Sosiaalisen median strategia kuntoon [INFOGRAFIIKKA]

Kirjoitimme edellisessä blogissamme sosiaalisen median vakiintuneen jo osaksi jokapäiväistä digimarkkinoinnin ja digitaalisen asiakaspalvelun ympäristöä, joten halusimme tarjota hieman lisää konkretiaa siihen, miten yrityksesi tai brändisi voi pienilläkin panostuksilla ottaa hyödyntää somekanavia ja ottaa sosiaalisen median strategian haltuun. 

Sosiaalinen media ei ole enää pelkästään kanava itsessään, vaan osa koko yrityksen verkkopresenssiä: aina asiakaspalvelusta markkinointiviestintään, toimiakseen tehokkaasti sosiaalinen media vaatii paikkansa markkinointistrategian kirjassa. Kokosimme tähän postaukseen muutamia hyödyllisiä vinkkejä, joista lisää alla.

1. Valitse ne sosiaalisen median kanavat, jotka luovat arvoa

Eri some-kanavia on lukuisia ja uudet, toinen toistaan trendikkäämmät palvelut ja sovellukset saattavat sekoittaa monenkin pakkaa: missä juuri meidän tulisi näkyä, viestiä, vaikuttaa ja pöhistä? Sosiaalisen median strategiaa kannattaakin lähteä suunnittelemaan arvioimalla ne kanavat, jotka oikeasti luovat arvoa bisneksellesi – siis tunnistamalla ne mediat, joissa kohderyhmäsi ja olemassa olevat asiakkaasi ovat tavoitettavissa. Eri kanavien demografiset ominaisuudet eroavat merkittävästi toisistaan, joten on tärkeä arvioida kanavien toimivuutta oman toiminnan, tavoitteiden ja resurssien kannalta.

2. Määrittele tavoitteet toiminnan tueksi

Tekeminen ilman tavoitteita on turhaa, myös somessa. Määrittele siis ne tavoitteet, joita haluat sosiaalisen median strategian tukemana saavuttaa? Kenties haluat tarjota asiakkaillesi monikanavaisemman asiakaspalvelukokemuksen, ulottaa brändisi markkinointiviestinnän uusille kohderyhmille tai jakaa sisältöjäsi tehokkaimpien sosiaalisten kanavien kautta ja näin luoda myönteisempää imagoa brändillesi. Mitä ongelmia haluat sosiaalisen median avulla ratkaista?

3. Valjasta some koko organisaation käyttöön

Sosiaalisen median kanavat ovat jo pitkään kuuluneet monen digimarkkinoinnin parissa työskentelevän työkalupakkiin, mutta some tarjoaa myös muita mahdollisuuksia yrityksille. Social selling on termi, joka on viime aikoina ollut pinnalla myös Suomessa. Fuel Digitalin postaus aiheesta kertoo tiivistetysti oleellisen: sosiaalinen myynti on bisneksen eri toimintojen – myynnin, markkinoinnin ja strategian – niputtamista yhteen tavalla, joka hyödyttää sekä yritystä että asiakasta, yksilöllisesti.

Some tarjoaa myynnin lisäksi loistavan mahdollisuuden mm. asiakkaiden sitoutumisen, asiakastyytyväisyyden, asiakaspalvelun sekä sitä kautta positiivisemman brändikuvan rakentamiseen. Jos hommat toimivat, se kyllä huomataan. Sama pätee myös toisin päin.

4. Keskity koukuttavaan sisältöön

Eri somekanavat tekevät sisältöjen jakelusta helppoa ja mahdollistavat viraalimaisen leviämisen suosituimmille sisällöille. Yhteistä suosituimmilla sisällöillä on se, että ne sitouttavat asiakkaita ja prospekteja ja ovat hyödyllisiä vastaanottajan näkökulmasta. Erilaiset opastusvideot toimivat erinomaisesti asiakaspalvelun puolesta, kun taas esimerkiksi infografiikat keräävät suuren määrän asiaa helposti ja nopeasti omaksuttavaan muotoon. Tutkimukset osoittavatkin, että visuaalisia sisältöjä tukevat somekanavat sitouttavat käyttäjiään jopa moninkymmenkertaisesti perinteisiin kanaviin verrattuna.

Keskity koukuttavaan sisältöön, joka palvelee asiakasta ja sitä kautta myös bisnestäsi.

5. Älä unohda kuuntelemisen taitoa

Somekanavat tekevät markkinoinnin ja viestinnän sisältöjen jakamisesta uskomattoman vaivatonta, mutta se ei tarkoita etteikö joskus tarvitsisi pysähtyä kuuntelemaan, mitä ympärillä tapahtuu. Sosiaalisen median läpinäkyvän luonteen takia pystyt seuraamaan hyvinkin tarkasti sitä, mitä esimerkiksi yrityksestäsi tai tuotteistasi puhutaan. Vastaavasti sosiaalinen kuuntelu tarjoaa sinulle kristallipallon kilpailijoidesi arkeen: seuraamalla heidän toimintaa, asiakaspalvelua ja yleistä keskustelua saatat saada vinkkejä omaan liiketoimintaasi ja näin pysyt paremmin kilpailussa mukana. 

Jos siis viestit sosiaalisessa mediassa aktiivisesti, älä unohda seuraajiasi. Monitoroi ja reagoi jatkuvasti palautteisiin, kyselyihin tai kehuihin. Olemalla läsnä ja tarjoamalla apua näytät asiakkaillesi, että välität.

6. Seuraa, analysoi ja kehitä toimintaa

Kuten alussa jo tuli mainittua, eri kanavia ja sosiaalisen median strategian toteutustapoja on lukemattomia ja ne ovat aina yksilöllisiä. Älä siis tuudittaudu vain kopioimaan menestyjiltä, vaan pidä silmällä toimintaa ja mittaa tärkeimpien tavoitteidesi mukaisia mittareita. Vain aktiivisesti analysoimalla tuloksia voit määrittää, mitkä jutut toimivat ja mitkä kaipaavat kehittämistä. Kun huomaat menestystarinan reseptit, monista: tuota parhaimmin menestyvää sisältöä jatkuvasti tai panosta kanaviin, jotka tuovat eniten sivuillesi liikennettä. Tärkeintä on kehittää ja parantaa toimintaa jatkuvasti.

Katso alta vielä Sprout Socialin seitsemän kohdan some-strategian checklist.

Lähde: Sproutsocial.com

Lähde: Sproutsocial.com