Viisi vinkkiä verkkokaupan markkinointiin

Harmillisen usein verkkokaupan odotetaan myyvän itse itseään: on sivusto, tuotteet ja luultavasti jo asiakaskuntakin, joten miksei siis myynninkin pitäisi kasvaa itsestään? On totta, että hyvällä asiakaspohjalla uusiutuvia ostoja tulee silloin tällöin, mutta vanhat asiakkaat ovat vain puolet tarinasta. Oikein kohdennetulla ja suunnitellulla markkinoinnilla ja markkinoinnin toimenpiteillä voidaan sekä tavoittaa uusia että jo kiinnostuksensa osoittaneita kävijöitä tehokkaasti ja tuloksekkaasti. Lue alta lisää, niin tiedät miten!

1. Sähköpostimarkkinointi

Kyllä, sähköpostimarkkinointi on edelleen hengissä, mutta monelle voi olla yllätys että se on yhä tuloksellisin markkinoinnin tapa verkkokaupan toimenpidelistalla. Tämän tuoreen raportin mukaan sähköpostimarkkinonnin klikkausprosentit pysyttelevät 2-5 %:n välillä, joka on toimialasta riippuen erittäin hyvä tulos. Myös personoiduilla ja käyttäytymiseen, kuten ostoskorin hylkäämiseen tai vaikkapa tietyn tuotekategorian selaamiseen perustuvilla triggeröidyillä sähköpostiviesteillä voidaan Aberdeenin mukaan avauksia parantaa jopa 14 %:a.

2. Responsiivinen tai mobiilioptimoitu verkkokauppa

Vaikkei verkkosivuston responsiivisuus tai erillinen mobiilisivu suoranaisesti markkinointitoimenpide olekaan, on sillä mittava merkitys kuluttajien ostokäyttäytymiseen ennen varsinaista ostopäätöstä. Litmuksen katsaus vuoden 2015 sähköpostimarkkinointiin kertoo, että noin 48 %:a kaikesta sähköpostista avataan mobiililaitteella. On siis tärkeää, että sekä sähköpostisi, että sitä seuraava ostoprosessi, ovat mobiiliystävällisiä. Samaisen tutkimuksen mukaan mobiililiikenteen ostokorin hylkäysprosentit ovat merkittävästi suurempia: tähän syynä on pääosin se, että verkkokaupan kassa- tai maksusivu ei ole mobiiliystävällinen. Älä siis jätä mobiilikäyttäjiä huomioimatta! 

Katso lisää ohjeita mobiiliystävällisiin sähköposteihin.

3. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on yksi minkä tahansa sivuston peruspilareista, mutta erityisen tärkeä etenkin verkkokauppiaalle: kuluttajien hakutermit ovat usein hyvin tarkkoja, kuten vaikkapa tuotemerkin ja –mallin suhteen – saattaapa hakutermiin eksyä myös ominaisuuksia kuten väri, materiaali tai jokin muu entisestään hakua sekoittava tekijä. Pidä siis huoli, että verkkokauppasi on hakukoneoptimoitu ainakin seuraavien asioiden tiimoilta:

  • Tuotesivun URL: Hakukoneet poimivat sivun URLista osumat, joten on parempi, jos valkoisten Adidaksen kenkien sivusto on muotoa www.verkkokauppasi.com/kengat/adidas-superstar-valkoinen/ kuin esimerkiksi sarja numero- tai kirjaintunnisteita.
  • Laadukas sisältö: Tuotekuvausten kopioiminen voi kuulostaa houkuttelevalta varsinkin laajan valikoiman ollessa kyseessä, mutta hakukoneet eivät katso hyvällä varastettua sisältöä. Kiinnitä siis huomiota alkuperäiseen ja ennen kaikkea kattavaan sisältöön tuotekuvauksia kirjoittaessasi – haluathan tietenkin tarjota asiakkaalle mahdollisimman informaatiota ostopäätöksen tueksi, vai mitä?
  • Käytä ja hanki linkkejä: Yritä saada mahdollisimman paljon linkkejä yhteistyökumppaneilta ja vertailusivustoilta verkkokauppaasi. Muista myös tuotemerkkien ja brändien linkkaukset, eli sisällytä tuotesivuille linkit valmistajan tai brändin sivulle, josta asiakas voi hankkia mahdollisesti lisää tietoa.

4. Mainosverkostot

Mainosverkostojen, kuten Google Adwordsin, kautta tavoitat mahdollisimman tehokkaasti ja kustannustehokkaasti verkossa kävijät, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi, verkkokauppasi aihepiireistä tai vaikkapa toimialasta. Näyttömainosten avulla hankit näkyvyyttä esimerkiksi kalastus- tai sisustusaiheisten sivustojen, kuten lehtimedioiden, foorumeiden tai youtube-videoiden ääressä viihtyvien kävijöiden keskuudessa. Lue lisää online-mainonnasta täältä

5. Retargeting

Retargetoinnilla (tai remarketing) tarkoitetaan jo verkkosivuillasi, tässä tapauksessa verkkokaupassa, vierailleelle kävijälle kohdennettua mainontaa. Retargetoinnilla voidaan erittäin tarkasti ja kustannustehokkaasti tavoittaa esimerkiksi kävijä, joka on selannut eräkauppasi erikokoisia taskulamppuja tai sisustusliikkeesi uusimpia tehostemaaleja: kävijää muistutetaan tekemättömästä ostosta tai tuotesivulla vierailusta valituissa sivustoissa ja mainosverkoissa, eikä hukata rahaa näyttämällä mainoksia täysin kylmille asiakkaille. Retargetoinnin avulla mainontaa voidaan kohdistaa sivustosta, tuoteryhmästä tai vaikkapa tuotemerkistä kiinnostuneille.