Vältä nämä hakukoneoptimoinnin virheet

Hakukoneoptimointi sekä sen nyanssit muuttuvat jatkuvasti, ja alaan vihkiytyneetkin markkinoijat saattavat pudota nopeasti kärryiltä. Vain vielä muutama vuosi sitten tehokkaat avainsanojen sullomiset tai sivustojen linkkivaihtokaupat ovat kääntyneet hakutuloksiin negatiivisesti vaikuttaviksi tekijöiksi, eikä syyttä: Google päivittää hakualgoritmejaan useita satoja kertoja vuodessa. Digitaalista pelikenttää kohauttanut ns. Mobilegeddon-päivitys vuoden 2015 keväällä osoitti, että hakukoneoptimointi ei ole enää avainsanojen ripottelua sisältöön tai sivun otsikoiden optimointia, vaan kokonaan oma markkinoinnin taiteenlajinsa, joka vaikuttaa siihen, miten ja millaisia hyvien sivustojen tulisi olla.

Jatkamme hakukoneoptimoinnin sarjaa ja keräsimme tähän Hubspotin alkuperäiskirjoituksen pohjalta yleisimmät hakukoneoptimoinnin virheet, joita moni saattaa edelleen pitää käypinä oppeina, tai joista moni ei ole kuullutkaan. Nämä yleisimmät erheelliset käsitykset ja myytit luettuasi voit kitkeä mahdolliset virheet ja keskittyä tehokkaaseen, tuloksia tuovaan optimointiin.

VIRHE 1: Sinun tulee lähettää sivustosi Googlelle

Vaikka Googlen Webmaster Tools antaa monia hyviä neuvoja sivuston optimointiin, mukaan lukien Search Consolen kautta linkattavan sivuston tai sivukartan, ei se ole edellytys hakutuloksiin nousemiseen. Verkkovastaavan työkalujen avulla voit mahdollisesti hiukan nopeuttaa sivustosi indeksoitumista, mutta vaikket sitä tekisikään, sivustosi löytyy hakutuloksista muutaman päivän sisällä joka tapauksessa.

VIRHE 2: Linkkien määrä on arvokkaampaa kuin sisällön määrä

Vielä muutama vuosi takaperin linkkien vaihtokauppa eri sivustojen välillä oli arkipäivää, sillä mitä useammalta sivustolta johti linkki sinun saitillesi, sitä paremmat hakutulokset se takasi – jopa niin, että osa rakensi puhtaasti bisneksenä linkkien “myyntiin” perustuvaksi. Tämä on totta osin edelleen, ja linkkien määrä on tärkeä tekijä hakutuloksia, mutta nykyisin linkkaavien sivustojen laatu on määrittelevä tekijä. On parempi keskittyä laadukkaaseen sisältöön, jota muut haluavat jakaa tai lainata, kuin päämäärättömään linkki-imperiumin rakentamiseen. 

VIRHE 3: Salattu tiedonsiirto ei vaikuta hakukoneoptimointiin

Salatulla tiedonsiirrolla tarkoitetaan sivustoa, joka on SSL-sertifioitu, ja jonka tunnistaa https:// -alkuisesta osoiterivistä. Se, minkä salaus perinteiseen http:// -alkuiseen sivustoon tuo, on lyhyesti sanottuna tae siitä, että palvelimen ja käyttäjän välinen tiedonsiirto on salattu, eikä näin ollen alttiina hakkereiden kalasteluille. Pääsääntöisesti salattuja yhteyksiä käytetäänkin sivustoilla, joissa arkaluonteisia asioita, kuten pankkitietoja, ostosdataa tai käyttäjän tietoja välitetään verkkopalveluun.

Vaikka Google muutama vuosi sitten ilmoittikin, että salattu yhteys on yksi vaikuttava tekijä hakukonetuloksissa, älä huoli, vaikka sivustosi ei olisikaan SSL-sertifioitu. Päivityksellä Google pyrkii suosimaan turvallisia, luotettavia verkkokauppoja ja ostopaikkoja verkossa.

VIRHE 4: Hakukonesijoitus on hakukoneoptimoinnin päätavoite  

Okei, hakukoneoptimoinnilla pääsääntöisesti tavoitellaan korkeampia hakukonesijoituksia, mutta sen ei tulisi tapahtua avainsanojen tai sisältöön kuulumattomien termien taikka taktiikoiden kustannuksella. Vaikkakin tutkimukset osoittavat ensimmäisten sijoitusten linkkien olevan klikatuimpia, vääränlaisen tai huonolaatuisen liikenteen ajaminen sivuille ei koskaan palvele liiketoimintaasi. Käytä siis vain alaasi tai bisnekseesi sopivia avainsanoja, ja varmista, että meta descriptionit (pieni katkelma sisällöstä linkin alla) ovat lukijaa houkuttelevia.

VIRHE 5: Metakuvauksilla on suuri merkitys hakukoneoptimoinnissa

Kuten jo aiemmin todettua, meta-avainsanojen ja metakuvausten (lyhyet katkelmat hakutuloksien alla) merkitys hakukonesijoituksissa on tipahtanut roimasti viimeisten vuosien aikana. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö metakuvauksiin kannattaisi panostaa, nimittäin usein optimoimattomat tai tyhjäksi jätetyt kuvaukset johtavat epäselkeisiin katkelmiin. Tämä taas johtaa siihen, että käyttäjä ei voi varmuudella tietää, mitä linkin takana on, tai vastaako sivu odotuksia. Metakuvaukset on mahdollisuus erottua joukosta ja houkutella kävijä klikkaamaan juuri sinun sivuasi.

VIRHE 6: Avainsanojen optimointi on avain onneen

Avainsanoja tarvitaan, jotta hakukoneiden robotit ymmärtävät, mistä sivulla puhutaan tai mitä se koskee. Haut kuitenkin kehittyvät huimalla vauhdilla, ja hakukoneet ymmärtävät sekä osaavat jo yhdistää asioita samaan kontekstiin liittyvien synonyymien kanssa. Haut eivät siis vertaile enää vain hakusanoja sivuston avainsanoihin, vaan suurempaan kokonaisuuteen ja muuhun sisältöön kontekstissa. Tämä tarkoittaa sitä, että enää avainsanoja ei tarvitse eikä kannatakaan viljellä perusmuodossa liikaa, ja myös ihan luettavan tekstin kirjoittaminen hakutuloksia haittaamatta on nykyään mahdollista.

VIRHE 7: H1-otsikot ovat sivuston tärkein elementti

Ykköstason otsikkotagit olivat taannoin tärkeä elementti hakukoneiden yrittäessä ymmärtää sivuston sisältöä, mutta hakukonealgoritmien kehittyessä H1-otsikot ovat jääneet elämään lähinnä css-tiedostojen tyylien määrittelyssä. Toki, otsikoilla on edelleen merkitys hakukoneiden työssä, mutta enemmänkin sisällön hahmottamisen kuin suorien osumien suhteen. Sivustot tulisikin rakentaa myös otsikkotasolla niin, että ne ovat mahdollisimman käyttäjäystävällisiä ja helposti luettavissa – siis tärkeimmät asiat ensin, ylimpänä ja ensisijaisilla otsikoilla esitettynä. 

VIRHE 8: Etusivun tulee sisältää kaikki tieto

Liian usein näkee sivustoja, joissa etusivulle on yritetty ahtaa kaikki mahdollinen ja mahdoton yrityksen toiminnasta aina tuotekatalogiin. Vaikka etusivu onkin tärkeä osa-alue sen tarjoaman sisällön painoarvon vuoksi, tulisi se – kuten muutkin sivut – suunnitella käyttäjää ensiksi ajatellen. Hyvä etusivu on selkeä, luettava eikä missään nimessä liian tyhjä tai hakusanoja täyteen ammuttu: se kertoo, mikä tai kuka yrityksesi on, mitä se tekee, mikä arvolupauksesi on ja mitä kävijän tulisi tehdä seuraavaksi. Vielä kun kävijät saavat tämän kaiken selville 15 sekunnin silmäilyllä, olet oikealla tiellä.

VIRHE 9. Mitä enemmän sivuja, sen parempi

Sivujen luominen pelkästään jo valmiiksi laadukkaan sisällön monistamiseksi on varmasti käynyt monen mielessä hakualgoritmien muutoksiin sopeutuessa: mitä enemmän sivuja, sitä enemmän sivuja ja sisältöä, jotka tuottavat taas enemmän hakukonesijoituksia. 

Ei ihan. 

Kuten jo aikaisemmin mainittua, hakualgoritmit tunnustelevat sekä sivustojen kontekstia, että laatua. Näin ollen huonolaatuisten, kopioitujen tai vain hieman muunneltujen sisältöjen monistaminen useiksi sivuiksi ei palvele sivustoasi, vaan pahimmillaan huonontaa hakukonesijoituksia. Sivun tulisi aina perustua merkityksellisyyteen ja laadukkaaseen sisältöön, minkä rakentaminen taas vie aikaa.

VIRHE 10. Hyvä käyttökokemus on plussaa, ei vaatimus

Googlen hakutulosten yrittäessä seuloa mitä laadukkaampaa sisältöä, myös sivuston käyttökokemus on asia, mikä vaikuttaa – onhan tavoite kuitenkin tarjota laadukasta ja mielekästä luettavaa vierailijalle. Näin ollen asiat, kuten sivuilla vietetty aika, välittömät poistumiset ja latausajat vaikuttavat merkittävästi käyttäjän kokemukseen sivustostasi. Mittaa ja optimoi myös näitä asioita, sillä nekin vaikuttavat lopulta hakukonesijoituksiisi.

VIRHE 11. Paikallinen hakukoneoptimointi ei kannata 

Muutama vuosi sitten julkaistu Pigeon-päivitys Googlen hakualgoritmiin paransi paikallisia hakuja entisestään ottamalla läjäpäin hakujen muuttujia huomioon, jotta käyttäjien on entistä vaivattomampaa löytää juuri ne asiat, joita he sillä hetkellä etsivät. Esimerkiksi Googlen yrityssivu ja senhetkinen etäisyys käyttäjästä ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat hakutuloksiin.

Paikallisella optimoinnilla varmistat, että ihmiset, jotka ovat lähistöllä ja ovat jo etsimässä palvelua tai tuotetta löytävät sinut. Varmista siis, että sekä sivustosi, että Googlen yritysprofiili sisältävät ajantasaiset aukiolo- , paikka- ja yhteystiedot. 

VIRHE 12. Kuvia ei tarvitse optimoida

Kuten jo useaan kertaan todettua, hakualgoritmien kehittyessä yhä enemmän kontekstiin ja laatuun perustuviksi, myös kuvien ja muun grafiikan optimoinnin merkitys korostuu. Hakukoneiden kuitenkin toistaiseksi ymmärtäessä vain tekstiä, on tärkeää, että nimeät sekä kuvan että sen sijasta näytettävän alt-tagin avainsanat mielessä. Mainitse myös viittaamasi kuva tekstissä, tai käytä kuvatekstiä, jos mahdollista. Näin et missaa hakukoneosumia kuvien osalta!

VIRHE 13. Mobiilistrategiaa ei tarvita

Ihan kirjoituksen alussa mainittu Mobilegeddon-päivitys muutti hakukonealgoritmia ottamaan myös mobiilikäytettävyyden huomioon yhtenä tekijänä, ja muutti esimerkiksi mobiilissa tehtyjä hakuja tarjoamaan ensisijaisesti mobiiliystävällisiä sivuja käyttäjille. Jo käyttökokemuksenkin puolesta mobiililaitteille optimoimattomat sivut pitäisi kieltää, sillä navigointi ja sivuston käyttö on lähes mahdotonta ilman jatkuvaa zoomailua ja rullailua kulmasta toiseen. Päivitä siis sivustosi responsiiviseksi ja tälle vuosituhannelle, niin vältyt hakutuloksissa tippumiselta. Sivustosi mobiiliystävällisyyden ja ohjeet korjaukseen voit tarkistaa vaikkapa täältä.

Jos huomasit, että yksi tai useampi virhe voi olla akuutti ongelma sivustosi kohdalla, älä huoli – kaikki on korjattavissa, ja apu lähellä hakutuloksien parantamiseen. Digimoguli on ammattitaitoinen hakukoneoptimoinnin osaaja ja Google Analyticsin, Adwordsin sekä Hubspotin Inbound-sertifioitu markkinoinnin moniottelija. Jos sinusta tuntuu, että voisimme olla avuksi, ota rohkeasti yhteyttä!