Miten luodaan kuningassisältöä?

Sisältö on kuningas ja siksi sisältömarkkinointi onkin yksi tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin keinoista koko ostopolun varrella – aina tietoisuuden herättämisestä vertailuun ja lopulta ostopäätökseen vaikuttamiseen saakka. Toimivan sisältösuunnitelman ja digistrategian lisäksi sisältömarkkinoinnin onnistumisen takana on yksi elementti: laadukas ja relevantti sisältö. 

Lukemattomat sisällön tuottamiseen kulutetut tunnit eivät johda mihinkään eivätkä tuo haluttuja tuloksia, jos sisällön laadusta tingitään tai se ei vastaa lukijansa odotuksia. Miten sitten tuottaa laadukasta, oikeasti hyvää sisältöä? Tässä artikkelissa tarjoilemme muutaman vinkin, jotka kannattaa poimia talteen.

1. Luo aitoa, alkuperäistä sisältöä

Laadukkaan ja relevantin sisällön perustana toimii alkuperäinen, itse tuotettu ja aito sisältö. Miksi? Esimerkiksi Google on ottanut hyvin jyrkän kannan sivustoihin, joilla on vähän tai ei ollenkaan alkuperäistä sisältöä. Tällaiset sivustot joutuvat äkkiä hakukonejätin mustalle listalle, heikentäen sijoituksia hakukonetuloksissa tai pahimmassa tapauksessa poistaen tulokset kokonaan. Hakukoneoptimoinnin ja paremman löydettävyyden ollessa yksi sisältömarkkinoinnin sivutuotteista, on sanomattakin selvää että tämä on yksi tärkeimmistä huomioitavista asioista.

Alkuperäisyys pätee myös oman sisällön tuotantoon, sillä jo tuotettuja sisältöjä on turha kääriä lahjapaperiin ja kierrättää uutena. Muutaman sanajärjestyksen tai lauseen muuttaminen johtaa samoihin penalteihin Googlen toimesta, eikä myöskään palvele tärkeintä, eli vastaanottajaa. Jos kerrottavaa ei ole, on parempi jättää se sanomatta. 

2. Panosta otsikointiin

Jos klikkijournalismista voi jotain hyvää oppia, on se totuus kiinnostavan otsikoinnin merkityksestä. Hyvä otsikointi herättää mielenkiinnon ja kutsuu lukijan sisällön pariin, ja niinpä se onkin yksi tärkeimmistä houkuttimista sisältöjä suunniteltaessa. Copybloggerin mukaan 80 % ihmisistä lukee otsikon, mutta vain 20 % jatkaa itse sisällön pariin. 

Alla muutama esimerkki hyvästä, houkuttelevasta otsikoinnista. Ensimmäisessä esimerkissä otsikko on informatiivinen ja kertoo tarkasti, mistä jutussa on kyse.

10-free-online-marketing-tools.png

Toisessa esimerkissä taas spekuloiva lähestyminen herättää mielenkiinnon, jättäen vastauksen kuitenkin avoimeksi.

is-longer-really-better.png

3. Tarjoa vastauksia

Yleensä ostajan matka alkaa hakukoneissa ongelman tunnistamisen tai jo tunnistetun ongeman ratkaisun haulla. Lähtökohta on siis usein se, että ongelmaan halutaan ratkaisu ja kysymyksiin vastauksia. Sama pätee myös sisältömarkkinoinnissa, sillä kiinnostavasta aiheesta haetaan merkityksellisyyttä ja oman asiantuntemuksen tai tietämyksen lisäämistä. 

Kysymyksiin halutaan myös usein vastaus nopeasti, joten sisältö ja väliotsikot tulee suunnitella nopeaa silmäilyä silmällä pitäen niin, että tärkeimmät tiedonpalaset voi omaksua vaivatta. Samalla sisällön tulisi tarjota tarkempaa hyödyllistä tietoa otsikon aiheesta.

4. Tarjoa luotettavaa tietoa

Usein blogeissa tai asiantuntija-artikkeleissa törmää tilastoihin ja statistiikkaan, jolle ei löydy perusteita, mikä heikentää bloggaavan henkilön tai yrityksen uskottavuutta ja pahimmassa tapauksessa tarjoaa lukijoilleen väärää sekä haitallista tietoa. Laadukkaan sisällön tulisi aina mainita lähteet, mikäli niitä on lainattu, sekä tarjota linkki tilastoihin ja muuhun statistiikasta saataviin johtopäätöksiin. Usein uskottavista jutuista löytyykin linkki väittämiin ja numeroihin, mikä auttaa vakuuttamaan lukijaa tiedon oikeellisuudesta. 

Lähdekriittisyys pätee toki toisinkin päin. Tässä muutama huomioitava asia: 

  • Tarkista aina tilastojen ja viittausten lähteen maine sekä auktoriteetti
  • Mitä enemmän taustatietoja ja väittämiä voit perustella, sen uskottavampaa sisältösi on
  • Laadukkaiden linkkien sisällyttäminen parantaa hakukonetuloksia ja auttaa yhdistämään sisältösi oikeisiin kategorioihin

5. Luo sisällöstä konkreettisesti hyödynnettävää

Yksi laadukkaan sisällön kulmakivistä on myös sen konkreettiset vaikutukset lukijan näkökulmasta: tuottamasi sisällön tulisi tarjota arvokkaita vinkkejä, joita voi soveltaa oppimansa pohjalta. 

Eräs loistava esimerkki hyödynnettävästä sisällöstä on Unbouncen Noob Guide to Online Marketing -infografiikka (löytyy tämän jutun lopusta), jossa on paljon käytännön vinkkejä ja jopa valmiita tehtäviä erilaisista digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksista.

Laadukkaat ja hyvät sisällöt tarjoavat yleensä vastaavia, konkreettisia vinkkejä tai ideoita oman tekemisen kehittämisen tueksi. Ne vahvistavat lukijan osaamista siitä, että oma tekeminen on oikeilla raiteilla, ja näillä vinkeillä lukija pääsee seuraavalle tasolle. Pyri siis sisällyttämään vähintään yksi käytännön vinkki silloin tällöin sisältöihisi. 

6. Paranna luettavuutta kuvilla ja jäsentelyllä

Hyvä sisältö on ennen kaikkea hyödyllistä, mutta myös helposti omaksuttavaa ja selkeää. Panostamalla sisältöjen hyvään luettavuuteen ja karsimalla turhan tekstitäytteen helpotat lukijan työtä tärkeiden pointtien omaksumisessa. 

Vaikka pitkille, asiantuntijakuvaa luoville syväluotaaville artikkeleille on paikkansa, tulisi opettavaisen ja käytännönläheisen sisällön olla lyhyttä ja kompaktia. Jaottele teksti helposti haukattaviksi kappaleiksi ja korosta tai lihavoi tärkeimpiä nostoja jaksottamaan tekstiä. Käytä kuvia tai videoita havainnollistamaan laajoja kokonaisuuksia, joiden avaaminen tekstimuodossa vaatisi lausekaupalla tekstiä. Muista, että pidempi ei ole välttämättä parempi.

Hyvää sisältöä oppii tuottamaan vain harjoituksen kautta. Tässä vielä muutama vinkki, jotka kannattaa tarkistaa ennen julkaisua:

  • Voiko sisältöä karsia tai sanamäärää vähentää muuttamatta merkitystä?
  • Onko sisällössä esiintyvä tieto luotettavaa, laadukasta ja tuoretta?
  • Onko jotain oleellista, jota sisältöön voi vielä lisätä?
  • Tarjoaako sisältö konkreettista hyötyä lukijalleen? 

Hyvä sisältö on ajaton resurssi, joka opettaa lukijaansa, tarjoaa konkreettisia hyötyjä ja on luotettavaa. Laadukas sisältö vetää puoleensa lukijoita vielä kuukausien tai vuosienkin päästä julkaisustaan

Unbounce: Noob Guide to Online Marketing

Unbounce: Noob Guide to Online Marketing