Verkkosivualustaksi Wordpress vai Squarespace?

Viime postauksessa tarkastelimme verkkosivu-uudistusta sisältö edellä. Nyt päätimme vertailla kahta maailman suosituimpiin kuuluvaa julkaisujärjestelmää. Wordpress on maailman suosituin avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä ja Squarepace on taas maailman suosituin kaupallinen julkaisujärjestelmä. Molemmissa järjestelmissä on perusajatuksena että sisällön ylläpito on helppoa ja ylläpitoon tarvitaan vain verkkoselain ja toimiva internet-yhteys.

Siirrytäänpä sitten suoraan näiden kahden järjestelmän vertailuun.

Wordpress

Wordpress on alusta, jota voivat hyödyntää niin aloittelijat kuin kovan luokan ammattilaisetkin. Wordpressillä voi luoda sivuston harrastelijablogista ammatimaiseen yrityksen verkkosivuun. Wordpressin päällä pyörii lukuisten isojen brändien verkkosivustoja.

Wordpressin perusjutut oppii aika nopeasti, mutta kun kyseessä on avoimen lähdekoodin räätälöitävä alusta niin sen päälle voi rakentaa käytännössä lähes ihan mitä vaan. Wordpressiin löytyy myös kymmeniä tuhansia erilaisia lisäosia (plugineja).

Perinteisesti asennettuna ilmainen Wordpress ladataan Wordpress.org:sta ja asennetaan johonkin webhotelliin tai virtuaalipalvellimelle. Useat webhotellit tarjoavat myös mahdollisuutta asentaa Wordpress suoraan webhotellin hallintapaneelista. Yksi varteenotettava vaihtoehto on käyttää Amazonin pilvipalveluita (Amazon Web Services) Wordpressin palvelinalustana.

Wordpressin voi ottaa käyttöön myös hostattuna Wordpress.com:sta kuukausimaksulla. Tässä tapauksessa yllämainitut palvelinpohdinnat voidaan ohittaa ja päästään rakentamaan suoraan sivustoa jonkun valitun teeman päälle. Tämä tapa muistuttaa jo suuresti Squarespacen ideologiaa.

Hyödynnämme itse Wordpress-toteutuksissamme tapauskohtaisesti niin valmisteemoja kuin myös suositumpia Frontend Frameworkeja (Bootstrap ja Foundation). Mielestämme sivuston toteutustapa kannattaa valita asiakkaan tarpeiden mukaan, ei toteuttavan yrityksen oman bisnesmallin tai sivuston tekijän mieltymysten mukaan.

Itse asennettua Wordpressiä käytettäessä kannattaa muistaa, että järjestelmän ja lisäosien ajantasaisuus tulee huolehtia itse. Toki tätä palvelua voi ja kannattaakin ulkoistaa, jos omat taidot tai aika ei tähän riitä.

Kuukausikustannukset: Wordpressin kuukausikustannukset vaihtelevat hyvinkin laajasti. Wordpress.com:n muutamien eurojen kuukausimaksuista jopa satoihin euroihin riippuen palvelinvalinnoista, sivuston liikennemääristä ja millaisen mahdollisen ulkoistetun huolenpitosopimuksen on tehnyt.

Squarespace

Toisin kuin Wordpress, Squarespace on huomattavasti rajoitetumpi järjestelmä ja tässä piileekin sen hyödyt ja haitat. Squarespacessa sivustoja rakennetaan erilaisten valmisteemojen päälle, joissa yleensä erilaiset valokuvat (tai kuvituskuvat) ovat hallitsevia elementtejä.

Teemojen määrä on murto-osa Wordpressin vastaavista, mutta teemavariaatioita on riittävästi pohjiksi monenlaisiin toteutuksiin.

squarespace-templates.png

Kun sivustokokonaisuus on toteutettu ja julkaistu, sisältöä on helppo hallita vedä ja pudota (drag’n’drop) –tyyliin. Squarespacen ylläpitokäyttöliittymä on erittäinen looginen ja selkeä.

Erilaisten sisältötyyppien (tekstit, kuvat, videot yms.) julkaisu ja asettelu eri kohtiin on todella helppoa. Sisältöjen ylläpidon oppii nopeasti vaikka ei olisi koskaan ennen päivittänyt verkkosivuja.

Squarespacessa tulee vakiona mukana yleisimmät yritysten tarvitsemat laajennukset, kuten esimerkiksi Google-kartat, Youtube-videon upotus, kuvagallerian tai erilaisten lomakkeiden luonti.

Squarespace vastaa itse kaikkien siinä olevien lisäosion toimivuudesta, kun taas Wordpress-maailmassa lisäosia kehitetään erikseen ja huono lisäosa voi rikkoa pahimillaan koko sivuston.

Haittana Squarespacessa on sen Wordpressiä heikompi laajenettavuus ja integroitavuus eri palveluihin, vaikka koodimodulilla sivustoon voikin upottaa sivustolle laajasti erilaisia ulkoisia palveluja, kuten vaikka ajanvarauskalenterin.
 
Squarespace on itsessään hyvinkin huoleton järjestelmä, jossa järjestelmäpäivitykset hoituvat itsestään kuuluen Squarespacen kuukausimaksuun. Mahdollisten teknisten haasteiden kanssa painiminen jää taka-alalle ja Squarespacea käytettäessä voikin keskittyä olennaiseen eli verkkosivuston sisältöihin.

Uskomme, että juuri Squarespace sekä muut samankaltaiset helpot ja kustannustehokkaat kaupalliset wysiwyg-alustat (what you see is what you get) valtaavat koko ajan "perussivustojen" markkinoita. Muita vastaavia alustoja ovat esimerkiksi Wix, Weebly ja Jimdo. Näemme että tämä on myös yksi Wordpressin kehityssuunnista.
 
Kuukauskustannukset: Tällaisten wysiwyg-sivustojen kuukausikustannukset ovat korkeimmillaan muutaman kympin kuussa.

Tarve ratkaisee ja useasti kovempi työ alkaa sivuston julkaisun jälkeen

Asiakkaan käytännön tarve, aikataulutoive, tulevaisuuden suunnitelmat ja budjetti määrittää mitä järjestelmää ja toteutustapaa suosittelemme käytettäväksi verkkosivuston toteuttamiseen. Tarjoamme sivuston julkaisun jälkeen vahvaa digimarkkinoinnin osaamista, jolla sivustolle saadaan potentiaalisia asiakkaita ja tekemään yrityksen tavoitteiden mukaisia toimia.

Sekä Wordpressiin että Squarespaceen voidaan liittää markkinoinnin automaatiojärjestelmä. Julkaisujärjestelmät ovat myös molemmat teknisesti hakukoneystävällisiä. Hakukonenäkyvyyttä rakennetaankin nykyään muilla menetelmillä kuin säätämällä julkaisujärjestelmän teknisiä ominaisuuksia. Mikäli markkinoinnin strategiaksi on valittu sisältömarkkinointi niin varsinainen isompi työsarka alkaa vasta sivuston julkaisun jälkeen.

Mikäli yrityksellänne on tarve verkkosivuston toteutukselle ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntijapalveluille niin ota yhteyttä tai varaa 30 minuutin veloitukseton verkkotapaaminen ja keskustellaan millaiset ratkaisut sopivat parhaiten juuri teille.

Muuttaako tekoäly verkkosivustojen suunnittelubisneksen kokonaan lähitulevaisuudessa?

meet-molly.png

Mikään ei ole pysyvää ja verkkosivustojen toteutustavatkin hakevat kokonaan uusia tuulia. Esimerkiksi TheGrid-järjestelmän tekoäly (Molly) suunnittelee sivuston automaattisesti sen mukaan mitä sisältöjä sille annetaan. TheGrid voi lähitulevaisuudessa mullistaa koko verkkosivujen suunnittelubisneksen, ja olemmekin seuranneet järjestelmän kehittymistä mielenkiinnolla. Olimme mukana TheGridin joukkorahoituskampanjassa heti sen alkuvaiheissa saaden pieniä hyötyjä tulevaisuutta ajatellen, jos järjestelmä osoittautuu oikeasti käytettäväksi.