Miten kehität liiketoimintaa ja markkinointia?

Monet ovat kysyneet eri yhteyksissä, että voisimmeko tiivistää tavallisen, ehkä hiukan perinteikkäänkin pk-yrityksen päättäjälle, missä nykypäivänä mennään sähköisessä liiketoiminnassa ja digimarkkinoinnissa. Näkökulmana se, että mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jos haluaa kehittää yrityksen toimintaa ja markkinointia. Olkaa hyvä!

Sähköinen liiketoiminta

Pilvipalvelut

Pilvipalvelut ovat jo usean vuoden ajan nostaneet päätään kuluttajien ja vähitellen yritystenkin palveluiden toimintamallina. Pilvipalveluiden etu perinteisiin järjestelmiin tai palveluntarjoajiin on suunnattoman ketterä käyttöönotto ja vain murto-osan kustannukset kankeisiin ja kalliisiin paikallisesti asennettaviin palveluihin.

Muutaman euron kuukausimaksulla pienyrittäjä saa käyttöönsä täysiverisen toiminnanohjausjärjestelmän, myynnin liidiputken ja tuntikirjauspalvelun riippumatta siitä, mitä työkseen tekee. 

Pilvipalvelut mahdollistavat myös entistä joustavamman ja rajattomamman työskentelyn: Työntekijät ja asiakkaat ovat tavoitettavissa kellon ympäri, paikasta tai laitteesta riippumatta. Useat palvelut on myös rakennettu avoimiksi niin, että tietojen tuominen ja pois vieminen on asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman yksinkertaista ja helppoa.

Digimarkkinointi

Responsiiviset verkkosivut

Tänä päivänä kuluttajat käyttävät web-sisältöjä jo enemmän mobiililaitteilla, kuin perinteisesti tietokoneella. Onko verkkosivustosi varmasti päätelaiteriippumaton, eli toimii sujuvasti niin puhelimella kuin tabletilla tai tietokoneellakin?

Usein mobiilinäkymän puuttuminen ohjaa asiakkaan pois sivustolta saman tien, ja tämä voi tulla kalliiksi etenkin hinta- tai tuotetietoja vertailevien tapauksessa. Onko sinulla varaa hävitä kauppoja?

SEO + SEM

SEO eli tuttavallisemmin hakukoneoptimointi määrittelee sen, mikä on sijoituksesi Googlen hakusivustolla. Tiesitkö, että vain 6% toiselle hakusivulle siirtyneistä klikkaa yhtään osumaa, kun taas 94% hauista klikataan ensimmäisellä sivulla?

Hakukoneoptimointi yhdistettynä hakusanamainontaan eli SEM:iin takaa verkkosivullesi parhaan mahdollisen näkyvyyden. Google on alkanut myös arvostamaan korkeammin sivustoja, joissa on enemmän ja laadukkaampaa sisältöä. 

Remarketing + retargeting

Retargetoinnilla tarkoitetaan jo verkkosivuilla vierailleelle kävijälle kohdennettua mainontaa. Retargetoinnilla voidaan erittäin kustannustehokkaasti tavoittaa esimerkiksi kävijä, joka on selannut ulkoilusivulla taskulamppuja: näin kävijää muistutetaan tekemättömästä ostosta, eikä hukata rahaa näyttämällä mainoksia kenelle tahansa. Retargetoinnin avulla mainontaa voidaan kohdistaa sivustosta, tuoteryhmästä tai vaikkapa tuotemerkistä kiinnostuneille.

Sisältömarkkinointi + trendit

”Sisältö on kuningas” on ehkä kulunut sananparsi, mutta se on nyt enemmän totta kuin koskaan. Asiakkaat haluavat lukea, katsoa ja kuunnella kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä tehdessään vertailua tuotteista tai ollessaan vain kiinnostuneita asioista.

Sisältömarkkinoinnin avulla asiakkaalle tarjotaan häntä kiinnostavaa sisältöä jo ostoprosessin alkuvaiheessa: näin vakuutetaan asiakkaalle, että palveluita tai tuotteita tarjoava yritys on ammattitaitoinen ja näkemyksiä esittävä toimija, johon asiakas voi samaistua. Kyse on jatkuvasta vuoropuhelusta ja suhteen jalostuksesta, jolla voitetaan asiakas puolelleen ennen ostopäätöstä.

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio terminä on hyvin moniselitteinen ja laaja. Markkinoinnin automaatiolla voidaan kuitenkin käsittää pääpiirteissään kaiken sen datan maksimaalinen hyödyntäminen ja automaatio, jota asiakkaasta saadaan kerättyä ennen ostohetkeä: mitä sisältöä asiakas on selaillut, mitä tuotteita hän on katsellut, mistä kanavista tämä sivuillesi saapuu, mikä on asiakkaan demografinen segmentti tai vaikkapa mitkä ovat asiakkaan kiinnostuksen kohteet.

Kun tämä data kerätään, rikastetaan ja otetaan käyttöön markkinoinnin automaation palveluissa, tiedetään yksilötasolla potentiaalisen asiakkaan ostovalmius ja millä keinoin siihen voidaan vaikuttaa mahdollisimman tehokkaasti.

Kuluttajakäyttäytyminen ja palvelut

Suurin osa asiakkaiden verkkoliikenteestä on mobiilissa

Mobiililaitteet ovat jo ohittaneet tietokoneet päälaitteena, jolla internetiä selataan. Mobiililaitteiden käyttö verkkokaupankäynnissä tai asioinnissa kasvaa jatkuvasti perinteisen surffauksen lisäksi. Suomessa mobiilissa tapahtuvien verkko-ostojen prosentti on 20 %, muiden Pohjoismaiden lukeman ollessa järisyttävä 40 % eli melkein puolet myynnistä.

Digitaalisten laitteiden määrä kasvaa

Yhteen mobiililaitteeseen siirtymisen sijasta yhden ihmisen laitteiden määrä kasvaa entisestään. Sisältöjä kulutetaan mobiilissa, tabletilla, työkoneella ja läppärillä. Tilitietojen ollessa synkronoituja laitteiden välillä, sama käyttäjäkokemus ja –ympäristö palvelee kuluttajaa missä tahansa.

Digitaalisuus on jo lähtökohta

Yhä useampi palvelu suunnitellaan ensisijaisesti digitaalisia kanavia ajatellen: puhutaan omnikanavaisesta eli kaikkikanavaisesta käyttäjäkokemuksesta. Kun asiakas on tottunut saamaan tiettyä palvelua ja viestintää verkossa esimerkiksi uutiskirjeen kautta, hän odottaa myös palvelun tai yrityksen olevan tavoitettavissa sosiaalisessa mediassa tai perinteisesti puhelimitse – palvelukokemuksen heikentymättä. Tämä asettaa haasteita perinteisen markkinoinnin, viestinnän ja asiakaspalvelun suhteen, mutta on myös suunnaton mahdollisuus tavoittaa ja viestiä kuluttajalle juuri niissä kanavissa, joissa kuluttaja on viesteille vastaanottavaisimmillaan.