Mitkä sisältötyypit toimivat ostopolun eri vaiheissa?

Sisältömarkkinoinnista puhutaan paljon ja se onkin digitaalisen markkinoinnin yksi tehokkaimmista keinoista. On erilaista sisällöntuotantoa, somettamista, videoita, blogikirjoituksia, mutta moniko on sisäistänyt inbound-menetelmän perusajatuksen? Sisältöjen tulisi puhutella ostopolun eri vaiheissa ja viedä potentiaalinen asiakas vaihe vaiheelta kohti ostopäätöstä ja sitoutumista. Listaamme tähän kirjoitukseemme ostopolun eri vaiheet ja millaiset sisältötyypit toimivat missäkin vaiheessa. Offline-kanavilla on paikkansa ostopolun alkupäässä, mutta keskitytään tässä nyt digitaaliseen ostopolkuun.

1. Vedä puoleesi

Tässä vaiheessa sisällön tärkein tehtävä on auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään yrityksesi verkosta. Ohjaa liikennettä verkkosivuillesi hakukoneoptimoinnillaonline-mainonnalla ja sosiaalisen median kanavien kautta, juuri sieltä missä kohderyhmäsi etsii ratkaisua ongelmiinsa tai viettää aikaansa. Liidigeneroinnin ideana on saada ensimmäisessä vaiheessa mahdollisimman moni potentiaalinen asiakkaasi brändisi pariin. Visuaalinen, nopeasti ja vaivattomasti omaksuttava ja helposti jaettava sisältö on tehokkain ensivaiheen vetonaula.

Käytä näitä:

  • Videot
  • Kuvat
  • Infografiikat
  • Lyhyet blogipostaukset (alle 350 sanaa)

2. Konvertoi liidejä

Pidemmät blogiartikkelit ovat hakukonenäkyvyydelle tärkeää polttoainetta, mutta ne ovat myös yksi parhaista tavoista rakentaa asiantuntijaprofiilia ja luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin. Tässä vaiheessa sinulla tulisi olla tarjota heille jotain niin hyödyllistä sisältöä, että sivuillasi vierailijat olisivat valmiita vaihtamaan vähintäänkin sähköpostiosoitteensa tarjoamaasi sisältöä vastaan. Tässä vaiheessa voit alkaa rakentamaan varsinaista liidilistaasi, jota voit hoivata kohti ostopäätöstä.

Käytä näitä:

  • Syväluotaavat artikkelit ja blogipostaukset
  • Webinaarit
  • White paperit ja erilaiset ladattavat oppaat

3. Tee myyntiä

Tässä vaiheessa tarvitaan selkeitä myyntiin ohjaavia call-to-action –elementtejä. Ennen kuin potentiaalinen asiakas on valmis tulemaan maksavaksi asiakkaaksesi, tarvitset vielä tarjolle todistuksia tuotteidesi tai palveluittesi toimivuudesta. 

Käytä näitä:

  • Kolmansien osapuolten arvostelut
  • Testimoniaalit
  • Case-esimerkit
  • Tuote- ja käyttöohjeet

4. Muista ja kuuntele asiakkaitasi

Tiedät varmasti, että uusien asiakkaiden hankkiminen on monin verroin työläämpää kuin lisämyynti olemassa oleville asiakkaille. Muistuta asiakasrekisteriäsi aina välillä olemassa olostasi, pyri kuuntelemaan ja tunnistamaan asiakkaidesi tarpeita. Jos onnistut luomaan positiivisia asiakaskokemuksia, siitä seuraa sitoutuneita asiakkaita ja parhaassa tapauksessa saat uskollisia puolestapuhujia ja brändilähettiläitä.

Käytä näitä:

  • Asiakaskirjeet
  • Asiakastyytyväisyystutkimukset
  • Erilaiset kilpailut ja arvonnat
  • Jaetut kokemukset ja elämykset

Autamme Hubspotin inbound-sertifioituna toimijana mielellämme yritystänne sisältömarkkinoinnin strategian luomisessa ja kaikkien edellä mainittujen vaiheiden suunnittelussa. Googlen sertifioinnit hakusana- ja videomainonnassa  ja pitkä kokemus digitaalisesta markkinoinnista takaavat sen, että pystymme luomaan potentiaalisten asiakkaitten liikennettä sivullesi ja auttamaan edellä mainituissa taktiikoissa pienimpäänkin yksityiskohtaan saakka. Google Analyticsin sertifiointi takaa sen, että otamme mittaamisen tosissaan.

Jos tuntuu, että kaipaat asiantuntevaa kumppania niin ota yhteyttä ja rupatellaan yhteistyön mahdollisuuksista.