Tehokas digimarkkinointi vuonna 2016

Halusimme jatkaa edellisen postauksemme linjoilla ja ottaa varaslähdön uuteen vuoteen digimarkkinoinnin perusasioihin keskittymällä. Jos olet vielä pääosin panostanut perinteiseen markkinointiin, niin nyt kannattaa viimeistään siirtyä digimarkkinoinnin aikaan ottamalla haltuun nämä perustaktiikat ja tekeminen. Lue alta lisää, miten digitaalisen markkinoinnin perustekeminen muuttuu vuonna 2016, ja mitä sinä voit tehdä jo nyt, jotta olet valmis ensi vuoden markkinoinnin starttiin.

1. AdWords-mainonta

Tiesitkö, että Google käsittelee päivittäin yli 3,5 miljardia hakukonekyselyä, tai että keskimäärin joka kolmatta mobiilissa näytettyä AdWords-mainosta klikataan hakuja tehdessä? Usein palveluja ja tuotteita etsiessä ensimmäinen kosketuspiste asiakaspolulla onkin Google. Oikeiden hakusanojen ja kohderyhmätietojen kohdentaminen esimerkiksi paikallisesti voi moninkertaistaa sivustosi kävijämäärän ja edelleen myyntisi.

2. Mobiilioptimoidut sivustot

Jo aiemmin tämän vuoden huhtikuussa Google (ja myöhemmin myös Yahoo ja Bing) kertoi alkavansa suosimaan mobiiliystävällisiä sivustoja hakutuloksissaan, joten viimeistään nyt on aika hypätä responsiivisen verkkosuunnittelun kelkkaan. Esimerkiksi kevyiden myynti-, yritys- tai esittelysivustojen päivittäminen kaikilla päätelaitteilla toimivalle alustalle on erittäin helppoa ja kustannustehokasta, ja näin varmistat yrityksesi löydettävyyden sekä paremman käyttökokemuksen vuosiksi eteenpäin.

3. Videosisällöt dominoivat

Vuosi 2015 oli videosisältöjen läpimurtovuosi markkinoinnissa. Visuaalinen viestintä ja sisällöt tulevat kasvattamaan suosiotaan edelleen niiden ylivertaisen informaatioarvon, helpon kuluttamisen ja vaivattoman jakamisen ansiosta. Samoja videosisältöjä on myös helppo hyödyntää ja jalostaa useissa eri kanavissa, kuten sosiaalisen median postauksissa, blogeissa tai vaikkapa uutiskirjeissä. Vuonna 2016 video on kuningas

4. Instagram-mainonta

Suomessa hiljattain lanseerattu, mutta maailmalla jo hetken pidempään puksuttanut instagram-mainonta tulee kasvamaan vuonna 2016 merkittävästi. Kotimaiset brändit ovat vasta tutustumassa uuteen alustaan, ja Instagramin kehittäessä mainostajan ominaisuuksia tulemme näkemään ensi vuonna yhä luovempia ja toimivampia kokonaisuuksia sekä kampanjoita. Instagramin kautta tavoitat nuoret milleniaalit, jotka eivät välttämättä viihdy samoissa digikanavissa kuin parikymppiset tai seniorit. Kuten palvelun luonteeseen kuuluu, visuaalinen sisältö, viraalimeemit ja videot ovat kanavan ykköstähtiä.   

5. Laskeutumissivut

Laskeutumissivut ovat digimarkkinoinnin työkalupakin perustyökalu, jolla on monta käyttötarkoitusta: laskeutumissivujen avulla voit personoida sisältöjä ja tarjoomaasi paremmin ostajia puhutteleviksi kokonaisuuksiksi. Luomalla useita toisistaan eroavia, relevantteja ja sisältörikkaita laskeutumissivuja parannat sekä konversioita että hakukonenäkyvyyttäsi merkittävästi – voit kohdistaa laskeutumissivusi juuri niin tarkasti kuin haluat, olipa kyse sitten tuotteesta, palvelusta, kohderyhmästä, fyysisestä sijainnista tai kävijän päätelaitteesta.

6. Maksettu some-mainonta

Yhä useamman ja useamman brändin sekä yrityksen viestiessä monikanavaisesti useissa sosiaalisen median kanavissa, orgaaninen näkyvyys ja viestinnän tavoittavuus ovat kovassa laskussa. Nykyään, tavoittaaksesi sekä fanisi että haluamasi kohderyhmät, sinun täytyy kanavaan katsomatta sponsoroida sisältöjesi näkyvyyttä. Instagramin liittyessä viimeisimpänä suurten some-kanavien joukkoon mainostusominaisuuksien osalta, maksetusta sisällöstä on tulossa digimarkkinoinnin normi. Some-kanavien tehokkaan markkinoinnin hyödyntäminen tulee myös vaatimaan yhä enemmän ymmärrystä ja osaamista datan ja analytiikan osalta, jotta sisältöjä ja panostuksia pystytään optimoimaan mahdollisimman hyvin.  

7. Retargetointi eli uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi ei sinänsä ole uusi asia, mutta kuten jo tänä vuonna on huomattu, toimivimmat ostopolut ovat entistä persoonallisempia, automatisoituja ja kävijän käyttäytymiseen perustuvia kokonaispaletteja. Vaikka automaatio ja personoitu markkinointi ovatkin vahvimmillaan verkkokauppaympäristöissä, voi uudelleenmarkkinoinnin avulla luoda helposti kustannustehokkaita ja sitouttavia näyttömainoksia. Perinteiseen display-mainontaan verrattuna uudelleenmarkkinoinnin avulla saavutetaan jopa 70 prosenttia enemmän konversioita.

8. Sosiaalinen kuuntelu

Sosiaalinen kuuntelu tulee olemaan yhä tärkeämmin edellytys monikanavaisen viestinnän ja markkinoinnin toteuttamiselle jatkossakin. Tiedätkö sinä, mitä ihmiset oikeasti puhuvat brändistäsi tai tuotteistasi verkossa? Esimerkiksi sosiaalisen median hyödyntäminen palveluja ja tuotteita etsiessä luo huimia mahdollisuuksia yrityksille positiivisen ja henkilökohtaisen ensivaikutelman antamiseen, samalla auttaen potentiaalista asiakasta. Seuraamalla ja reagoimalla sosiaalisissa medioissa saamaasi palautteeseen, kysymyksiin ja keskusteluihin näytät, että välität ja haluat aidosti auttaa asiakkaitasi.

9. Monikanavainen ja persoonallinen asiakasdialogi

Markkinoinnin ja viestinnän muuttuessa ja jalkautuessa yhä useampaan kanavaan, kohderyhmien, asiakkaiden ja muiden vastaanottajien tavoittaminen on entistä haastavampaa. Yltääksesi oikeasti yhtenäiseen asiakaspalveludialogiin, sinun tulee tarjota asiakkaillesi mahdollisuus kommunikoida kanssasi juuri siinä kanavassa, jonka asiakas kokee mieleisekseen – olipa kyseessä sitten tekstiviesti, paperikirje, twiitti tai vaikkapa YouTube-kommentti. 

Henkilökohtainen ja monikanavainen viestintä osoittaa, että palvelet asiakastasi heidän ehdoillaan, tarjoten mahdollisimman mukavan kokemuksen kanavasta riippumatta. Persoonallinen dialogi on lämmin, tehokas tapa käydä keskusteluja asiakkaiden, prospektien ja sidosryhmien kanssa, mutta vaatii oikeat työkalut ja organisoidun lähestymistavan sosiaalisen kuuntelun ja monikanavaisen läsnäolon lisäksi. 

10. Sähköpostimarkkinointi 

Heti perään on kuitenkin hyvä todeta, että vaikka asiakaspalvelu, myyntitapahtumat ja asiakasdialogi siirtyvät yhä enemmän ja enemmän henkilökohtaiselle tasolle, perinteinen sähköpostimarkkinointi ei ole kuolemassa. Vielä vuonna 2015, sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista toimialasta riippuen: lähes 4 %:n konversioprosentti ohittaa kirkkaasti esimerkiksi display- tai hakukonemainonnan tulokset. Sähköpostimarkkinoinnin tuotto eli ROI on myös usein muita kanavia korkeampi, joten älä unohda tätäkään perinteistä taktiikkaa vuoden 2016 markkinointia suunnitellessasi. 

11. Analytiikka, data ja optimointi

Markkinoinnin kanavien, panostusten ja taktiikoiden pirstaloituessa kokonaisuuksien seuranta tulee olemaan entistä vaikeampaa. Markkinoijien tulee ymmärtää eri kanavien ominaisuudet, niissä toimivat kokonaisuudet ja miten kehittää kanavia pitkäjänteisesti niin, että tekeminen on mahdollisimman kustannustehokasta. Palveluista saatava data on hyödyllistä vain, jos sitä osataan tulkita ja oikeita asioita mitata niin, että optimointi ja kustannustehokkuuden parantaminen on toteutettavissa. 

Markkinoinnin toimivuuden, tuottavuuden ja testaamisen seurannan tärkeys tulee korostumaan entistä enemmän myös ensi vuonna, jotta markkinoinnista saadaan kaikki hyöty irti.