Vinkkejä liidien generointiin

Yksi digitaalisen markkinoinnin perusperiaatteista on tehokas liidien eli potentiaalisten asiakkaiden generointi eri kanavissa. Halusimme avata tässä kirjoituksessa hieman sitä, miten liidejä generoidaan, mitkä ovat liidien generoinnin avainelementtejä sekä selkeä lista toimenpiteistä, joilla voit napata enemmän potentiaalisia asiakkaita juuri oikeaan aikaan. 

Liidigeneroinnin peruselementit

Sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation kulta-aikana on tärkeää pystyä keräämään mahdollisimman paljon dataa prospekteista ja ymmärtää, mikä tekee prospektista myynnille valmiin liidin. Listasimme alle muutaman peruselementin, jotka mahdollistavat potentiaalisten asiakkaiden tietojen keräämisen ja jalostamisen.

1. Verkkosivusto

Myyvä ja laadukas verkkosivusto on liidigeneroinnin digitaalinen kanava numero yksi: hyvä sivusto kommunikoi tarjouksesi, kiinnittää huomion ja konvertoi prospektin liidiksi – ainakin tavoitetilassa. 

2. Sisältömarkkinoinnin strategia

Maksimoidaksesi markkinoinnin tuoton tekemisen täytyy olla suunnitelmallista ja johdonmukaista. Sisältömarkkinoinnin strategia on suunnitelma, joka määrittää tavoitteet ja sen, miten niihin päästään. Sen tulisi ainakin vastata seuraaviin kysymyksiin: mitä sisältöä jaat, missä kanavissa, missä sykleissä ja miksi. Myös sisältöjen julkaisukalenteri on hyvä työkalu markkinoinnin suunnittelussa ja aikataulutuksessa. Huomioi lisäksi, että tavoitteet voivat olla kanavakohtaisia.

3. CRM

Vaikka käytössäsi ei olisi viimeisintä markkinoinnin automaation ratkaisua, pidä huoli että tallennat prospekteista kerättävän datan johonkin asiakastietojärjestelmään, jolloin tallennat elintärkeitä tietoja myyntihetkeä varten. CRM:ään voit tallentaa myös jo liideiksi kelpuutetut prospektit, ja näin seurata potentiaalisten asiakkaiden polkua myyntisuppilossa.

Nyt, kun perusta on kunnossa, voit aloittaa liidigeneroinnin suunnittelun. Oli kanavasi tai mediasi sitten printti, digi, radio tai jokin muu, näiden vinkkien avulla varmistat onnistuneen kampanjan ja lisäät laadukkaiden liidien määrää. 

1. Aseta tavoitteet

Tärkeintä on ensiksi luoda selkeä perusta eli se, mitä markkinoinnin toimenpiteillä tavoitellaan. Tavoitteenasi voi olla vaikkapa asiantuntijuuden edistäminen, myynnin lisääminen tai tunnettuuden kasvattaminen. Seuraavat kysymykset voivat auttaa tavoitteiden määrittelyssä:

  • Mikä on kohderyhmämme? Miten tai mistä heidät tavoittaa?
  • Mitä haluamme heidän tekevän? Mitä lisäarvoa tarjoamme heille?
  • Milloin liideihin ollaan yhteydessä? Kuka liideihin on yhteydessä? 
  • Mihin esimerkiksi analytiikasta saatava tieto tallennetaan? Milloin liidi on laadukas, eli valmis myynnille?

2. Tunne kohderyhmäsi

Kun olet valinnut kohderyhmäsi, mieti, mikä saa heidät kiinnostumaan tarjoomastasi. Mitä kipupisteitä ratkaiset tai miten autat heidän päivittäistä toimintaansa? Sisällytä tärkeimmät edellämainituista sisältöön tai viestintääsi. Jos kyseessä on laaja kampanjakokonaisuus, käytä olemassa olevia ostopersoonia tai määrittele tarvittaessa uusia.

3. Valitse jakelukanavasi

Valitse tavoitteitasi tukevat jakelukanavat: sähköpostimarkkinointihakukonemainonta, ladattavat oppaat tai sponsoroitu some-sisältö. Mikä ikinä kanavamiksauksesi onkaan, varmista, että ne tukevat kampanjaasi, tavoittavat kohderyhmäsi ja ovat kanavaan sopivia, sitouttavia sisältöjä.

4. Hio tarjoomasi

Suunnittele call-to-actionit eli mieti miten saat napattua liideiksi konvertoituneiden prospektien tiedot ja hyödynnettyä ne eteenpäin myynnille. Tapoja tähän on lukemattomia, mutta yleisimpiä ovat esimerkiksi ilmaiset lataukset, infografiikat tai oppaat sähköpostiosoitetta vastaan, lomakkeiden ilmoittautumistiedot tai kohderyhmää kiinnostavat webinaarit. Tarjoomasi tueksi voit rakentaa kokonaisen kampanjasivuston tai yksittäisen laskeutumissivun.

Kerää sitten tiedot konvertoituneista liideistä myynnille, CRM:ään jalostettavaksi tai muihin rekistereihisi myöhemmin hyödynnettäväksi.

5. Määrittele seurantaprosessi

Liidien tehokkaan generoinnin lisäksi lähes yhtä tärkeää on myynnin oikea-aikainen toiminta, eli miten liidien seuranta toimii: miten ylläpidät keskustelua liidien kanssa, miten ja mitä jatkomarkkinoit heille sekä milloin liidit ovat valmiita myynnille kontaktoitavaksi. Hoivaamalla liidejä ensimmäiseen myyntikontaktiin asti varmistat, että toisessa päässä on henkilö, jolla on sekä tarve että kiinnostus kuulla lisää tarjoamastasi tuotteesta tai ratkaisusta.

Liidien generointi on vain yksi osa digitaalisen markkinoinnin monisyistä ostopolun ja asiakaskokemuksen parantamista. Jos oheinen kirjoitus sai pääsi pyörälle, kaipaat lisäkäsiä omaan toimintaasi tai olet vasta astumassa digimaailmaan, ota yhteyttä niin jutellaan lisää.