Miten tehdä yrityksen somemarkkinointia suunnitelmallisesti?

Viimeisimmissä blogeissamme olemme syventyneet enemmän markkinoinnin strategiseen suunnitteluun niin ostopersoonien kuin toimivan asiakaslupauksenkin tiimoilta, sillä hyvä suunnittelu on elinehto tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin rakentamisessa. Tuloksia ei kuitenkaan saada aikaan ilman käytännön tekoja, ja siksi haluamme tarjota näkökulmia sosiaalisen median kanavien hyödyntämiseen yrityksen markkinoinnissa.

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat työkalut erittäin kustannustehokkaaseen ja tarkasti kohdennettavaan markkinointiin. Some onkin usein paras kanava rakentaa useita markkinoinnin kampanjoita nopeasti, sillä se tarjoaa laajan vastaanottajakunnan: lähes 70 % kaikista internet-käyttäjistä viettää aikaansa somen parissa päivittäin. Miten ja mistä sitten tavoittaa tämä lähes loputon kuulijakunta?

Aseta mitattavat tavoitteet

Ihan ensiksi on hyvä kysyä yksinkertainen kysymys: mitä haluamme somekanavien avulla saavuttaa? 

Selkeiden, mitattavien tavoitteiden rakentaminen pohjautuukin usein laajempaan strategiaan: tarkoituksesi ei ole kerätä seuraajakuntaa, tykkäyksiä tai suosiota sokeasti, vaan jokaisen postauksen, linkin tai päivityksen takana tulee olla tavoite. Näitä ovat esimerkiksi:

  1. Bränditietoisuuden ja tunnettuuden kasvattaminen
  2. Uusasiakashankinta ja myynnin lisääminen
  3. Asiakaspalvelun ja saavutettavuuden parantaminen
  4. Parempien asiakassuhteiden luominen ja sitouttaminen

Valitse oikeat kanavat

Suunnittelematon somemarkkinointi voi haukata yllättävän paljon aikaa, joten on tärkeä määritellä ne kanavat, jotka luovat arvoa ja ovat oikeasti hyödyllisiä. Somekanavia ei tule kuitenkaan valita umpimähkään. Tämä tarkoittaa niiden kanavien tunnistamista, joissa kohderyhmäsi ja potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaansa ja mistä heidät tavoittaa parhaiten. Toisaalta myös resurssit tulee ottaa huomioon, jottei läsnäolo kanavissa muutu kuolonkorinaksi ajanpuutteen takia.

1. Facebook

Suurin ja mahtavin lähes 1,6 miljardilla aktiivisella käyttäjällään. Tarjoaa huipputason työkalut niin höyhensarjan promoihin kuin massiivisten monikanavakampanjoidenkin pyörittämiseen. Erinomainen kanava myös asiakassuhteiden ylläpitoon, asiakaspalveluun ja persoonallisemman sisällön jakeluun. Suosi kuvia ja videoita!

2. Twitter

Mikroblogialustan kasvu on hiipunut, mutta Twitter on silti erittäin toimiva työkalu kustannustehokkaan markkinoinnin ja tapahtumien käyttöön. Soveltuu hektisen luonteensa ansiosta asiakaspalveluun ja sitoutuneemman asiakaskunnan rakentamiseen. Kuten muutkin kanavat, kuvat, giffit ja videot takaavat usein tehokkaamman läpimenon päivityksille. Muista käyttää asiaankuuluvia hashtageja uusien seuraajien tavoittamiseksi!

3. Linkedin

Vielä ammattimaisten, työhön liittyvien somekanavien yksinvaltias LinkedIn on go-to kanava työnantajamielikuvan kehittämiseen, B2B-porukan tavoittamiseen tai laadukkaiden rekrytointien työkaluna. Henkilöbrändäyksen mekka, jossa social selling ja asiantuntemus kukoistaa henkilökohtaisten blogien ja asiasisältöjen kautta. Yritykset ovat out, työntekijät in. Lue lisää somesta myynnin työkaluna täältä.

4. Instagram

Visuaalisen sisällön somekuningas ja pioneeri on edelleen yksi nopeiten kasvavimmista somekanavista. Etenkin nuorten ja milleniaalien suosiossa oleva Instagram nojaa laadukkaisiin kuviin, merkityksellisiin elämyksiin ja visuaalisiin tarinoihin. Erinomainen kanava henkilökohtaisemman, behind-the-scenes -tyyppisen sisällön jakamiseen. Älä stressaa formaalista sisällöstä, vaan löysää kaulusta!

Panosta laadukkaisiin sisältöihin

Enemmän ei ole aina parempi, sillä nyky-yhteiskunnan informaatiotulvasta vain harvat ja valitut, ts. laadukkaat sisällöt, nousevat ylitse muiden. Pyri panostamaan laatuun määrän sijasta, ja suunnittele sisällöt, julkaisut sekä postaukset tavoitteita tukeviksi. Julkaisukalenteri on ehdoton työkalu, ja nämä vinkit auttavat sisältöjen viilauksessa:

  1. Laadukas sisältö edistää tunnettuutta
  2. Ajatusjohtajuudella rakennat brändiäsi uskottavammaksi
  3. Sitoutuneemmat asiakkaat levittävät ilosanomaa

Älä kuitenkaan nojaa vain omiin sisältöihisi, vaan osallistu keskusteluihin, tarjoa apua tai jaa ajankohtaisia uutisia seuraajillesi. Laadukkailla sisällöillä kasvatat seuraajakuntaasi, ajat enemmän liikennettä sivuillesi ja teet some-faneista tyytyväisiä asiakkaita.

Markkinointi sosiaalisen median kanavissa voi olla haastavaa. Tunnemme tärkeimmät kanavat, mihin ne ovat tehokkaita työkaluja ja miten kanavia kannattaa hyödyntää. Sosiaalisen median kanavien ympärille on muodostunut myös iso joukko erilaisia työkaluja, joilla voidaan tehostaa toimintaa, vähentää ajankäyttöä ja hallita kokonaisuutta pienemmillä resursseilla automatisoimalla tekemistä. Ota yhteyttä, mikäli kaipaat apua somemarkkinoinnin suunnitteluun tai käytännön tekemiseen!