Sisältömarkkinoinnin trendit vuonna 2016

Uusien teknologioiden kehittyessä tavat kuluttaa ja tuottaa sisältöä muuttuvat vauhdilla. Interaktiivisempi sisältö, 360-video ja kanavakohtaiset sisältösuunnitelmat tulevat mullistamaan sisältömarkkinoinnin tänä vuonna. Lue alta, miten trendit vaikuttavat sisältömarkkinointiin ja sen tekemiseen vuonna 2016.

1. Uudet julkaisumahdollisuudet sosiaalisessa mediassa

Linkedinin Pulsen ja Facebookin Instant Articlesien tyyppiset julkaisualustat somekanavien sisällä tarjoavat julkaisijoille parempaa näkyvyyttä sisältöjen alkuperäiseen julkaisualustaan verrattuna.

2. Uudet haastajat 

Uusien, vaihtoehtokanavien ja -sovellusten adoptointi yritysten ja brändien markkinoinnissa tulee olemaan entistä ketterämpää. Vain parissa vuodessa Snapchat ja Instagram ovat nousseet nuorten suljetuista verkostoista milleniaalimarkkinoinnin ykköstyökaluiksi. Uudet kanavat tulevat integroitumaan osaksi jo perinteisten kanavien valikoimaa yhä nopeammin.

3. Sisältöjen kokoaminen 

Sisältömarkkinoinnin tuottamisen ja kuluttamisen raja sekoittuu entisestään älykkäiden sisältöjä koostavien sovellusten ja teknologioiden myötä. Twitterin Project Lightning:n kaltaiset, reaaliajassa erilaisia rikastettuja sisältöjä näyttävät softat tulevat horjuttamaan live-tapahtumien ja ilmiöiden sisältöjen uutismaista kerrontaa.

4. Sponsoroidut sisällöt 

Sponsoroidut sisällöt ovat yhä enemmän sääntö kuin poikkeus sisältöjä jaeltaessa. Orgaanisten julkaisujen näkyvyys jatkaa syöksykierrettään useimpien sosiaalisten verkostojen hypätessä agressiivisesti mainostusominaisuuksien maailmaan. Maksettujen sisältöjen määrä tulee kasvamaan entisestään vuonna 2016.

5. Vaikuttajamarkkinointi kasvaa

Erilaisten vaikuttajien hyödyntäminen sosiaalisessa mediassa ja verkostoissa tulee olemaan yhä useammin vaihtoehto perinteiselle mainostamiselle. McKinseyn tutkimuksen mukaan vaikuttajia käyttämällä päästään jopa yli 30 %: parempiin tuloksiin perinteiseen mainostamiseen verrattuna. 

6. VR eli Virtual Reality

Virtuaalisten sisältöjen, kuten 360-videoiden, tuottaminen yleistyy huimaa vauhtia, ja tarjoaa entistä sitouttavampia tapoja puhutella kohderyhmiä. Tuotantoyhtiöiden investoidessa uusimpiin teknologioihin myös markkinoijat pääsevät hyödyntämään uusia juttuja joukoittain tänä vuonna. Katso Tjärebörgin toteuttama Youtube-video ja uppoudu hetkeksi lomatunnelmaan kotisohvalta.