Viisi hyödyllistä Google Chrome -laajennusta digimarkkinoijalle

Google Chrome on yksi suosituimpia selaimia Firefoxin ja Safarin ohella, ja vaikka Google tarjoaakin jo ennestään erinomaisia ja jopa välttämättömiä digimarkkinoinnin työkaluja (Analytics, Tag Manager, Campaign URL Builder, Datastudio) markkinoijien käyttöön, myös Googlen Chrome -selaimeen on saatavilla toinen toistaan hyödyllisempiä laajennuksia eli plugineja.

Listasimme tähän blogiin muutaman mielestämme hyödyllisen laajennuksen, josta on hyötyä etenkin markkinoinnin näkökulmasta, mutta myös muuhun käyttöön. Bongaa vinkit alta ja ota plugarit testiin!

1. Mozbar

Mozbar on jokaisen digimarkkinoijan go-to laajennus hakukoneoptimointiin. Mozbar liittää selaimeen hyödyllisen ja kattavan SEO-työkalupalkin, jolla käyttäjä voi seurata haluttuja hakukoneoptimoinnin avainmittareita. Laajennuksen avulla käyttäjä voi suorittaa kustomoituja hakuja, tarkastella verkkosivujen tai hakukonetulosten ominaisuuksia, optimoida sisällöntuotantoa ja avainsanoja sekä tarkastella muita hakukonenäkyvyyteen liittyviä osa-alueita.

2. Google Page Analytics

Page Analytics on Googlen Analytics-laajennus, joka tuo analytiikkatyökalusta tutut näkymät suoraan selaimen työkaluihin. Laajennuksen avulla käyttäjät voivat tarkastella Analyticsin perustietoja, kuten sivulatauksia, poistumisia, sivustolla vietettyä aikaa tai esimerkiksi sen hetkisiä reaaliaikaisia vierailijoita. Yhdessä Mozbarin kanssa Page Analytics on yksi sivuston optimoinnin ja hakukonenäkyvyyden kehittämisen tärkeimmistä työkaluista, sillä käyttäjä voi tarkastella konkreettisesti tuloksia suoraan selainnäkymässä.

3. Google Tag Assistant

Googlen toinen erinomainen laajennus markkinointikäyttöön on Tag Assistant, joka on erityisen hyödyllinen niille, jotka hallinnoivat markkinoinnin lisäksi sisällöntuotantoa tai verkkosivun julkaisujärjestelmää. Tag Assistantin avulla käyttäjät voivat tarkistaa ovatko tagit varmasti asennettu esimerkiksi Analyticsin, Tag Managerin, Adwordsin ja monen muun palvelun osalta. Laajennus tarkistaa muun muassa mitä tageja sivulla on käytössä, ovatko tagit asennettuna oikein, mitä virheitä sivulta mahdollisesti löytyy sekä tietenkin tarjoaa ehdotuksia suorituskyvyn parantamiseen. 

4. Hubspot Sales (Sidekick)

Hubspot Sales (ent. Sidekick)  on hiljattain Hubspotin hankkima sähköpostin seurantaan tarkoitettu laajennus, joka soveltuu niin markkinoijille, myyjille kuin yksityiskäyttöönkin. Laajennuksen avulla vastaanottajien prospektointi, yhteys- ja muiden tietojen koostaminen sekä sähköpostien ajastus on mahdollista. Lisäksi laajennus tarjoaa tiedon, milloin lähetetty sähköposti on avattu, joten käyttäjän ei tarvitse arvuutella onko lähetettyä viestiä luettu. Tämä auttaa etenkin myynnissä seurantapuheluiden tai uudelleenkontaktoinnin osalta. 

5. Visualping

Visualping on hyödyllinen Chrome-laajennus sivustojen monitorointia ja seurantaa varten. Laajennus raportoi käyttäjän asettamien ehtojen mukaisesti kaikista muutoksista yhdellä tai useammalla seurantaan liitetyllä verkkosivustolla, ja ilmoittaa löydöksistä käyttäjää automaattisesti. Visualping (ent. Pagemonitor) on parhaimmillaan kilpailijoiden tai muiden alan sivustojen seurantaan, sillä se ilmoittaa uusista sivustoelementeistä ja muutoksista sisällössä. 

Onko sinulla jokin näistä laajennuksista käytössä? Jaa meille myös muut hyödylliset laajennukset ja vinkit, joihin olet törmännyt!