Mitä kaikkea uudistuneessa Google Adsissa voi tehdä jo Suomessa

 Google Ads

Google Ads sisältää kaikki Google AdWordsin kampanjatyypit, kuten hakukone-, display-, video- ja sovelluskampanjat, joiden avulla mainostaja pystyy tavoittamaan potentiaalisia asiakkaitaan erilaisten mainoskanavien kautta kaikissa digitaalisissa kanavissa.

Google AdWords -mainonta

AdWords-mainonta on tehokas tapa nostaa verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä, koska Google näyttää hakutuloksissaan ensimmäisenä maksetun mainonnan kautta sijoittuneet hakuvaihtoehdot. AdWords-mainonnan avulla pystyt siis vaikuttamaan siihen, millä hakusanoilla verkkosivusi näkyy Googlen hakutuloksissa ja kuinka sivusi sijoittuu eri hakuvaihtoehdoissa. 

Jos kiinnostuit AdWords-mainonnasta, ota yhteys Google Partner toimistoon, josta voit kysyä enemmänkin Google-markkinoinnista tai lue lisää Adwordsista täältä.

Google Display -mainonta

Google Display -mainonta on kehitetty kattamaan Googlen hakukoneiden ulkopuolisen mainonnan, jota voidaan esittää erilaisissa verkkosivustoissa, blogeissa ja mobiiliapplikaatioissa esimerkiksi kuvien ja animoitujen mainosten muodossa. Google Display -mainokset näkyvät Googlen kumppaniverkostossa, joka Googlen mukaan kattaa yli kaksi miljoonaa verkkosivustoa, blogia ja mobiiliapplikaatiota tavoittaen yli 90 prosenttia kaikista nettiä käyttävistä maailman ihmisistä. 

Perinteistä display-mainontaa voidaan kohdentaa Googlen verkostoissa mm. potentiaalisten asiakkaiden elämäntapojen, kiinnostuksen kohteiden sekä valittujen avainsanojen kautta. Uudelleenmarkkinoinnissa display-mainontaa kohdennetaan niille henkilöille, jotka ovat jo vierailleet yrityksen verkkosivuilla. Uudelleenmarkkinoinnin avulla yritys pystyy kohdentamaan mainontaansa potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat mahdollisesti etsineet ja vertailleet verkkosivuilla haluamiaan tuotteita tai palveluita.

Jos kiinnostuit display-mainonnasta, ota yhteys Google Partner toimistoon, josta voit kysyä lisää uudelleenmarkkinoinnista ja muista display-mainonnan kohdennusvaihtoehdoista. Voit lukea lisää uudelleenmarkkinoinnista täältä ja Google Display -mainonnasta löydät lisätietoja täältä.

Googlen videomainonta

Google Adsin videomainonnalla voidaan tavoittaa asiakkaita YouTubessa, Googlen videokumppaneiden sivustoilla sekä kaikkialla display-verkoston sovelluksissa. Videomainokset voidaan jakaa neljään eri mainosmuotoon niiden näyttötavan ja hinnoittelumallien perusteella:

  • True view In-stream mainoksia esitetään muiden videoiden katselukertojen yhteydessä: ennen, jälkeen tai videon aikana. Katsojalla on mahdollisuus ohittaa mainos viiden sekunnin jälkeen. Tällöin sinua ei veloiteta videosi näyttämisestä, vaan videomainoksen laskutus alkaa, kun katsoja on katsellut videotasi yli 30 sekuntia (tai koko videon, jos se kestää alle 30 sekuntia).
     
  • True view video discovery -mainoksia näytetään YouTuben hakutuloksissa aiheeseen liittyvien YouTube-videoiden ohella sekä YouTuben mobiilisivuston etusivulla. Maksat mainoksista vain silloin, kun katsoja päättää katsoa mainoksesi ja klikkaa sitä.
     
  • Molemmissa True view- videomainoksissa maksat vain niistä mainoskerroista, kun käyttäjä katsoo videosi. Toisin sanoen, pystyt itse päättämään kuinka paljon olet valmis maksamaan siitä, että vierailija katsoo videosi. Pelkästä mainoksen näyttämisestä Google-verkostossa et maksa mitään.
     
  • Puskurivideomainoksia näytetään YouTube-videoiden yhteydessä videokumppaneiden mainossivuilla ja erilaisissa sovelluksissa display-verkostossa. Mainosten veloittaminen perustuu impressioihin eli videoiden näyttökertoihin ja sinua veloitetaan aina silloin kun mainos on näytetty 1000 kertaa. Toisin kuin True view -mainoksissa, katselija ei pysty ohittamaan videota 5 sekunnin kuluttua vaan mainos on katsottava loppuun. Mainosten pituus on puskurimainoksissa kuitenkin vain 6 sekunttia. Tätä mainostyyppiä kannattaa käyttää kun halutaan saavuttaa suuri määrä yleisöä lyhyellä videolla.
     
  • Outsream-videomainokset ovat ainoastaan mobiililaitteille suunnattuja mainoksia, joissa videoiden ääni on oletuksena mykistetty, ennen kuin katsoja klikkaa sen päälle. Katsoja pystyy katsomaan Outsream-videomainoksia missä tahansa ilman, että videon ääni häiritsee käyttäjää. Outstream-mainosten hinnoittelu tapahtuu samoin kuin puskurimainosten hinnoittelu.

Jos kiinnostuit videomainonnasta, ota yhteys Google Partner toimistoon, josta voit kysyä lisää eri mainosvaihtoehdoista tai lue lisää täältä.

Sovelluskampanjat

Googlen sovelluskampanjoissa ei suunnitella yksittäisiä mainoksia, vaan mainoksissa näytetään sovelluskaupassa julkaistuja sisältöjä sekä mainostekstejä, joista kootaan erilaisia yhdistelmiä ja eri verkostoissa näkyviä julkaisuja. Käytännössä mainostaja kirjoittaa sovelluskampanjoita varten lyhyen kuvauksen, tiedot budjetista ja valitsee mainoskampanjan kieli- ja sijaintitiedot. Lopuksi kampanjatietoihin lisätään hintatarjous, jonka mainostaja on valmis maksamaan kustakin sovelluksen asennuskerrasta.

Sovelluskampanjalla pystyt kohdistamaan mainoksia niille käyttäjille, jotka todennäköisimmin lataavat sovelluksesi. Tämän jälkeen Google suunnittelee sovellusmainokset puolestasi. Sovellusmainoksia voidaan näyttää kaikilla Googlen sivustoilla, kuten Google haussa ja Google Playssa, hakukumppaneiden sivustoilla, YouTubessa sekä Google Display -verkoston sivuilla. 

Jos kiinnostuit sovelluskampanjoista, ota yhteys Google Partner toimistoon, josta voit kysyä lisää eri sovellusten mainostamisesta Google verkostossa tai lue täältä.