Kaikki mitä sinun tulee tietää uudesta Google Adsista

google-keynote-3.jpg

Perinteinen Adwords käyttöliittymä poistuu

Seurasimme eilen 10.7.2018 historiallista Google Marketing Keynote -livestreamiä, jossa Google lanseerasi uuden brändinsä (Google Ads) sekä mainospalveluihin tulevat muutokset. Muutosten myötä perinteinen Adwords käyttöliittymä poistuu ja tilalle tulee uusi uudistunut Google Ads. Tulevaisuudessa Google Ads sisältää kaikki AdWords-kampanjatyypit, kuten hakukone, display ja video- sekä sovelluskampanjat, joiden avulla mainostaja pystyy tavoittamaan kuluttajia erilaisten mainoskanavien kautta kaikissa digitaalisissa kanavissa.

Google AdWordsin mainospalvelut ovat toimineet uuden käyttöliittymän alla jo tovin, mutta mainostajalla on ollut mahdollisuus käyttää myös AdWordsin vanhaa käyttöliittymää. Nyt vanha käyttöliittymä on poistumassa ja lisäksi Google on uudelleenbrändännyt mainosalustansa. Uudistunut brändi tulee käyttöön mainospalveluiden käyttöliittymään, ohjekeskukseen sekä laskutusasiakirjoihin 24.7.2018. Tämän kuukauden lopusta alkaen Googlen mainoksia suunnitellaan siis osoitteessa ads.google.com.

google-keynote-1.jpg

Teknologia vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen

Google korosti julkistustilaisuudessaan mobiili- ja tekoälyteknologian kehityksen vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen sekä kuluttajien tarpeisiin. ”Kuluttajia ei ole koskaan ollut näin vaikeaa miellyttää, mutta toisaalta markkinoijilla ei ole koskaan ollut näin paljon mahdollisuuksia kehittää markkinointiaan,” lausui Sridhar Ramaswamy Google Adsin vanhempi varapresidentti eilisessä julkistustilaisuudessa. 

Mitä enemmän teknologia kehittyy, sitä vaativampia ihmisistä tulee ja Google toimiikin tänä päivänä merkittävässä roolissa ihmisten ja markkinoijien keskuudessa. Mitä kiireisempiä ihmiset ovat, sitä nopeammin ja helpommin heidän pitää löytää vastaukset esittämiinsä kysymyksiin. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että palveluita kehitetään ihmisten tarpeet edellä, sillä se mitä ihmiset tarvitsevat, on myös markkinoijien keino tyydyttää asiakkaidensa tarpeet. Esimerkkinä Display mainosten ”mute-ominaisuus”: se otettiin käyttöön, kun ihmiset alkoivat antaa palautetta videomainosten ääniominaisuuksista. Nykyisin videomainoksista pystytään valitsemaan sisältävätkö videomainokset ääntä vai eivät.

Uudistuneisiin Google palveluihin tulee paljon ominaisuuksia, joita ei ennen ole ollut saatavilla. Tällaisia ovat mm. Tekoälyn ja automatiikan lisääntynyt käyttö sekä pienien yrityksien markkinoinnin helpottaminen selkeämmillä ohjelmistoilla. Tekoälyä hyödynnetään tulevaisuudessa entistä enemmän paitsi automaattisiin hintatarjouksiin ja otsikointeihin, myös entistä enemmän mainosten kokonaisvaltaiseen ja luovaan suunnitteluun sekä erilaisille kohderyhmille kohdentamiseen.

Uudet kampanjatyypit

Google ottaa käyttöönsä neljä täysin uudenlaista kampanjatyyppiä. Näitä ovat Smart Campaigns, Smart Shopping Campaigns, Local Campaigns ja Hotel Campaigns. Uudistuksissa on huomioitu entistä enemmän myös pienyrityksiä, joilla ei ennen ole välttämättä ollut osaamista tai aikaa tehdä Google-mainontaa. Esimerkkinä uusi Smart Campaigns, joka on Google Ads-mainostyyppi pienille yrityksille. Sen avulla pienet yritykset pystyvät rakentamaan mainoskampanjansa vain muutamassa minuutissa. Kampanjan käynnistämiseen riittää, että lisää mainokselle otsikon, kuvauksen sekä halutut valokuvat ja videot. Kaikki yhdellä yksinkertaisella kampanjatyypillä. Uudet kampanjatyypit tulevat saataviksi ensin englanninkielelle ja sen jälkeen ne otetaan hiljalleen käyttöön myös muille kielille vuoden 2018 aikana.

google-ads-2.jpg

Kolme uutta brändiä: Googe Ads, Google Marketing Platform ja Google Ad Manager

Google Adsin lisäksi eilen julkistettiin myös kaksi muuta uudistunutta Google-brändiä: Google Marketing Platform ja Google Ad Manager. 

Nykyiset DoubleClick- ja Google Analytics 360 sovellukset yhdistyvät uuden Google Marketing Platformin alle.  Google Ad Manager puolestaan yhdistää DoubleClick for Publishers- ja DoubleClick Ad Exchange sovellukset. 

DoubleClick Ad Exchange on Google Display-mainonnan reaaliaikainen markkinapaikka, jonka kautta ostetaan ja myydään mainontaa.

Lue lisää, mitä kaikkea Google Adsilla voi jo tehdä Suomessa.


Katso koko Google Marketing Keynote