Tiedonhaun tulevaisuus perustuu syvälliselle ymmärtämiselle – mikä rooli sillä on markkinoinnissa?

Googlen hakukone perustettiin 21 vuotta sitten. Tarkoituksena oli organisoida maailmassa oleva informaatio, tehdä siitä yleisesti saatavilla olevaa ja kaikille käyttökelpoista. Tämä perusajatus on Googlella edelleen sama. Maailma ja ihmiset ovat kuitenkin muuttuneet, joten tuota perustehtävää toteutetaan tänä päivänä ja tulevaisuudessa eri tavalla, kuin 90-luvun lopussa.

Vuosittaisessa Google Marketing Live -tapahtumassa Ben Gomes (Google SVP of Search and Assistant) vertasi tiedonhaun menneisyyttä osuvasti siten, että aikoinaan tiedonnälkäiset ihmiset suuntasivat kirjastoon. Matkantekoon itsessään saattoi mennä jo reilusti aikaa. Mitä sitten, kun perillä kirjastossa huomaa, että tarvitsemansa kirja ei olekaan hyllyssä. Hukkareissu – ehkä ensi viikolla uusi yritys! Tänä päivänä ihmiset haluavat relevanttia tietoa salamannopeasti. Älypuhelin onkin hetkessä esillä, kun joku asia alkaa askarruttaa. Googlen roolina on niin sanotusti poistaa kitkaa tiedonhaun ja vastauksen löytymisen välistä. Tarvitaan osuvia vastauksia, vaivattomasti ja nopeasti.

Miten hakukone ymmärtää ihmismieltä?

Hakukoneelta odotetaan, että se ymmärtää hakijan tekemää hakua. Haasteita tulee erityisesti kielen kanssa. Eikä tässä enää välttämättä puhuta siitä, minkä maan kieltä käytetään. Siinä mielessä Google on jo melkoisen hyvin sisäistänyt kielten kääntämisen. Kielellä tarkoitetaan nyt enemmänkin sitä, että hakuja tekevä ihminen ei aina osaa käyttää oikeita termejä hakiessaan vastauksia. Jos aihe ei ole tuttu, ei käytetty kieli useinkaan vastaa sitä kieltä, millä kyseisestä aiheesta on tietoa olemassa. Tämä on hakukoneelle haaste, kun sen pitää osata tulkita, mitä tiedonhakija tarkoittaa ja löytää tätä hakua vastaava info. Koneoppimisen hyödyntäminen on mahdollistanut Googlelle suuria edistysaskeleita tämän haasteen taklaamisessa.

Hakukoneen on mentävä vielä syvemmälle, kun sen on ymmärrettävä, että samaan aihepiiriin liittyvät erilaiset haut ovat osa ihmisen hakumatkaa (user journey). Ihmisen on helppo ymmärtää, kun eri kysymyksillä selvitetään vaikka eri näkökulmia samaan teemaan, ne täydentävät toisiaan tai ovat toistensa jatkumoita. Hakukoneelle tämä on ongelmallisempaa, mutta tänä päivänä jo jossain määrin mahdollista. Googlen Discover (aiemmalta nimeltään Google Feed) tyydyttää ihmisen informaatiotarpeen monipuolisella, dynaamisella informaatiosyötteellä käyttäen apuna käyttäjästä kerättyä dataa ja koneoppimista.

Asiakkaan ymmärtäminen on menestyvän markkinoijan merkki

Samansuuntaisia ymmärtämisen haasteita on yrityksellä, joka pyrkii markkinoinnilla tavoittamaan ostohaluiset asiakkaat. Se ei useinkaan riitä, että yrityksen tuote tai palvelu on tarjolla juuri sillä hetkellä, kun ostotarve on ajankohtainen. Markkinoijan kannattaa kulkea matka asiakkaan kanssa ja olla tavalla tai toisella mukana joka askeleella.

Kielen ymmärtäminen on tärkeä seikka yritykselle, joka markkinoi tuotteitaan tai palveluitaan Googlen hakuympäristössä. Markkinoijan pitää ymmärtää, miten hänen tuotteeseensa liittyviä hakuja tehdään, minkälaista kieltä ja minkälaisia hakutermejä käytetään. Oikeiden avainsanojen valinta onkin tärkeä vaihe Google Ads -markkinoinnissa. Koska kilpailu mainosnäkyvyydestä on kova, ei pelkillä osuvilla avainsanoilla pääse vielä pitkälle. Markkinoijan nettisivujen sisällön on vastattava hakutermiä niin hyvin, että Google valitsee kyseiselle nettisivulle johtavan mainoksen relevantiksi vastaukseksi tehtyyn tiedonhakuun. On siis myös ymmärrettävä hakukoneen toiminta-ajatus, joka vaikuttaa siihen, mikä mainos nousee hakutuloksissa parhaalle paikalle.

Aivan kuten tiedonhaussa puhutaan matkasta (user journey), markkinoinnissa käytetään termiä customer journey. Se on polku, jota potentiaalinen asiakas kulkee kohti ostopäätöstä. Asiakkaan ostopolun eri vaiheissa markkinoijan pitää tarjota potentiaaliselle asiakkaalle oikeanlaista sisältöä. Jos heti alkuvaiheessa on tyrkyttämässä kaupan lukkoonlyömistä, asiakas todennäköisesti kääntyy takaisin tai siirtyy eri polulle, koska ei vielä ollut siinä vaiheessa, että olisi valmis ostamaan. Ymmärtämällä ostopolun vaiheet ja olemalla oikealla tavalla läsnä jokaisessa vaiheessa, on mahdollista klousata kauppa sitten, kun on sen aika. Ymmärrys johtaa menestykseen!

Kun tarvitset menestyksellisen markkinoinnin toteuttajaa ja asiakkaan ymmärtämisen kumppania, ota yhteyttä Digimoguliin.


Kirjoittaja: Eeva Suojanen, Digital Marketing & Sales Specialist / Digimoguli

Eeva on yritysten menestystarinoista innostuva myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Pitkä kokemus b-to-b-myynnistä on vahva pohja digimarkkinoinnin tehtäville. Hän uskoo, että markkinoinnin tulee palvella myynnin tavoitteita.