Ovatko Call-to-Actionisi kunnossa?

Call-to-actionit eli tuttavallisemmin CTA:t ovat kehotteita, joiden tavoitteena on saada vierailija tai käyttäjä tekemään haluttu toiminto. Näitä ovat esimerkiksi yhteyden ottaminen, oppaiden lataaminen tai vaikkapa videon katsominen. Kehotteita voi sijoittaa lähes paikkaan kuin paikkaan tukemaan ostopolkua tai haluttua toimintoa: verkkosivulle, esitteisiin, videoihin tai vaikkapa sähköpostin allekirjoitukseen.

Call-to-actionit pitävät kuitenkin sisällään enemmän kuin vain napin ja muutaman sanan tekstiä. Ne koostuvat useasta tekijästä, jotka vaikuttavat merkittävästi käyttäjän lopulliseen toimintaan. Pelkää “Osta”-nappi sivulla ei välttämättä yksinään toimi, vaan laadukkaat kehotteet vaativat enemmän.

Mistä hyvät call-to-actionit sitten rakentuvat? Miten saat maksimoitua CTA:si klikkausprosentit? Lue alta lisää call-to-actionien hyvistä käytännöistä ja poimi vinkit talteen!

1. Selkeä, katseenkiinnittävä design

Hyvä call-to-action on selvästi erotettava, selkeä kokonaisuus, josta käyttäjä ei voi erehtyä. Call-to-actioniesi värien tulisi olla korkeakontrastisia, jotta ne erottuvat taustan, verkkosivun tai muun sisällön joukosta. Kannattaa huomioida myös nappien näkyvyys ja koko: tee niistä tarpeeksi suuria, jotta napit ovat toimivia sekä mobiilissa että desktopilla. Katso alta esimerkki sivuiltamme: 

2. Toimintaan kehottava teksti

Kerro kävijälle tai vierailijalle, mitä haluat hänen tekevän. Hyvä CTA:n copyteksti on selkeää, ei väsynyttä bisnesjargonia sisältävää sujuvaa tekstiä. Käytä positiivisia, toimintaan kehottavia subjekteja ja verbejä, ja vältä adjektiivien ja adverbien käyttöä. “Paranna liiketoimintaasi - lataa maksuton opas” on paljon selkeämpi kehote kuin “Parempi liiketoiminta - opas ladattavana”.

3. Kerro selkeästi, mitä ja miksi

Kuten yllä jo mainittiin, kehotteen lisänä toimivan tekstin tulisi kertoa, mitä kävijä tai vierailija saa tehtyään tietyn toiminnon, eli toisin sanoen mitä tapahtuu, kun kehotetta klikkaa. Käynnistyykö kehotteesta ilmaisen oppaan lataus, vai liittyykö kävijä uutiskirjelistalle? Kerro tarkasti, mutta selkokielellä seuraavat vaiheet: “Anna vain sähköpostiosoitteesi ladataksesi maksuttoman digimarkkinoinnin oppaamme”.

4. Rakenna CTA:t tukemaan ostopolun jokaista vaihetta

Kuten varmasti tiedät, erilliset laskeutumissivut ovat konversioiden aatelia, oli sitten kyse ladattavasta oppaasta tai webinaarin ilmoittautumislomakkeesta. Rakenna displaymainos-, somejako- tai videokehotteesi tukemaan kävijän ostopolun vaihetta. Esimerkiksi videon lopussa infografiikkaan ohjaava linkki on toimivampi, kun kävijä laskeutuu juuri sille sisällölle tarkoitetulle sivulle esimerkiksi yrityksen etusivun sijasta.

5. Sijoita kehotteet näkyvälle paikalle

Jos kyseessä on laskeutumissivu vaikkapa ilmaisen demon lataamiselle, kehotteesi tulisi olla suoraan näkyvillä kävijän sivulle laskeuduttua. Ylimääräinen skrollaus tai usean eriävän kehotteen näyttäminen saattaa sekoittaa käyttäjää, näin ollen heikentäen konversioita. Sijoita siis kehotteesi näkyvälle paikalle ja pidä sivu simppelinä. Katso alta Salesforcen esimerkki:

6. Testaa, testaa ja testaa

Välitöntä avainta onneen ei call-to-actionienkaan osalta ole. Pienetkin muutokset copytekstissä, kontrastissa, sijoittelussa tai väreissä voivat moninkertaistaa konversioprosentit. Testaa siis kehotteitasi jatkuvasti ja poimi parhaiten toimivat jutut talteen.