vaakakupissa hinnan lisäksi painavatkin helppokäyttöisyys, palveluiden integroitavuus sekä tietenkin soveltuvuus omiin tarpeisiin. Toki myös osa markkinoinnin automaation palveluntarjoajista on sisäänrakentanut kojelaudat omiin palveluihinsa.

Jos olet kiinnostunut markkinoinnin dashboardin hyödyntämisestä, ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä paras työkalu sinun käyttöösi! Vilkaise myös edellinen blogimme datalla johdetusta markkinoinnista.