Pinterest Lens tuo tekoälyn puhelimeesi, Facebookilta taas uusi Snapchat-kopio

Digitaalisen markkinoinnin kentällä tapahtuu jatkuvasti uutta, joten päätimme koostaa jälleen ajankohtaisen digivirrassa-katsauksen viimeisimpiin uusiin juttuihin, kuten Pinterestin Lens-työkalun julkaisuun, Facebookin uuteen Snapchatin haastajan julkaisuun ja Instagram Storiesin mainospäivitykseen. Lue alta digimarkkinoinnin viimeisimmät uutiset ja polttavat puheenaiheet!

Pinterest Lens luo kuvasta digitaalisen katalogin 

Viime kuussa beta-versiona julkaistu Pinterestin Lens -työkalu päivitettiin pari päivää sitten sovelluksen iOS- ja Android-versioihin, ja tuo tekoälyyn perustuvan katalogiselauksen kaikille käyttäjille. Sovellus käyttää älypuhelimen kameraa ottaen kuvan halutuista esineistä, ja tarjoaa sitten käyttäjille esineeseen sekä kontekstiin liittyviä pin-lisäyksiä ja tauluja. Esimerkiksi kahvikupista Lensillä otettu kuva voi tarjota käyttäjälle vinkkejä keittiön sisustamiseen tai vaikkapa kattaukseen.

BRANDPROD-260-Lens-Table-kt-01.gif

Pinterest julkisti myös muita visuaaliseen löytämiseen tarkoitettuja ominaisuuksia, kuten Shop the Look ja Instant Ideas

Facebook Stories (Messenger Day) julkaistu lähes kaikille

Facebookin ensimmäinen oma Snapchat-kopio oli Instagram Stories, mutta yrityksen halu tuoda vastaava kuvien ja hetkien jakamiseen keskittynyt ominaisuus muihinkin palveluihin ei ole hiipunut. Facebook nimittäin julkaisi Stories-ominaisuuden pikaviestipalveluunsa Messengeriin viime viikolla lähes kaikille käyttäjille. Ominaisuus kantaa nimeä Messenger Day, joskin joissain näkymissä myös Facebook Stories saattaa vilahtaa. 

Päivitys tuo mukanaan Snapchatista ja Instagram Stories:ista tutun mahdollisuuden käyttäjille jakaa kuvia, videota, tekstiä ja tarroja sisältäviä pläjäyksiä 24 tunnin ajan ystäville. Ominaisuuden voi odottaa tulevan vähitellen kaikkien käyttäjien saataville kuluvien kuukausien aikana. 

Instagram Stories toi mainostusmahdollisuudet maailmanlaajuisesti saataville

Kuten tammikuussa kerroimme, Instagram suunnitteli Stories-ominaisuuden mainostusmahdollisuuksien globaaliksi laajentamista lyhyellä aikavälillä. Päivitystä ei tarvinnut kauaa odotella, sillä yhtiö ilmoitti hetki sitten avanneensa mahdollisuuden “mukaansatempaaviin koko näytön mainoksiin” kaikille mainostajille. 

Samalla myös perinteisistä julkaisuista tutut Business Insights -analytiikkatyökalut tulevat saataville Stories-julkaisuihin ja mainossisältöihin. Stories-mainokset luovat entistä paremmat edellytykset tarinoihin pohjautuvaan, immersiiviseen sisältöön. Kuten perinteisetkin mainokset, koko näytön Stories-mainoksia voi kohdentaa ja optimoida erittäin tarkkaan kohderyhmiin sopiviksi. Mainokset soljuvat sujuvasti tarinoiden keskellä, eikä käyttäjää keskeytetä sisällöistä toiseen siirryttäessä.