Sosiaalinen media myynnin työkaluna

Viime aikoina kovasti sosiaalisessa mediassa puhuttanut myynnin murros ja social selling ovat luoneet tilanteen, jossa some-koulutuksia tarjoavia yrityksiä on syntynyt kuin tyhjästä. Myynnin sparraustilaisuudet ja seminaarit ovat suositumpia kuin koskaan, ja Suomesta alkaa vihdoin löytymään myös muutamia aidosti digitalisaatiota hyödyntäviä myyntiguruja, jotka toimivat suunnannäyttäjinä uuden ajan moderneille myyjille.

Mutta miten ihan tavallinen myyntiorganisaatio voi hyödyntää sosiaalista mediaa ja päivittää myyntiarsenaalinsa tähän päivään? Katso alta muutama helppo, mutta toimiva vinkki sosiaalisen median hyödyntämiseen myynnissä.

1. Päivitä sosiaalisen median profiilisi kuntoon

Nykyaikana myynnin taustatyö on moninkerroin helpompaa kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten. Nykyään ostajat ja selkeät ostosignaalit on helppo löytää sosiaalisen median keskusteluista, kuten Twitteristä, LinkedInin ryhmistä tai foorumeilta. Ostajat ovat avoimempia ostoaikeistaan kuin ikinä: he kysyvät suosituksia, vertailuja ja kokemuksia useissa eri kanavissa verkostoiltaan. Kuten varmasti tiesitkin, suurin osa ostopäätöksestä syntyy verkossa ennen ensimmäistäkään kosketuspistettä myynnin kanssa - eikö siis olisi arvokasta olla kuuntelemassa ja vaikuttamassa näihin signaaleihin silloin, kun se on kaikista tärkeintä, eli kartoitusvaiheessa?

Ota siis selville, mitä potentiaaliset asiakkaasi puhuvat sinusta, toimialastasi tai kilpailijoistasi ja missä nämä keskustelut käydään. Päivitä henkilökohtainen asiantuntijaprofiilisi sosiaalisen median strategiaanne tukemaan, ja aktivoidu tärkeimmissä kanavissa. 

2. Liity tärkeisiin ryhmiin ja yhteisöihin

Ota selville, missä tärkeimmät asiakkaasi, yhteistyökumppanit, kollegat tai kilpailijasi viettävät aikaansa keskustellen toimialan trendeistä, innovaatioista tai kipupisteistä ja hyödynnä nämä foorumit osallistumalla. Tarjoa näkemyksiäsi, ole avuksi ja edistä brändinne ajatusjohtajuutta olemalla ammattitaitoinen ja hyödyllinen resurssi muille. Näin myös verkostoidut muiden vaikuttajien, asiantuntijoiden ja potentiaalisten asiakkaidesi kanssa ja luot vankkaa pohjaa myöhemmille myyntitapahtumille tutustumalla ihmisiin henkilökohtaisella tasolla.

3. Jaa brändin, palvelun tai tuotteesi ilosanomaa

Digitaalisen markkinoinnin hyödylliset sisällöt, kuten infografiikat, ladattavat oppaat tai whitepaperit ovat yksi markkinoinnin tärkeimmistä aseista sisältömarkkinoinnin näkökulmasta, mutta älä jätä ilosanoman jakamista yksin markkinoinnin harteille. Myyntinne tulisi hyödyntää julkaisujen levittämistä siinä missä markkinoinninkin, vaikka sisältö ei henkilökohtaisesti sinun tuottamaa olisikaan. Tehtävänne on luoda kuvaa yhtenäisestä yrityksestä, jonka arvokkainta omaisuutta sen asiantuntijat ovat. Hyödynnä siis myyjien henkilökohtaiset verkostot ja kannusta sisältöjen jakamiseen myös työntekijäverkostoissa. Tämä edistää myös myyjien työtä, sillä se antaa heille mahdollisuuden näyttää olevansa asiantuntijoita alallaan.

4. Tutki, mitä kilpailijasi tekevät

Sosiaalinen media on siitä erinomainen työkalu, että sisältö ja keskustelut ovat pääosin kaikille avoimia. Tutki ja etsi, mitä kilpailijasi tekevät, ja opi heidän virheistään sekä onnistumisistaan. Avainta täydelliseen onnistumiseen ei ole vielä kukaan keksinyt, mutta vakoile parhaimmin menestyviä ja ota heidän toimivimmat taktiikat käyttöösi - älä siis käytä kaikkea aikaasi kantapään kautta oppimiseen. Jos jokin toimii, se on luultavasti jo käytössä. 

Seuraa myös kilpailijoidesi asiantuntijoita, sillä sitä kautta saat parhaimman kuvan siitä, mitä kilpailussa tällä hetkellä tapahtuu ja ehkä myös näkemyksiä siihen, mihin toimiala on menossa. Tämä helpottaa pysymään vauhdissa mukana ja reagoimaan muutoksiin ennen kuin on liian myöhäistä. Erilaisia sosiaalisen kuuntelun työkaluja on verkko täynnä, joista tässä muutama alkuun pääsemiseksi.

5. Hyödynnä läpinäkyvyys

Nosta esiin yrityksesi tärkeimmät kohokohdat, työntekijät ja työkulttuuri. Viestimällä yrityksesi arjesta, onnistumisista ja haasteista luot persoonallista, samaistuttavaa ja kiinnostusta herättävää mielikuvaa yrityksestäsi, osaajistasi sekä toimialastasi. Tämä palvelee yritystäsi kertomalla yhtenäistä ja positiivista kuvaa organisaatiostasi, sekä auttaa potentiaalisia työntekijöitä sekä asiakkaita oppimaan lisää asioista, jotka heitä kiinnostavat. Kerro siis arvoistasi ja arjestasi olemalla mahdollisimman läpinäkyvä.

Tässä vielä nopea checklist sosiaalisen median hyödyntämiseen myynnin työkaluna:

  1. Ole siellä, missä asiakkaasi ovat
  2. Kuuntele, tutki ja opi
  3. Verkostoidu, luo henkilökohtaisia suhteita ja osallistu keskusteluihin
  4. Päivitä myyjiesi sosiaalisen median profiilit some-strategian mukaiseksi
  5. Tee toiminnasta läpinäkyvää
  6. Valjasta työntekijöidesi verkostot markkinoinnin ja myynnin käyttöön

Kerro meille kommenteissa omat vinkkisi tai onnistumisesi sosiaalisen median hyödyntämisestä myynnin työkaluna.