Sosiaalisen median seuraajista asiakkaiksi

Sosiaalisen median strategian lähtökohtana on usein joukko erilaisia mittareita, joita seurataan silmä kovana tuloksia analysoiden. Tavoitteena on usein tykkääjien, seuraajien, sitoutuneiden fanien tai sisällön kanssa vietetyn ajan kasvattaminen. 

Tykkäykset eivät kuitenkaan kasvata bisnestäsi. Maksavat asiakkaat sen sijaan kasvattavat. Sosiaalisen median seuraajista, faneista ja verkostoista on hyötyä vain, jos he konvertoituvat maksaviksi asiakkaiksi. Lue lisää, niin kerromme sinulle miten.

Hyödynnä offline-kanavat

Tuotteella, palvelulla tai yritykselläsi on varmasti perinteisiä kosketuspintoja verkon ulkopuolella – myymälässä, esitteissä, pakkauksissa ja niin edelleen. Hyödynnä nämä kanavat tukemaan sosiaalisen median ilosanoman levittämistä: sisällytä sopiviin paikkoihin yrityksesi twitter- tai Instagram-handlet eli käyttäjätunnukset, käytä kampanjakohtaisia #hashtageja tai aja liikennettä QR-koodien ja lyhytosoitteiden kautta. 

Miksikö? Hubspotin mukaan 71 % ostavat todennäköisemmin tuotteen tai palvelun, jos sitä on suositeltu tai se on kerännyt hyviä arvioita verkossa. Tee keskustelu yrityksestä, tuotteista ja palveluistasi mahdollisimman helpoksi, niin tuet positiivisen suusta-suuhun -markkinoinnin leviämistä myös verkossa.

Valjasta seuraajat osaksi bisnestäsi

Sosiaalisen kuuntelun avulla pääset syvemmälle asiakkaiden ja faniesi mielipiteisiin sekä toiveisiin. Osallistumalla aktiivisesti dialogiin ja kuuntelemalla voit saada arvokkaita ideoita esimerkiksi myyntiin, markkinointiin tai tuotekehitykseen – seuraajasi ovat mittaamattoman arvokas resurssi, jota kannattaa hyödyntää kaikessa.

1. Ole persoonallinen

Älä kopioi ennakkoon kirjoitettuja vastauksia, kuten ehkä sähköpostiviestinnässä tekisit. Some on luonteeltaan läpinäkyvä ja henkilökohtainen, joten lähesty asiakkaita ja fanejasi samoin. Anna eri henkilöiden näkyä persoonallisen viestinnän ja allekirjoitusten muodossa. Näytä, että olet muutakin kuin kasvoton brändi. 

2. Anna tunnustusta

Jaoitpa sitten seuraajiesi sisältöä, käytit heidän ideoitaan markkinoinnissasi tai otit vinkit tuotekehitykseen, muista antaa tunnustusta merkitsemällä henkilöiden käyttäjätunnukset postauksiisi. Näin edistät läpinäkyvyyttä ja näytät, että välität.

3. Kuuntele ja seuraa

Seuraa mitä asiakkaat tai seuraajasi puhuvat sinusta, kilpailijoista tai toimialasta. Näin keräät arvokasta tietoa esimerkiksi oman brändisi mielikuvasta tai siitä, mitä asioita asiakkaasi toivovat juuri nyt. Sosiaalinen kuuntelu on nykyajan markkinatutkimusta.

4. Hyödynnä positiiviset kokemukset

Kuuntelemalla sosiaalista mediaa, arvioita ja palautteita voit valjastaa seuraajiesi sisältöjä omaan markkinointiisi. Jaa positiviiset asiakaskokemukset, hauskat kuvat ja kehut edelleen verkostollesi. Näin markkinoit suusta suuhun verkossa, ja mikä parasta, aidon asiakaskokemuksen kautta. Hyödynnä asiakkaiden kertomuksia myös muissa kanavissa, kuten verkkosivuilla tai myyntimateriaaleissa.

Tuota ja jaa hyödyllistä sisältöä

Sisältö- ja inbound-markkinoinnin aikakautena liian moni keskittyy vain avainsanojen tai sisällön optimoinnin kautta saataviin tuloksiin, kun perimmäinen ajatus on tarjota aidosti hyödyllistä ja avuliasta sisältöä. Kukaan ei lue tuottamiasi sisältöjä huvikseen, vaan siihen on jokin syy.

Yksi keino löytää näitä syitä, ja samalla lisää aiheita sisällöntuotantoon, on tarkastella asiakkaitasi. Mitä suurempia ongelmia tai kokonaisuuksia tuotteesi tai palvelusi ratkaisee? Jos yrityksesi myy nauloja, et varmaankaan saa menestystä bloggaamalla eri naulojen ominaisuuksista, vaan tarjoamalla esimerkiksi vinkkejä työkalujen valitsemiseen, rakentamiseen tai remontointiin. Selvitä, mikä asiakkaitasi kiinnostaa, ja tarjoa sisältöä sen mukaan. Pyri olemaan avulias asiantuntija.

Jaa eksklusiivisia tarjouksia

Eksklusiiviset, rajoitetut tai muuten spesiaalit tuotteet ja palvelut kiinnostavat ihmisiä. Voit hyödyntää tätä myös somessa tarjoamalla tuotteistasi esimerkiksi seuraavin tavoin:

  • Rajoitetut erät, joita markkinoit vain parhaille faneillesi.
  • Odotuslistat, joiden avulla keräät tietoa ennakkoon kiinnostuneista.
  • Kanavakohtaiset tarjoukset, joita jakelet vain tietyissä kanavissa.

Ja niin edelleen. Valjasta somekanavat tarjotaksesi jotain erityistä seuraajillesi, oli se sitten erikoisalennuksia, rajoitettuja eriä tai uutuustuotteita. Eksklusiiviset tarjoukset tukevat myös usein muita sosiaalisen median strategian pointtejasi.

Tee ostaminen helpoksi

Vaikka jaat hyödyllistä sisältöä, pyrit välttämään tyrkyttämistä ja olet aidosti avulias sosiaalisessa mediassa, sinun ei tule unohtaa tärkeintä – eli myyntiä. Tee ostaminen mahdollisimman helpoksi kanavasta riippumatta. Pidä huoli, että seuraajat ja olemassa olevat asiakkaat tietävät, mistä ostaa. Jaa suoria linkkejä tuotteisiin. Tee tuote- ja palvelusivuistasi somessa jaettavia. Toisin sanoen kerro, mistä seuraajasi voivat tehdä ostoksia, ja tee se heille helpoksi.

Sosiaalinen media on yksi nykyajan tehokkaimmista myyntikanavista oikein valjastettuna. Jos tarvitset apua esimerkiksi some-strategian tai kanavakohtaisen markkinoinnin suunnittelussa, ota yhteyttä niin istahdetaan alas.